Father Arseny

Я могла бы привести еще несколько чудесных исцелений людей по молитве батюшки, говорящих о великой духовной силе, о данной ему Господом благодати. Господь даровал о. Арсению эту силу за долгий молитвенный подвиг и любовь к людям.

О МОЛИТВЕ

Мне много раз приходилось присутствовать на беседах, проводимых о. Арсением с приехавшими к нему людьми, иногда тема беседы повторялась, если прибывшие ранее не слышали того, о чем говорил батюшка. Вот две беседы о. Арсения о молитве.

Все евангельские слова боговдохновенны, но с особым чувством я воспринимаю слова, сказанные Спасителем: Ибо, где двое или трое собраны во Имя Мое, там Я посреде них (Мф. 18, 20). Есть прекрасная, глубоко проникновенная молитва, созданная, по-видимому, в XVI веке, но никогда не включавшаяся нив один молитвослов и называемая в народе Молитва по соглашению. Существует несколько преданий о ее создателях, но мне думается, что сложилась она в душах многих православных христиан, ибо основные слова взяты из Евангелия. Как правило, при каких-то бедах, несчастьях несколько православных христиан договариваются читать ее одновременно и просить Господа о выздоровлении больного, о милости к падшему, о спасении воина, заключенного. Молящиеся могут находиться в разных городах, домах, но читают молитву все в одно и то же время утром, днем или вечером. Многие знают эту молитву, но я прочту ее: Господи Иисусе Христе, Сыне Божий! Ты рекл еси пречистыми устами Твоими, егда двое или трое на земли согласятся просить о всяком деле, дано будет Отцем Моим Небесным, ибо где двое или трое собраны во Имя Мое, там Я посреде них.

Непреложны словеса Твои, Господи, человеколюбие Твое беспредельно, милосердию Твоему нет конца. Мы, рабы Твои (следует назвать имена одновременно молящихся), согласно молимся о рабах (упоминаются люди или события, о которых молятся), помоги, Господи, все дела наши, совершаемые в сегодняшний, завтрашний и во все дни, о Тебе Самом совершити, но обаче, не как мы хотим, а как Ты. Да будет воля Твоя, Господи. Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь (Мф. 18, 1921).

Все верующие являются членами Церкви Христовой, и без Церкви одному человеку трудно найти верный путь к спасению, правильному поведению в земной жизни. Вне Церкви человек хиреет, легко поддается соблазнам, колебаниям, смущениям, смятению духа. Церковь духовно питает каждого приходящего к ней. Мы живем в окружении разнообразных людей: плохих, хороших, верующих и неверующих, встречаемся с последователями вредных учений, не зная об этом, что-то пытаемся передать им свое, но чаще получаем от них вред, ненужные знания и вредную информацию. Наша вера в Господа постепенно вытесняется посторонними мыслями, и, считая себя православными христианами, мы на самом деле становимся слабым отражением христианина. Постоянное общение с Церковью помогает бороться с окружающим злом и восстанавливает в человеке дух Христов, дух веры.

Если человек молится один и не живет жизнью Церкви, то суета и заботы века сего все дальше и дальше будут уводить его с дороги веры. Необходимо постоянно бывать в храме, молиться со всеми стоящими в нем, ибо где двое или трое собраны во Имя Мое, там Я посреде них, исповедоваться и приобщаться Святых Тайн. Образно молитву одного человека можно сравнить с одиноко горящей свечой, но молясь в храме, сотни молящихся соединяют свет своих горящих свечей, и тогда возгорается огромный столп света, озаряющий всех стоящих в храме, и молитвы наши, соединенные воедино, возносятся в доме Господнем храме к Творцу. И Он слышит и внемлет нам. Пребывая в храме, молитесь о друзьях ваших, дабы Господь помогал им жить, сохранять и умножать веру, о врагах и обидчиках, чтобы примириться с ними, и никогда не забывайте молиться об умерших ваша молитва помогает душам ушедших. Помните, что всегда надо помогать людям. На памятнике милостивого врача Гааза высечены слова: Спешите делать добро. Да, да, спешите, это евангельская истина. Добро и молитва этому учит нас Иисус Христос. Сейчас точно не помню, но была эта беседа в 1969 г., присутствовало на ней восемь человек.

The second discourse on prayer, on the day of St. Alexis, the Man of God on March 30, I recorded in 1973, with nine or ten people present. The conversation was long, there were disputes about the meaning of prayer, about its influence on the human soul, and about the meaning of prayer at home and prayer in church. Four people participated in the conversation. Father Arseny was silent, the others, including me, were listeners and did not take part in the heated debates. When everyone fell silent, Fr. Arseny said: I am a hieromonk, my duty, with the blessing of the elders, is to help people, to bring them peace and love, to teach them to pray and love their neighbors and the Lord with all my heart, with all my mind. I believe in the Father, and the Son, and the Holy Spirit, the indivisible Trinity. My faith corresponds exactly to the great words of the Symbol of Faith confirmed by the Ecumenical Councils, I am commanded never to enter into theological disputes, and I consider them unnecessary.

I am afraid to be mistaken, but, as far as my memory serves me, almost every apologist and theologian, having written many good books, has always made one or two inaccuracies, for which he has been subjected to severe criticism and condemnation by his opponents (however, such theologians have also been canonized for their great deeds). I have accepted the obedience to serve people, and what I will say about prayer comes only from the canons of the Church and my priestly experience, accumulated over the years in communication with spiritual children and people who come to me.

I listened with great interest to your conversation about prayer, each of you is right; Prayer is diverse and for each person it comes from the heart (soul) in his own way, depending on the inner structure, spiritual experience, ability to tune himself to prayer, and the contemplation of the person praying. Almost everything I will say has long been known, but for the sake of the uninformed, I will repeat it. All the teachers of the Church wrote about the meaning of prayer for the believer. In the 19th century, Metropolitan Philaret (Drozdov) of Moscow, Bishop Theophan Vyshensky, Bishop Ignatius (Brianchaninov), the Optina Elders (in letters to spiritual children) and other spiritual writers wrote, and in recent times even a classification of prayers has been compiled. It seems to me that the most important things in the performance of prayer are: spiritual composure, spiritual sincerity, renunciation of worldly vanity, temptations, and immersion in a state of prayer. Only then can the soul in its prayer aspire to God, but not every person can do this to the same extent.

Prayers to the Lord God can be divided into three types:

1. Supplicatory prayer, when the praying person asks God to help, to deliver from troubles and misfortunes, to help loved ones, to heal from illnesses, to console in sorrow, to give daily bread, to forgive sins, or when he prays for the dead. Prayer of supplication is the most important thing for the majority of believers: even a person who is not sufficiently aware of God can turn to the Almighty in a difficult moment with a request for salvation. When we come to church and pray, we always ask God for something.

2. A prayer of thanksgiving offering gratitude for the help given to a person in his affairs, for the fulfillment of our requests, previously set forth in petitionary prayers, for the fact that the Lord has mercy and gives life. Unfortunately, not everyone offers prayers of thanksgiving to the Lord. Many only ask, being like debtors who constantly borrow, but forget to pay back what they have previously taken. A prayer of thanksgiving, directed to God, the Most Holy Theotokos and the saints, and directed not once, but many times, is a person's return of his debt to the Lord for the fulfillment of what he asked earlier in the prayer of supplication. However, as I have already mentioned, not all believers turn to the Lord with gratitude. The task of the priest or spiritual father is to explain to people who come to him that it is necessary to thank the Lord God, the Most Holy Theotokos and the saints for the help provided.

3. A prayer glorifying God is the highest prayer to God, the Creator of heaven and earth, it is a praise of the Lord for everything and everything. For sorrows and troubles, for salvation and deliverance, for the fact that we live, for joys and sorrows, and, I repeat once again, for everything and everything. The Lord is our Creator, everything comes from Him, He created us and gives us the opportunity to save our souls by His pious life on earth and by His mercy to enter the Kingdom of God. This is a great prayer of a perfect soul, and each of us, having comprehended the full power of the prayer of thanksgiving, can enter the circle of glorifying prayer.