«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Вот так Господь с помощью благодати Божией из грешницы в одну секунду может сделать святую. И не надо ей ни поклоны бить, ни акафисты читать, ни службы отстаивать, ни по монастырям ездить - ничего не надо, в одну секунду ее сердце было исправлено Богом. Значит, Господь, если захочет, может любого исправить? Да, может, но Господь этого никогда не делает без воли человека. Почему с ней это произошло? Господь открывает нам эту тайну: да потому, что она возлюбила много. Что ей дало услышать слова Христа? Почему они так глубоко вошли в ее сердце? Потому что она возлюбила Господа, возлюбила от всего сердца, Его слова настолько пришлись ей по душе, что она всем сердцем устремилась к Нему. Вот такая тайна духовная.

Так же и нам надо от своей жизни немножечко оторваться, надо немножечко забыть себя - немножечко забыть свое тело, немножечко забыть свою душу, немножечко забыть свои хлопоты - и вспомнить о Боге, устремиться к Нему, постараться Его познать, постараться к Нему приблизиться, почувствовать Его, и тогда мы не сможем Его не полюбить, потому что никогда по земле не ходил такой человек, как Господь Иисус Христос. И если мы к этому каким-то образом равнодушны, то только потому, что слишком погружены в себя, а, чтобы познать Царствие Небесное, нужно, наоборот, отвергнуться себя. Поэтому если мы научимся смирению, если мы возлюбим Господа и если мы покаемся, то Господь из нас, грешников, сделает святых. Мы тогда избавимся от греха, мы тогда почувствуем и познаем, что такое благодать Божия, мы тогда узнаем, что такое Царствие Небесное, которое внутри нас.

А пока этого не произошло, мы будем, как неразумные ученики Христа Спасителя, просить себе только лишь земного благополучия, только лишь телесного успокоения. И тогда наша жизнь ничем не будет отличаться от жизни кошки или собаки, которые тоже ищут что повкусней, да потеплей, да чтобы никто не бил, да чтобы свои телесные потребности исправно исполнять, и все. В нашей жизни ничего духовного не будет. Жизнь духовная - это общение с Самим Богом, а если этого в нашей жизни нет, если Бог нам только и нужен для того, чтобы нам не скорбеть, не болеть, тогда мы еще, значит, не христиане и мы еще, собственно, ничего не поняли.

Поэтому нам нужно почаще в храм ходить для того, чтобы слово Божие сокрушало твердыню нашего сердца, для того, чтобы слово Божие проникло в нас. Тогда мы поймем, что жизнь, которой мы живем, совершенно неправильна и противоположна тому, что хочет от нас пришедый в мир Христос Спаситель. И хотя мы носим на себе крестики и считаем себя православными, но мы неправильно славим Бога, потому что правильное прославление Бога - это жизнь по заповедям Божиим. И чем скорее мы к этому сознанию придем, тем будет лучше для нас, тем скорее мы познаем Царствие Небесное. Аминь.

Крестовоздвиженский храм,

27 марта 1988 года

Maundy Thursday. Annunciation of the Most Holy Theotokos

The Holy Church now commemorates the Last Supper of Christ the Savior and celebrates the Annunciation of the Most Holy Theotokos – the beginning of Christ's coming to earth. Christ came to reign in our hearts, to save us from our sins. He announced this through the Archangel Gabriel to the Virgin Mary.

And on Great Thursday the Lord performed the divine service with the holy apostles and gave them an example of how to behave. He said, "You call Me God and Teacher, and I am truly so, so if I wash your feet, then you should do the same to one another." Then he girded himself with a towel, poured water into a vessel and began to wash his feet with it. Peter was confused: how could it be, Teacher, and suddenly he, a disciple, would wash his feet. The Lord says: then you have no part with Me, because you do not obey. Then Peter said, "Lord, wash my hands and my head." No, the Lord answered, only a foot is enough, because you have already been cleansed by My word.

The Lord cleansed them. He said: "You are clean, but not all." One of them was unclean, Judas. Of course, it was not about the dust that sticks to the feet - there, in the south, they walked in sandals, of course, there were no socks, so the feet were always covered in dust. No, it was about the dust of sin, which is inside the soul. We are also clean, but not all of us, and the Lord washes us in the same way when we come to confession, but again, not all of us. The Lord also washed Judas' feet, but he was not cleansed by this, because he was plotting evil in his heart. And yet the Lord gave us an example of how we should love our neighbor: humble ourselves before him so much that we be ready to wash his feet. This is very important for us to understand.

From the moment a Christian hears the Gospel for the first time, this good news, from the very first annunciation, when the word of salvation touches his ears and it sinks into his soul, from that moment begins to grow in love, because the goal of Christian life is to attain love, to learn the true love of God. God is love, and if man has attained love, then he has attained God. But what love is, we often do not feel, and do not understand, and do not know. And so the Lord gave the disciples a spiritual testament at the Last Supper. In particular, it concerned how people should treat each other. For example, making noise when everyone is listening intensely is a violation of love, because it means that a person cares only about himself - and this is the first sign of a violation of love. And Christian life should be arranged in such a way that we learn this love.

Love is about showing humility to the one you love. This can be seen very easily in the mother-child relationship. Here is a small child, still unreasonable, a suckling child, lying down, something is uncomfortable for him, and he begins to cry. And his mother, though she may be sleepy and tired, she doesn't rush at him with her fists, she doesn't shout, 'Shut up!' because it's useless anyway: he's eight months old, doesn't he understand? He doesn't understand whether you speak Russian or English. And the mother humbles herself, she endures, she is indulgent towards him. Although the child causes her a lot of inconvenience, nevertheless she does not humiliate him, does not scold him, but tries to rock him, tries to somehow propitiate him, to appease him, so that he calms down. "Whatever the child amuses himself with, as long as he does not cry" - so they say.

This is an example from our everyday life, this is what love is. True, there is an important point here: the mother loves the child because it is her own, it is blood. Here are ten babies lying - nine not mine, but one mine - and they are all crying. What desire do I have to rush to the first? To his own. Why? Because it's mine. All the children run in puddles, and my grandson runs in puddles. I don't rush to all the children, I don't try to get them out of there, but only my own. Why? Because if others catch a cold, I don't care, and the main thing for me is to save mine, because mine will hurt, and if mine hurts, I will worry about him. That is, in fact, this love is not complete, it is colored by egoism, since it is love for one's own, love for oneself. My blood, so I love both my child and my grandson, I love my nephew less, I love my cousin even less, and I don't have to think about my great-nephew - I worry about my child, my grandson, my heart hurts for him.