Conversations on the Gospel of Mark

Psychologically, this is explained simply.

We, ordinary people, without much spiritual experience, almost never realize that the thoughts born in our heads are inspired by some external force. They always appear to us to be our own, and by this circumstance alone they are decisive for the direction of our activities. "I will do this because it is my desire" is the usual suggestion of self-willed selfishness, but humble people, who do not trust their reason too much, peering into the moral badness of their thoughts, can relatively easily admit that they are the fruit of the devil's whispering and suppress them in the bud. A person who is mentally proud is a different matter. He simply cannot admit that he is possessed by the devil, and his reasoning, conscious or unconscious, in this case is something like this: "This is my thought... It originated in a brilliant head, came from my "I" and should be good, because my "I" is beautiful. And if the thought is good, then is it possible to recognize it as the fruit of the devil's suggestion?! Rather, it is given by God, working through me, as the highest illumination of the spirit. At the very least, this is my own thought, and if it is mine, then it is good!" And the consciousness, befogged by self-adoration, ceases even to distinguish between the really bad and the good: everything that is mine, that comes from me, is good—this is the whole moral criterion. The devil skillfully takes advantage of this and, instilling evil thoughts and desires, which a proud person takes for his own, forces him to do with slavish obedience whatever pleases the tempter, although the person is always sure that he is doing only his own will, and often achieves its fulfillment with stubbornness and fanaticism. These blind people, who do not understand what is being led by them, are the best servants of the devil.

Этим-то особенно и опасна саддукейская закваска умственной гордости. Этих людей трудно образумить, трудно открыть им глаза на их истинное положение, убедить их, что мудрость мира сего есть безумие пред Богом (1 Кор. I, 20) и что со .всем воображаемым превосходством своего ума они не более, как слепые одураченные глупцы. Признаться в этом для них невозможно, ибо этому препятствует гордость.

Есть хорошая турецкая басня.

В одном из вилайетов Оттоманского государства жил когда-то старый огородник Ибрагим. Он недурно знал свое дело и хорошо торговал овощами. Плохо было лишь то, что он считал себя самым умным человеком в вилайете, а может быть, и во всем султанате. Особенно убеждался он в своей мудрости, когда разговаривал или советовался со своей женой фатимой. Ее речи настолько были глупее его мыслей, что он невольно восторгался своим умственным превосходством. Поэтому у него было даже правило: "В трудную минуту жизни спроси совета у жены и поступи как раз наоборот".

Однажды сосед затеял с ним тяжбу, и Ибрагима вызвали к кади для допроса.

Известно, что правосудие во всех странах, где сияет вера пророка Магомета, с трещиной и, прежде чем довериться ему, надо эту трещину заткнуть.

Мудрый Ибрагим знал это хорошо.

- Жена, - сказал он, - что мне свезти к кади? Зовёт для допроса, да продлит Аллах его дни!

- Воз спелых арбузов, - отвечала Фатима. - Кади их любит.

"Какая глупая! - подумал Ибрагим. - Из-за такого пустяка везти арбузы! Хороши будут и огурцы!"

Он положил в корзину огурцов, выбирая похуже, пожелтее, и отправился.

В воротах дома кади его остановил здоровый аскер.

- К кади? - спросил он. - А пропуск где?