The Way to Salvation. A Brief Sketch of Asceticism

Введение

Отдельным отделом в книгу свт. Феофана были помещены "Святого отца нашего Иоанна Златоустого уроки о воспитании" (и, возможно, свт. Феофан и составил их на основе творений свт. Иоанна Златоустого - А.Л.)

В "Начертании христианского нравоучения" изображены обязательные для нас чувства и расположения, но этим сказано далеко не все, потребное к устроению своего спасения. Главное дело у нас действительная жизнь в духе Христовом. А этого только коснись, сколько откроется недоумений и сколько, поэтому, потребно указаний, и притом почти на каждом шагу!

Правда, там последняя цель человека указана - в общении с Богом - и путь к ней изображен: это вера с хождением в заповедях, при помощи благодати Божией. Приложить бы только слово: вот путь! Иди!

Легко сказать: вот путь, иди! Но как сделать это? Большей частью недостает желания идти. Упорно отревает душа, увлеченная какою-либо страстью, всякое понуждение и всякий призыв; очи от Бога отвращает и смотреть на Него не хочет. Закон Христов не по сердцу; ей и слушать о нем нет расположения: душа, как говорят, не лежит. Спрашивается, как же дойти до того, чтобы родилось желание идти к Богу путем Христовым; как сделать, чтобы закон напечатлелся в сердце и человек, действуя по этому закону, действовал бы от себя, непринужденно, чтобы закон сей не лежал на нем, а как бы исходил от него?

Но путь обратился кто к Богу, пусть возлюбил закон Его; самое шествие к Богу, самое хождение путем закона Христова необходимо ли уже и будет успешно потому только, что мы возжелали сего? Нет. Кроме желания, необходимо еще иметь силы и умение действовать: нужна мудрость деятельная. Кто вступит на истинный путь богоугождения или начнет при благодатной помощи стремиться к Богу, путем предначертанного закона Христова, тому неминуемо будут угрожать опасности сбиться на распутья, заблудиться и погибать, воображая себя спасаемым. Сии распутья неизбежны по остающемуся, даже и в обращенном, греховному позыву и расстройству сил, которые и в сем состоянии способны представлять вещи в превратном виде - прельщать и губить человека. К сему присоединяется лесть от сатаны, который неохотно расстается со своими жертвами, и когда кто из области его пойдет к свету Христову, гонится вслед его и всякие расставляет сети, чтобы снова уловить, и нередко действительно уловляет. Следовательно, и тому, кто имеет уже желание идти указанным путем к Господу, необходимо еще указать все уклонения, возможные на сем пути, чтобы шествующий наперед был предварен о сем, видел имеющие встретиться опасности и знал, как избежать их.

These inevitabilities common to all on the path of salvation make it necessary to have special guiding rules in the Christian life, by which it must be determined: how to reach the salvific desire for communion with God and zeal to abide in it, and how to pass comfortably to God, amidst all the paths that are possible on this path at all degrees, in other words: how to begin to live in a Christian way, and how, having begun, to be perfected in this. This guidance must take a person outside of God, turn him to Him, and then bring him before Him; It is necessary to trace the Christian life in its manifestations, in deed, from beginning to end, i.e. how it is sown, develops, matures and comes to its fullness, or, what is the same thing, to write a history of the active life of each Christian, with an indication of how in what case he must act in order to maintain his rank.

The seeding and development of the Christian life is essentially different from the seeding and development of natural life. This depends on the special nature of the Christian life and its relation to our nature. A person is not born a Christian, but becomes one after birth. The seed of Christ falls to the ground of the heart that is already beating. But just as the naturally born man is damaged and contrary to the requirements of Christianity, then—while, for example, in a plant the beginning of life is the stirring up of a seed sprout, the awakening, as it were, of dormant forces—the beginning of a truly Christian life in man is a kind of recreation, the bestowal of new powers, of new life. Further, let Christianity be accepted as a law, i.e. the determination to live in a Christian way is posited: this seed of life (determination) is not surrounded in man by the elements that favor him; and at the same time, the whole person, his body and soul, remain unadapted to the new life, disobedient to the yoke of Christ; Therefore, from this moment on, a person's sweaty work begins - to educate himself completely, all his strength in a Christian way.

Finally, after long labors and efforts, the Christian principles are victorious, dominating without resistance, penetrating the entire composition of human nature, ousting from it hostile demands and strivings, and placing it in a state of impassibility and purity, vouchsafed the blessedness of the pure in heart to behold God in themselves in sincere communion with Him.

Such is the state of Christian life in us. It has three degrees, which, according to their nature, can be called as follows: the 1st - turning to God, the 2nd - purification or self-correction, the 3rd - sanctification. On the first, man turns from darkness to light, from the realm of Satan to God; on the second, he cleanses the tabernacle of his heart from all impurities, in order to receive Christ the Lord coming to him; on the third, the Lord comes, dwells in the heart and supper with it. This state of blessed communion with God is the goal of all labors and feats!

To depict all this and define it by rules will mean to show the way to salvation. Complete guidance in this matter takes a person at the crossroads of sin, leads him along the fiery path of purification and raises him to the degree of perfection possible for him, to the measure of the age of the fulfillment of Christ. Otherwise, it must show:

1) how the Christian life begins in us;

2) how it is perfected - matures and strengthens, and