Sermons, Volume 1

There are still others: there are great ascetics of piety, holy hermits, who spend their entire lives in constant prayer, mortifying their flesh in thoughts of God, of His law.

These are the most terrible things for the devil and for his angels: they cannot be seduced in the same way as they tempt people who are frivolous, careless, mired in the vanity of the world, those who only rarely, occasionally remember God, pray little, never fast, and shun the churches of God.

It is with these mighty soldiers of Christ that it is most difficult for the devil and his demons.

Demons attack us, weak and careless, surreptitiously, unnoticed by us, it is not difficult for them to fight us, to push us onto the path of vice.

And with the saints, with those who have dedicated their lives to God, it is very difficult for them.

The demons conquer the weak and careless among us very little for us. They never appear to us, we do not see them, we do not know them, we are not familiar with them.

Not at all, not at all with the saints, with the great ascetics of good. For them, neither the demons nor the devil himself can remain unnoticed, for they most tirelessly watch over their hearts, over everything that the devil and his angels implant in their hearts.

They are able to discern very subtly all the cunning of the devil, and it is simple and easy for him to overcome them. He usually tries to overcome them not with lower passions, but with passions of a higher order: he sometimes destroys them with spiritual pride, vanity, self-exaltation and ambition.

But what should he do when the saints do not succumb to these temptations of his, very subtle and dangerous – what can he do?! Then he becomes enraged, and just as the enemy marching on the city, if he realizes that he has noticed that he will not be able to attack unexpectedly, he puts aside all secrecy and rushes in a frenzied rush, so do the demons with the saints.

В житиях святых, которые, вероятно, многие из вас читали, часто повествуется, как бесы открыто и бесстыдно нападали на святых. Они нападали открыто, как неумевшие укрыться от их зорких взглядов, переставали прятаться, сбрасывали личину, являясь в своем подлинном бесовском виде. Они нападали, принимая вид диких зверей, готовых поглотить отшельника; гадов ядовитых, страшных чудовищ, наводя на них страх и ужас. Так поступали они с весьма многими, и монахами, и отшельниками, и древними, и относительно не очень далекими от нас.

Свыше 400 лет тому назад жил преподобный Нил Столбенский. Это был один из великих преподобных, и в житии его читаем, как открыто, как бесстыдно напали бесы на его отшельническую келию.

Но есть у бесов по отношению к великим праведникам и другие способы нападения: они нападают не сами, а посылают своих слуг из людей. Так было со многими святыми, так было и с преподобным и богоносным отцом нашим Серафимом Саровским, на которого, по наущению диавола, напали разбойники, смертным боем били, изувечили, переломали ребра и проломили череп.

Это одно из ухищрений диавола. Так разнообразны пути, по которым идут бесы, стремясь погубить нас. Начиная от легкого, никакого труда не представляющего нападения на беспечных, на неверующих, они прибегают ко все более и более тонким и хитрым приемам уловления нас в свои сети.

Вот о какой брани против духов злобы поднебесных, против начальств, против властей, против миродержителей тьмы века сего говорит апостол Павел. Он говорит, что в борьбе с ними для защиты нам надо облечься во всеоружие Божие. «Для сего приимите всеоружие Божие, дабы вы могли противостать в день злый и, все преодолев, устоять» (Еф. 6, 13).