«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

The loss of Grace is very difficult for a Christian. When Grace leaves the soul, then it plunges into the abyss and darkness, darkness comes upon it. The soul then suffers and begins to rush about, invisible enemies approach it, it is tormented by bad thoughts. Its sufferings are aggravated by the fact that a Christian who limits himself in worldly things cannot have pleasures, even false and sinful, but still the pleasures that worldly people have. In such a state, a person may have thoughts of doubt about the correctness of the path he has chosen. "Why do I need all this," he thinks, "people over there get along well without the Church, live for their own pleasure, laugh heartily and enjoy life."

О состоянии такого помрачения говорится в семьдесят втором псалме, где описано, как пророк, позавидовав нечестивым, благоденствующим в мире, усомнился: не напрасно ли он очищал свое сердце и омывал в невинности свои руки, не напрасно ли жил праведной жизнью. Вот и христиане, когда их оставляет Благодать, нередко начинают роптать на Бога и даже обвинять Его в том, что Он не помогает им, что Он равнодушен к их страданиям. Своим состоянием они как бы обращаются к Богу со словами упрека: «Вот, я служу Тебе, стараюсь жить по Твоим заповедям, а Ты мне не помогаешь, я погибаю от отчаяния, но никакой помощи не получаю. Неужели Тебе так трудно мне помочь?» Так роптали в пустыне евреи, когда Моисей вывел их из Египта, из страны рабства, чтобы вести в землю Обетованную…

Иногда состояние такого помрачения продолжается довольно долго. Человек тогда погружается в уныние и может даже дойти до отчаяния. Что же нужно делать в этом случае и как бороться с такой бедой? Прежде всего, нужно набраться терпения и быть мужественным. Что бы с нами ни случилось и в какой бы беспросветный мрак мы ни погрузились, никогда нельзя отчаиваться, но при любых обстоятельствах нужно сохранить верность Богу. Так поступали святые угодники, например, праведный Иов, на которого в одночасье обрушились все мыслимые беды: он потерял всех близких и любимых людей, все свое имущество, свое здоровье, свое доброе имя — и несмотря на это не пришел в отчаяние и, по слову Писания, «не дал безумия Богу».

Нужно также всегда помнить, что Господь попускает такую брань не просто так, а по известным Ему причинам и для нашей пользы — чтобы мы очистились от страстей, чтобы познали свою немощь, чтобы на опыте убедились, что без Бога мы бессильны и ничего истинно доброго сделать не можем.

In addition, there is another reason: only through such trials can a person show that he is faithful to God. It is easy to be faithful to God when He gives His help and Grace, when there is peace, light and joy in the soul. But when calamities and darkness come upon the soul, then it is not easy at all. But it is at such moments that the deep essence of the soul is revealed: whether it is faithful to God or not. In fact, this is what the devil said to God about Job: "Is he faithful to Thee for nothing?" Is he not faithful because You Yourself have protected him in everything, given him peace and prosperity? But try to take away Your blessings from him, and then we will see if he remains faithful to You. And so the Lord allows the devil to test Job, so that his faithfulness and courage would become manifest to all.

The path of Job in this world is followed by all saints and righteous without exception. And we are all called to follow this path – the path of remaining faithful to God in any struggle and in any trial. The Prophet David says that the eyes of the Lord are on the faithful of the earth and that it is they who He will glorify and seat next to Him. But faithfulness is manifested only in struggle, and therefore Christians are allowed to struggle and trials.

In the life of St. Anthony the Great it is described how after one of the most terrible and terrible demonic battles, when all the forces of hell fell upon him and all the forces of hell tormented him, the ascetic saw Christ and, seeing Him, cried out: Where were You, Lord? Why didn't You come to end my great sufferings in the beginning? And Christ answered him: I was here, but I waited, desiring to see your courage and your podvig.