«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

In addition, with the help of demons, a sorcerer can cast a spell on pets, or make it unbearable to stay in a house or any place (usually manifested in the form of poltergeists, "voices", etc.). This is quite unequivocally stated in the "Prayer Service Against Enchantments, Worship of People and Cattle, Houses and Places Scorched by Evil Dreams", which is contained in the third part of the Trebnik of Metropolitan Petro Mogila of 1646 (Reprint, Kiev, 1996, page 386). In the guide to this "Sequence" it is said (I give in my translation. – Author): "The demons, having a very great hatred for people, not only people, but also animals and other things given to us for use by God, are accustomed to harm, as the God-bearing Fathers, who had the authority from God to cast out demons, told us... And these demons are for the most part evil people, as they do with their tools. However, they cannot do more than God allows them... God usually allows such executions for the sake of testing faith and virtue in order to receive crowns, but more often He strikes them as a punishment for sinners." Here we also find recommendations for people who have been exposed to the influence of evil spirits in one form or another: "The beginning of healing is true repentance of one's sins and the correction of what you have sinned against God and your neighbor. Then one should seek help in church prayer through the Divine Liturgy, moleben singing, almsgiving, prayers and fasting." Further, the Trebnik indicates how to deal with the bewitched (bewitched and planted) objects: "It is also necessary to look for the hidden bewitched things, and burn what is found."

IMPROVISED MEANS

"PORTEZHNIKOV"

The fact that sorcerers use various objects to inflict damage has been known for a long time. They still use it, as evidenced by Elder Paisios of the Holy Mountain. Here is his story about a man who was injured by a sorcerer, to whom he turned for help. When the man became very ill, he came to Athos to the elder, seeking his help.

"I said to the man who was injured by this sorcerer,

"Go and confess, because you accept the demonic influence."

He went, confessed, then returned to me and said:

"I don't feel any difference between my current state and the one I was in before confession.

— Слушай-ка, может быть, ты носишь на себе какой-нибудь предмет, который дал тебе тот прельщенный? — спросил я его.

— Да, — ответил он, — у меня есть с собой маленькая коробочка, внешне напоминающая Евангелие, которую он мне дал.

Я взял у него эту коробочку, открыл ее и нашел внутри разные скрученные иконки. Раскручивая их, я находил внутри бусы, клочки шерсти, щепки и тому подобные предметы! После того как я забрал у несчастного эту коробочку, он освободился от бесовского воздействия»22.

Об умении людей входить в контакт с демонами, чтобы с их помощью совершать отвратительные преступления, с одной стороны, и в то же время чудеса и исцеления, с другой, — говорится во многих житиях святых. Можно, например, найти несколько случаев наведения порчи и исцеления от нее в житии преподобного Макария Египетского. Нам, однако, достаточно вспомнить самое примечательное из них — житие сщмч. Киприана и мч. Иустины, которое всем, кто его еще не читал, настоятельно советую прочесть в Минеях свт. Димитрия Ростовского без сокращений.

На это житие, кстати, ссылается и преподобный Макарий Оптинский, который пишет одной из своих духовных чад: «Ты вольнодумна и подражаешь мнению нынешних умников: будто совсем нет порчи. Назови и меня суевером, я приму и потерплю, но можно доказать, что она есть, как из “Житий Святых”, так и на опыте многих. Из Писаний отеческих житий только два примера тебе скажу, хотя их много есть: первое в житии св. Макария Египетского (Великого) второе в житии свв. Киприана и Иустины Веришь ли сим повествованиям, которым и св. Димитрий Ростовский веровал, потому что писал? Когда веруешь, то, стало быть, есть порча; но на кого она действует? На того, на кого попустит Бог или за греховное житие, или за гордость, или по искусу; а когда нет ничего такого, то не попускает Господь подействовать вражией силе, что видно и на Иустине надобно лучше стараться отсекать вины, за которые бывает попущение, — продолжает преподобный Макарий Оптинский, — и предаваться верою в Промысл Божий»23.