«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

С тех пор божественные отцы, толковавшие своим богословским умом Священное Писание, ниспосланное Духом Святым, не переставали напоминать верующим эту радостную истину. Великий отец кесарийский святитель Василий говорит, что тогда тело, разрушившееся во гробе, воскреснет и душа, в силу биологической смер{стр. 452}ти отделившаяся и разлучившаяся с телом, вновь поселится в нем [999]. Святой Григорий Богослов учит, что после смерти и неопределенного состояния душа, обретя вновь родное тело, с которым вместе она жила, сражалась и мудрствовала, соунаследует вместе с телом не здешнюю, небесную славу [1000].

Эту истину мы повторяем в Православной Церкви, когда поем в степенне 8–го гласа: «К матери своей земли отходяй всяк, паки разрешается, прияти муки или почести поживших». Преподобный Никодим Святогорец в толковании на этот стих среди прочего пишет: «Должно знать, что древние называли землю преблагой: ибо от земли, как от матери, мы созданы, землею, как пищей, вскормлены, в землю же, как во гроб, возвращаемся. Когда мы рождаемся, то как бы восходим, а когда погребаемся, то как бы заходим, по примеру солнца […]. Итак, сладкопевец говорит, что каждому человеку после заката предстоит снова оттуда возвратиться во время Общего Воскресения. Что значит это «возвратиться»? Послушай. Одно дело «разрушение» (?????), а другое – «восстановление» (????????). Например: стена сложена из камней, раствора и дерева; когда она распадается на камни, раствор и дерево, из которых сложена, тогда это называется «разрушение», когда же эта стена вновь складывается из камней, раствора и дерева, тогда мы говорим о «восстановлении», поскольку разрушенная стена вновь пришла в свое прежнее состояние. Итак, когда мы, сложенные из «четырех элементов – земли, {стр. 453} воды, огня и воздуха, – разлагаемся смертью и погребением» на составляющие нас элементы, «тогда говорим о себе, что мы разрушены, когда же в конце века мы примем это тело, однако не такое по качеству, тогда говорим о себе, что мы возвратились: то есть снова пришли в жизнь» […]. Ибо «каждому предстоит прийти в жизнь, по неизреченной силе Божией», то есть предстоит принять тело и воскреснуть. И если это грешник – то «чтобы получить вечные муки за злые дела, содеянные им» в этой жизни, если же праведник – то чтобы получить воздаяния, награды и венцы «за добрые дела», совершенные им в этой жизни» [1001].

Воскресения тел требует Божия справедливость

Мертвое тело должно воскреснуть и потому, что человек представляет собой психосоматическое единство, в котором смертью временно разделяются тело и его душа. «Человек – это не только душа, но душа и тело». Значит, «если воскреснет только душа, то лишь половина человека воскреснет, а не весь человек» [1002]. Следовательно, человек и в загробной жизни должен продолжать жить как психосоматическое единство, вкушая райские блага или принимая наказание ада как целая личность, то есть душой и телом.

Что воскресение тел произойдет, поскольку этого требует Божия справедливость, открыто нам Святым Духом через Апостола Павла; он пишет, что всем нам должно явиться пред судилище Христово, чтобы каждому получить соответственно тому, что он делал, живя в теле, доброе или худое (2 Кор. 5, 10). Божественные отцы и церковные писатели, углубляясь в это апостольское слово, весьма успешно богословствуют.

{p. 454}

St. Justin firmly insists that the body will be resurrected, because man is a single psychosomatic entity. He writes: "For what is man if not a thinking living being, consisting of soul and body? Is not man a soul in himself? No, it is only the human soul. Then, perhaps, it is possible to call the body itself a person? No, it is only called the human body. If, however, each separately (soul and body) is not a man, and that which consists of two parts is called man, then God, Who called man into life and resurrection, did not call a "part" (only the soul or only the body), but the "whole," which is both soul and body.

The Divine Cyril of Jerusalem teaches that the body must be resurrected, for with it we have done everything. "We speak evil with our lips and pray with our lips, we fornicate with our bodies and keep our bodies upright, we steal with our hands and give mercy with our hands," etc. Thus, since the body has served us in all things, it will also "receive according to its works" in the Life to Come" [1004]. St. Isidore of Pelusiot observes: "If only the soul has struggled and attained virtue, then let it alone be crowned; but if the body also took part in the feats of virtue, then "let it be crowned with it." For this is just, blessed, and very natural [1005]. But St. Gregory the Theologian, speaking of the resurrection of the body and its unification with the soul, with which it lived together and "philosophized together" on earth, adds: "In this way, the body "inherits" together with the soul "unearthly glory." For just as the soul, which is one with the body on earth, shared with him the difficulties and misfortunes, so now it imparts to it that which is pleasing to it, which it enjoys in Eternal Life. And the saint allowed his rich inner world to hide and posed exciting questions: "Why am I "faint-hearted about hopes"? Why do I think and act as if my life is temporary? I await the voice of the Archangel, the last trumpet, the transformation of heaven, [...] the renewal of the whole world. And then I will behold my beloved brother Caesarea, so that he will die no more, and we will not carry him to the grave, we will not mourn him, we will not grieve for him. Then I will see him "bright, glorious, high." Such as you, the closest of my brothers, have appeared to me many times in my dreams" [1006].

St. Chrysostom teaches: "it is necessary that the corruptible creature, who participated in labor and death, should also take part in the crowns" – receive the resurrection. For if this were not to be, then it would not be fitting for God to give flesh to man, and for the Son of Man to take flesh [1007]. In another of his discourses, he delves into the above-quoted word of the divine Paul and connects it with another: "And if we hope in Christ in this life alone, we are the most miserable of all men" (1 Corinthians 15:19), notes that the immortal soul awaits the resurrection of the body, for without it it cannot receive the "ineffable blessings" of the Kingdom, just as it cannot be punished without the body. If the body is not resurrected, then the soul remains "uncrowned, outside of that heavenly bliss." If this happens, then we will not receive any recompense there. And since we will not receive any reward there, it means that it is given in the present life. But what is more pitiful and unhappy than we are? [1008] And so that believers may have no doubt that the resurrection of the dead is required by God's justice, he says: "We do not teach you our own doctrine, but the teaching of the Holy Spirit. So, what do you say? That the body has no part in the heavenly rewards? But it participated in the labor and sufferings of earthly life, and now, when the time has come for payment and recompense, will it have no part? And when it was necessary to fight, it took upon itself most of the labor and suffering, and now, when the time has come for the crown and rewards, only the soul is crowned?" [1009]

This important teaching of our Orthodox Church is beautifully summarized by St. John of Damascus. He writes that if the soul fought alone in the feats of virtue, then it would be crowned alone. And if she had fallen into sin alone, she would have been punished alone. But since the body and the soul together constitute the whole man, and since the soul has done "neither virtue nor evil" separately from the body, it is true that both of them will taste the reward.

We should rejoice when the body is destroyed