«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

him! And we, sinners, sometimes think: "It's only worth

if we will, we will cease to sin, and we will become saints!" But "look," says St. Tikhon, "at the unfortunate drunkards: how

they, having sobered up, weep, weep, curse themselves, seeing their misfortune and the destruction of their souls, but the opportunity presents itself — and they again grab a glass; And how often many of them end their lives in this miserable, truly weeping state! We see that

thieves and covetous people, neither shame, nor human fear, nor

the fear of God cannot restrain them from evil deeds: they would rather endure everything and perish than part with their disastrous habit."

And how many times is the miserable libertine, who has exhausted

he cursed himself in a disgusting vice, cursed his

passion, he conjured himself not to sin — and again he was tormented... And what about deception? And God? And what about foul language and gossip?..

St. John Chrysostom rightly says that

«привычка имеет великую, очень великую силу: она

обращается даже в необходимость природы».

«Иной согрешает немного, — говорит преподобный

Дорофей, — а сколько времени он проводит потом, проливая кровь свою, пока исправит себя!» Именно — проливая кровь, ибо для того, чтобы вырвать из сердца

греховную привычку, должно понуждать себя до пота

кровавого, не жалея самой жизни своей.

И хорошо сказал авва Несторий: «Если кто увлекается страстию, то он будет рабом страсти». Скажут:

«Что же делать, чтобы избежать этого страшного

рабства? Ведь мы люди, а не Ангелы, мы слабы и немощны. Кто чист от скверны греховной, аще и един

день жития его будет на земли?»

«Убивай врагов, — поучает святитель Тихон, — пока они малы, чтоб, когда подрастут и укрепятся, не

убили тебя самого. Пусть они умирают, да живет душа твоя. Горе душе, которою завладеют сии супостаты — злые страсти и греховные привычки!» Они и за