About true Christianity. Volume 2

53. Если кто-нибудь спросит: "Как Бога не знать, Который всегда словом Его святым проповедуется?" Ответ. Это-то и дивно и сожаления достойно, что Бог, как через создание, так и через слово Свое в познание всем Себе подает. Но грешник, как глухой, не слышит слова Его и Господа своего не познает; имя Божие слышит, но Бога не познает; глас о Господе слышит ушами плотскими, но душевными не слышит; и так, слыша, не слышит и, видя, не видит. Когда Бог проповедуется словом Его святым, то проповедуется и святая воля Его. Но грешник не знает и не творит ее. Проповедуется всемогущество и величество Его, перед которым грешник не смиряется. Проповедуется правда Его, которой грешник не боится и не почитает. Проповедуется истина Его, которой грешник не верит. Проповедуется вездесущие Его, перед которым грешник не благоговеет, ибо не познает Его. Проповедуется премудрый Промысел Его, которого грешник не понимает. Проповедуется высочайшая святость Его, которой грешник не почитает. Проповедуется верховная власть Его, которой грешник не покоряется. Проповедуется страшная слава Его, которой грешник не почитает. Проповедуется бесконечная благость Его, быть участником которой грешник не старается и не хочет. Проповедуются страшные суды Его, перед которыми грешник не трепещет, и прочее. Так грешник, как "муж безумный, не познает, и неразумный не разумеет" Бога и дел Божиих!(Пс.91:7) Истинное познание Божие не может быть праздным и бесплодным, но вносит истинное богопочитание. Сын отца своего знает и почитает, любит и слушает его; раб господина своего знает и боится его, повинуется и служит ему. Так кто Бога знает, не может не почитать Его, не слушать, не повиноваться и не служить Ему, воли и повелений Его не исполнять. Об этом Бог через пророка говорит: "Сын чтит отца и раб - господина своего; если Я Отец, то где почтение ко Мне? И если Я Господь, то где благоговение предо Мною" (Мал.1:6)? Славит же сын отца потому, что отцом своим почитает, и раб господина своего боится потому, что господином своим имеет его. Если отцу - человеку - от сына честь, и господину - человеку - от раба страх воздается, потому что тот отца признает отцом своим, а этот господина господином своим признает, насколько больше Бог, Который над всеми Господь есть, достоин чести и страха, когда Его Господом и Отцом нашим признаем и почитаем. Видишь, что от познания Божия следует богопочитание. Скажи, пожалуйста, который познанием Божиим хвалишься и не по истине почитаешь Его, как может быть, что ты захотел грешить, ведая, что Бог везде есть и всякое дело видит и правосуден есть; Который за грех и временно и вечно казнит, и в самом деле греховном может тебя поразить? Перед царем земным, властью, господином и отцом своим не смеешь бесчинствовать - пред Богом ли, великим и страшным, дерзаешь худое и противное Ему делать? Не может этого быть! Как не будешь Его от сердца благодарить и любить Его, зная, что Он есть Создатель, Искупитель, Отец, Питатель, Хранитель и Благодетель высочайший, больше Которого не может быть? Человека-благодетеля, который не своим, но Божиим добром снабжает тебя, любишь и благодаришь его, - Бога ли, от Которого бытие свое имеешь, и каждый час и минуту получаешь благодеяния, без которых и жить не можешь, не будешь благодарить? Как от сердца не поверишь слову Его, когда познаешь, что Он истинен, и солгать не может, и слово Его истина есть? Человеку честному веришь, который солгать может, ибо "всяк человек ложь" (Пс.15:2): Богу ли, Который солгать не может и не хочет, не поверишь? От этого все истинное благочестие происходит: от веры все истинное богопочитание и благочестие зависит. Как не будешь трепетать перед судом Его, когда познаешь правду Его, которая всякому воздает по делам Его? Властелина праведного боишься и не дерзаешь закона его нарушать, который не все знает, что подвластные его делают.

Богу ли, Который и тела и души твоей жизнь и смерть в руке Своей содержит, не покоришься и не покажешь от сердца послушания? Как не возлюбишь Его от сердца твоего, и не будешь искать Его и прилепляться к Нему, и общение с Ним иметь, когда познаешь, что Он один есть верховное, существенное, неизменное и бесконечное добро, с которым быть - истинное и совершенное блаженство, и от которого отлучиться - истинное и совершенное злополучие? Любишь человека доброго, который милосердием и другими добродетелями украшен, и какую доброту имеет, от Бога имеет, - Бога ли не будешь любить, Который Сам в Себе благ так, что "никто не благ, как только один Бог" по слову Господнему (Мф.19:17)? Сколь многие при царях земных добрых, которые и сами, как люди, всякому бедствию подлежат, быть желают и с великим усердием ищут того, ибо при них быть блаженством для себя считают. С Богом ли быть, Царем царствующих и Господом господствующих, благим и милостивым, не пожелаешь, когда познаешь благость Его и "вкусишь и увидишь, как благ Господь" (Пс.33:9)? Как не покажешь милосердия ближнему твоему - всякому человеку, когда познаешь, что каждый день и час от Бога получаешь неизреченное и непостижимое милосердие? Его милосердием живешь на земле, недостойный жизни; Его милосердием питаешься, одеваешься и цел пребываешь. Как не подашь ближнему своему от благ своих, когда познаешь, что все, что ни имеешь, кроме грехов и немощей своих, Божие есть, а не твое собственное? Ибо все от Бога принимаем: душу и тело наше, жизнь и дыхание, - и бытием нашим Ему мы обязаны. Как не простишь ближнему согрешений малых, когда познаешь, что "Бог во Христе простил" бесчисленные тебе согрешения (Еф.4:32); и что твоих согрешений долги опять возвратятся к тебе и удержатся, если ближнему своему не простишь, и за них вовеки будешь страдать в темнице адской, как в притче той изображается? (Мф.18:23 - 34) Откуда Господь заключает притчу ту: "Так и Отец Мой Небесный поступит с вами, если не простит каждый из вас от сердца своего брату своему согрешений его" (Мф.18:35). Как не презришь суету мира сего, и не пожелаешь блаженства того будущего, и со всяким усердием не будешь искать того, когда точно уверуешь слову Божию, которое различно изображает те блага, и несказанные, и умом непостижимые, и вечные, и бесконечные, как и Бог Сам проповедует и обещает верующим во Христа и верно служащим Богу и любящим Его (см. 1Кор.2:9). Временного блаженства, которое ничто перед тем, усердно ищешь, ибо видишь его. Как того бесконечного не будешь искать, когда верою увидишь его? Ради временной чести и славы верно служишь земному царю и всякие труды, беды и напасти принимаешь, и на кровавые войны и сражения исходишь, ибо надеешься честь и славу от него получить.

Как пишется о Моисее: "отказался называться сыном дочери фараоновой, и лучше захотел страдать с народом Божиим, нежели иметь временное греховное наслаждение, и поношение Христово почел большим для себя богатством, нежели Египетские сокровища; ибо он взирал на воздаяние" (Евр.11:24 - 26), что о мучениках святых и прочих угодниках Божиих разуметь должно. Видишь, христианин, что от познания Божия следует, а именно: отвращение от греха, мира, тщательное творение заповедей Его и истинное богослужение. В познании Божием заключается познание не только имени Его, но и божественных Его свойств, то есть вездесущия, правды, благости, милосердия, истины, всемогущества и прочего. А от познания свойств Божиих непременно последует, как сказано, и нелицемерное Божие богопочитание.

Отсюда видишь, что беззаконная и бесстрашная жизнь, например, воров, хищников, мздоимцев, лихоимцев, блудников, хульников, ругателей, злобных, ненавистников, пьяниц и прочих - является доказательством безбожного их сердца, слепотой и тьмой неведения Бо-жия помраченного. И хотя такие и исповедуют Бога, но в сердцах своих говорят: нет Бога, как псалом 13-й показывает и прочие места в Писании. О таких исповедниках апостол написал: "Они говорят, что знают Бога, а делами отрекаются, будучи гнусны и непокорны и не способны ни к какому доброму делу" (Тит.1:16). И Господь говорит: "Приближаются ко Мне люди сии устами своими, и чтут Меня языком, сердце же их далеко отстоит от Меня" (Мф.15:8). Как дерево не от листьев, а от плодов познается, так Божиим познанием просвещенный человек и богочтец не от устного исповедания, а от дел, согласных исповеданию, познается. Сердце, Божиим познанием просвещенное, познает Бога так, как Он и именуется; познает и верует, и так более всего боится, и почитает выше всего создания на небе и на земле, - любит, служит и все должное, что Ему одному приличествует, усердно старается отдавать. Следовательно, не явная ли слепота и безбожие бояться человека, а Бога не бояться; человеку верно служить и угождать, а Богу не угождать; человека-царя, властелина, господина и отца по плоти слушать, но Бога, Который всеми царями и господами владеет, не слушать; человека, который Божие добро подает, а не свое, благодарить, а Бога, от Которого всякое добро происходит и изливается на нас, не благодарить; на человека, подобного себе, надеяться и помощи от него в скорби искать, а на Бога не надеяться и от Него помощи не искать, Который один все может и один помогает, защищает, избавляет и спасает уповающих на Него (Пс.36:39-40); человеческого суда, который тела одного касается, бояться, но Божия суда, который "может и душу, и тело погубить в геенне" (Мф.10:28), не бояться, и прочее? Воистину и малейшей искры нет познания Божия в таковом сердце, хотя бы и учил и проповедовал о Боге! Видим это во многих христианах нынешнего века. Видим, что многие боятся прогневать господ и властей своих, а Бога прогневать не боятся и потому беззаконничают. Многие людям угождают, ибо не хотят оскорбить их, а Богу не угождают и оскорбляют Его преступлением закона Его святого. Многие властей и господ своих слушают, повеления их исполняют, а Бога не слушают и повелений Его не исполняют. Многие благодарят благодетелей своих, а Бога, высочайшего своего Благодетеля, не благодарят, ибо не любят Его, а без любви благодарности быть не может. Многие во время напасти к человеку прибегают ради помощи и защиты, ибо надеются на него, но к Богу не прибегают, только потому, что надежды на Него не имеют. Как гражданского суда многие боятся, всем известно, а Божия суда не боятся, ибо не перестают грешить: чему суд Божий непременно последует. Видишь, что эти и того Богу не воздают, что человеку воздают, и так, как человека, не почитают Бога, Которого почитать больше всего истинное Его познание учит. Поэтому таковые и подобные им не знают Бога, хотя устами Его и исповедуют. Без богопочитания и познания Божия быть не может. Как истинное богопочитание, которое состоит в страхе, любви, покорности, послушании, смирении, надежде и терпении, - свидетельством является познания Божия, так неистинное, но одно устное и лицемерное богопочитание знамение есть незнания Божия, как апостол учит: "Кто говорит: "Я познал Его", но заповедей Его не соблюдает, тот лжец, и нет в нем истины" (1Ин.2:4). Сам рассуди, ради чего царя, властелина, отца и господина почитаешь и слушаешь? Не того ради, что они люди почтенные, - иначе бы всех людей почитать и слушать должно было: а того ради, что царя признаешь твоим царем, властелина - властелином, отца - отцом, господина - господином признаешь. Чего ради благодетеля любишь и благодаришь? Поскольку его своим благодетелем имеешь. Чего ради милостивого и доброго человека любишь? Поскольку его таковым считаешь. Отчего к богатому и щедрому ради милостыни приходишь? Поскольку надеешься от него получить. Чего ради у защитника твоего во время нужды помощи и защиты ищешь? Поскольку уповаешь на силу его. Чего ради праведного властелина боишься прогневать? Поскольку его таковым признаешь. Чего ради пред начальником, господином и отцом своим ничего непристойного не делаешь? Поскольку видишь их перед собой и не смеешь того делать, чтобы не оскорбить и не прогневать их. Ради чего же Богу всего этого не воздаешь, если признаешь Его за Бога твоего, Царя твоего, Господа твоего, Отца твоего, Благодетеля твоего, Защитника и Помощника твоего? Или опять же почему немного более Богу то воздаешь, чем людям? Бог, как несравненно высший всех есть, так несравненно большего почитания достоин, нежели все и всякого звания люди.

Видишь, что устам несогласное сердце и мысль о Боге имеешь, и исповеданию не соответствуют дела и жизнь твоя. Как можешь сказать, что знаешь Бога, а не воздаешь Богу того, чего честь Его от тебя требует? Знаешь Бога, как говоришь, но не почитаешь Его, как Бога, - не истинно и знание твое без почитания, и так в слепоте, тьме и незнании находишься.

54. Не только в должности к Богу, но и в должности к ближнему, то есть ко всякому человеку, слеп плотской и непросвещенный человек. Видим, что человек делает ближнему зло, которого себе не хочет, и не делает добра, которого себе хочет. Видим, как негодует и гневается на того, кто его обижает, злословит, клянет, хулит, порочит, касается ложа его, крадет, похищает, отнимает что у него и прочие обиды делает ему; но сам то же зло делать или злом за зло воздавать не стыдится и не чувствует. Напротив того, хочет, чтобы самого его ближний помиловал, в нужде не оставил, например: алчущего напитал, жаждущего напоил, нагого одел, странного в дом ввел и упокоил, больного и сидящего в темнице посетил и прочие дела милости сделал ему - хочет того, бесспорна эта истина, - но сам того ближним своим не хочет делать.

Это самолюбие и неправду в христианах видим: не только зло делать, но и добра не делать ближним - неправда есть. И, что хуже того, видим, что многие христиане красть, похищать и лукавить, льстить, лгать, обманывать, злословить, клеветать, судить, ругать, прелюбодействовать и прочие обиды ближнему делать, чего себе крайне не хотят, не стыдятся и не боятся, как выше сказано. Все это от слепоты происходит.

55. In this office, that is, to one's neighbor, a person becomes blind because he does not heed the office of God, and in this office he becomes blind and erroneous. God commanded us not to do evil, so to do good to our neighbor. Therefore, a person, when he either does evil or does not do good to his neighbor, does not listen to the command of God, and does not revere the God who commands, does not fear, does not love; and so, not fulfilling his duty to his neighbor, he leaves his office to God. And from this it is evident that the duty to one's neighbor from the office to God is inseparable, and one cannot be fulfilled without the other. He does not honor God who forsakes his duty to his neighbor; he does not fear God, who is not afraid to do evil to his neighbor; and he does not love God who does not love his neighbor. The Apostle teaches us about this: "Whoever says, 'I love God,' and hates his brother, is a liar" (1 John 4:20). For God commanded us to love our neighbor: "Thou shalt love thy neighbor as thyself" (Matt. 22:39); - and again: "This I command you, that you love one another" (John 15:17). Therefore, whoever does not love his neighbor does not listen to God, Who commands him to love his neighbor, and so does not honor Him. The root and source of all piety is true knowledge of God. And just as a pious life is a testimony to the knowledge of God, so a sinful and lawless life is a proof of God's ignorance and a godless heart, even if such a person confesses God and Christ, goes to church, prays, communes of the Mysteries, and shows other signs of Christianity.

56. Since God, as a Spirit, not subject to any senses, is seen not with the eyes of the body, but with the eyes of the soul, therefore the sinner does not know Him, and, not knowing Him, does not revere Him, for the darkness of sin has blinded his spiritual eyes. From whence it comes, it does something, it strives for it, it only seeks that which is subject to its external feelings. Because he sees his father, sees his master, sees his master, then he honors them, listens to them, tries to serve and please them, and takes care to offend and anger them; he sees judgment and temporal punishment and fears them; He sees the honor, glory, and riches of this world, and therefore desires them and seeks them. But he does not see God and eternal glory, and honor, and riches, so he does not try to please God, so he does not try to seek that eternal treasure. Whoever does not see or know what does not want and does not seek it. He does not desire honey or the fruits of the earth and trees, until he knows the taste of their sweetness: we must first taste them, whether they are sweet or bitter, useful or harmful to us, and so desire or reject them. A merchant does not go to that country where he does not hope to find profit for himself; The foolish lad does not see any benefit in science, and therefore he does not care about learning. So it is with spiritual things: whoever does not have spiritual enlightenment in himself about them, does not strive for them, does not desire them, and does not seek them. The sinner has not tasted "how good the Lord is," and does not seek Him. He does not feel God's blessings in his heart - and does not thank God. He does not know the omnipotence and majesty of God - and does not tremble before Him. He does not know His truth, and does not believe Him. He does not know the truth - and is not afraid to anger Him. He does not know how great sweetness, and peace, and peace are found in Christian love and in all piety, and he does not strive for this. He does not see eternal bliss - and does not properly seek what he does not see. You must first know, and then seek what you will know. It is necessary to know God in His attributes - and then to revere Him. To know that He is the Creator, the Redeemer, the Providence, the Lord and the King of all, and that as your Creator, Redeemer, Provider, Lord and King, you revere and obey His will and commands, as your father, who begat you, your lord and king. It is necessary to know that He is God, Helper, Defender and Intercessor, as well as yours, and there is none else besides Him. And so to put our hope in Him, and in the day of trouble and misfortune to run to Him and call upon Him, and to ask for help and protection from Him, and so on. It must be kept without doubt that those who worship God in the age to come will have eternal bliss and incomprehensible to the mind, and thus the desire and diligence to receive it will be kindled. Thus the farmers first look upon the fruits of the earth, and thus, hoping to gather the fruits, they labor in agriculture. Such miners first know where the ore is in the ground, whether copper, or iron, or silver, and then they dig it. Thus, with the eye of faith, one must first see the life to come, and so by faith seek it, and wait for it, and hope to receive it, as it is written about Moses: "He refused to be called the son of Pharaoh's daughter, and would rather suffer with the people of God than have a temporal pleasure of sin, and he considered the reproach of Christ to be greater riches for himself than the treasures of Egypt; for he looked to the recompense" (Hebrews 11:24-26). And for what reason did he despise all the glory and wealth of Egypt? For with the eye of faith he saw the future glory and life, and despised the earthly as nothing, and sought it, "for he looked upon the recompense." In the same way, whoever sees the future life and glory of God's chosen ones with the eye of faith will surely despise the glory, honor, riches, and all the vanity of this world, and will strive for this one as his goal and priceless treasure. You see that every thing is first known, and so it is desired and demanded, for what we do not know, we do not desire and do not seek. And from this it is evident that every sinner does not revere God, does not fear and does not love Him, because he does not know Him; and he does not desire or seek the future life and glory in due course, because he does not see it. He does not know God and does not see that glory, because he does not have spiritual eyes, enlightened by His faith and grace, by which only God and that glory are seen. Such Christians have darkness and darkness on their spiritual eyes, like a veil, and does not allow them to see God and His glory. And it will lie until they turn with all their hearts to the Lord, as the Apostle wrote about the Jews: "Until now, when they read Moses, a veil lies over their hearts; but when they turn to the Lord, then the veil is removed" (2 Corinthians 3:15-16). With this veil the eyes of the soul are covered, although they read and listen to the Holy Scriptures, they do not understand, as the Apostle says of the Jews in the same place: "But their minds are blinded" (2 Corinthians 3:14), and so they become blind both in the knowledge of God and in the worship of Him. This blindness and darkness lies on the heart of every sinner who has not turned from the world and sin to God.

57. The image of terrible blindness is presented to us by the Scriptures in the old Israel. The Lord performed all kinds of miracles before them in the land of Egypt, as we read in the Book of Exodus and in the Psalms: "He sent darkness and brought darkness, for they resisted His words; He turned their waters into blood, and killed the fish in them; their land has boiled with frogs, even in the treasuries of their kings; And he commanded, and the flies and gnats of the dog appeared in all their borders; instead of rain he sent them hail and fire, scorching their land; And he smote their vineyards and their figs, and broke down every tree within them. He commanded, and locusts and caterpillars without number appeared, and they ate all the grass in their land, and ate all the fruit in their land. and smote every firstborn in their land, the firstfruits of all their labor" (Psalm 104:28-36). But the holy prophet confesses to the Lord: "Our fathers in Egypt did not understand Thy wonders" (Psalm 105:7), when those terrible plagues of the Egyptians, the enemies of Israel, struck down, but did not touch the Israelites, as we read in the Book of Exodus. This very thing, as it were, showed them with a finger the special Providence of God and mercy for them; but they "did not understand the miracles of God, nor remembered the mercy of God." To those who came out of Egypt and fled from their enemies, the Lord opened the way, and there where there was no way, "He divided the sea, and led them along" (Psalm 77:13), "and held back the Red Sea, and it was dried up, and led them through the abyss as in the wilderness" (Psalm 105:9). They also saw their enemies with water, as with one grave, covered: "The water covered their oppressors, not one of them remained"; they also sang the praise of God (Psalm 105:11-12). "But soon they forgot" such great and terrible works of God: "hastening, forgetting His works." They made a golden calf; instead of God the Creator, their Father and Deliverer, they honored the soulless idol and worshipped the work of their hands: "And they made a calf in Horeb, and worshipped the image: and they exchanged His glory for the likeness of a calf eating grass. And they forgot God, who saves them, who did great things in Egypt, miracles in the land of Ham, terrible things in the Red Sea" (Psalm 105:13, 19-22). They ascribed such a miraculous blessing of God to a soulless thing and to the creation of their hands: "Behold thy god, O Israel, who brought thee up out of the land of Egypt" (Exodus 32:4). Terrible blasphemy and blindness! A soulless thing, immovable of itself, what help can give, especially to do such a wonderful deed.. But blinded Israel stretches out her hands and cries: "Behold your god, Israel, who brought you out of the land of Egypt!" Called to eternal life and the heavenly kingdom, as the promised land, boiling with honey and milk; but they want and strive in this world to become rich, to be glorified, to reign, and, if possible, to abide forever - as is evident from their insatiable desire for wealth, honor, glory and superfluous buildings. Consider whether it would not be great folly for a man who, being in a foreign country, and soon having to return to his home, began to build there rich houses, which he would soon be forced to leave, and so only his labor would be useless; Or one who, having been informed that he will die soon, in two days or two weeks, nevertheless gathers wealth, seeks honor and glory? Truly, anyone would call both senseless! Thus do those people who in this world build rich and superfluous buildings, accumulate great treasures, seek honor and glory, knowing that all these things must soon be left in this country and go to their place without all this. No one takes anything from this world with him, "for we have brought nothing into the world; it is evident that we can take nothing out of it" (1 Tim. 6:7). And although to every one of those who gather, and not in God, the voice of God thunders: "Fool! this night thy soul shall be taken from thee; Who will get what you have prepared?" (Luke 12:20)

With such people, darkness and darkness lie on the spiritual eye and blind it. Although they are rich, they do not see their poverty. Although they are glorious, they do not see their meanness and poverty. Though they are wise, they do not see their foolishness and blindness. Although they consider themselves blessed, they do not see their wretchedness.

58. As long as a person is in such blindness, he thinks of himself that he is doing everything right and reasonably; But in fact, all his actions, deeds, plans and undertakings are one delusion. For the heart, from which all things proceed, filled with vanity and filled with worldly love, is nothing else but conceiving vain things and producing them into action? And such a one is in all things like a blind man or one who is in darkness, who, although all dirty, nevertheless thinks that he is clean; although he has lost his way and is wandering, yet he thinks that he is following the right path. And this blindness is all the more disastrous because man does not see it, and the knowledge of it is the beginning of spiritual bliss. And this blindness is noticeable not only in simple and illiterate people, but also in the wise and prudent of this age, who dream of something lofty about themselves and separate themselves from the simple, unlettered and ignorant. For where there is immoderate self-love and love of this world, there this blindness has its place. Self-love and worldly love do not exist without darkness.

59. If a person is not delivered from that calamitous blindness and is not enlightened by the light of God's grace; then it will lead him to a calamitous state and a late but useless repentance, described in the Book of the Wisdom of Solomon, where the wicked, having learned their error late, in distress of spirit sigh, repent, and say: "We have gone astray from the way of truth, and the light of righteousness has not shone upon us, and the sun has not shone upon us. We were filled with works of iniquity and destruction, and walked in impassable wildernesses, and did not know the way of the Lord" (Wis. 5:6-7).

60. In order for us, Christians, to get rid of this blindness and not to come to that unfortunate, late, and useless repentance, we must do the following: 1) Listen with diligence to the lamp of God's word, which shines to all and enlightens those who love him, and look upon him, and hearken to him. To hearken, I say, "as to a lamp shining in a dark place, until the day begins to dawn, and the morning star rises in your hearts" (2 Peter 1:19). For the word of God, as a spiritual luminary, drives away darkness and illumines the eyes of the soul, reveals the vanity and charm of the world, exposes our self-love and our sins - like a mirror shows the impurity and vices of the face that looks into it. 2) To do not what the lustful heart wants, but what the word of God teaches, although this is contrary to the blind mind and sorrowful to the heart. And to imitate in such an important matter the weak, who, wishing to be healed, take unpleasant and bitter medicine, in order only to be freed from illness. Thus, he who wishes to be freed from blindness must compel and persuade himself to what the word of God prescribes, and turn away from what it prohibits. For to our corrupt and blinded nature the word of God seems as repugnant as light to weak eyes, and food to those who are in fever, and science to senseless youths. "The natural man receiveth not the things of the Spirit of God, because he thinketh them foolishness" (1 Corinthians 2:14). But it is a true and immovable rule and cannot deceive us, for it is the fruit of the true God. Therefore, everyone must entrust himself to him, and whatever he offers, he must have it for the truth, and hold fast and unshakable rule, and submit his heart to it, although it is unwilling and averse. 3) Since all people have gone astray from the true path, according to the testimony of the Holy Scriptures: "We have all gone astray like sheep, each one has turned into his own way" (Isaiah 53:6; Psalm 13:1-3 and in other places), therefore the Son of God, "the way, the truth, and the life" (John 14:6), appeared on earth, and "visited us the East from above, to enlighten those who sit in darkness and the shadow of death, to direct our feet to the way of peace" (Luke 1:78-79), and He gave us a holy and blameless life as a rule and an image. Therefore, we must look to Him and follow Him, in order to be freed from natural darkness and blindness, as He Himself says: "I am the Light of the world; whoever follows Me shall not walk in darkness, but shall have the light of life" (John 8:12). To follow Christ is nothing else than to follow His life. If he who follows Christ does not walk in darkness, as He says, then surely there will be one in darkness and error who does not follow Him. As the Lord created the visible sun in heaven to enlighten all under heaven, so the mental sun, Christ His Son, He sent into the world, so that our souls might be enlightened and warmed by Him. "There was a true Light, which enlighteneth every man that cometh into the world" (John 1:9).