«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Когда жены‑мироносицы шли ко гробу, они между собой говорили: "Кто отвалит нам камень от двери гроба?" Наше сердце привалено камнем, и, чтобы увидеть Христа, надо этот камень отвалить, перевернуть. Переворот этот есть покаяние. Мы должны глубоко осознать свою падшесть, глубоко осознать свою виновность перед Богом, глубоко поскорбеть о том, что наши дела никак не соответствуют тому, чему учил Христос. Мы должны пролить об этом слезы, вперить ум наш в эту страшную трагедию: Христос жил, Христос умер, Христос проповедовал, а мы продолжаем жить в грехе.

Жить в грехе после того, как Христос ходил по земле, совершенно невозможно, для этого нужно иметь просто бесовскую наглость. Зная, что Христос есть Победитель, зная, что Христос разрушил и попрал врата адовы, бесы все‑таки продолжают делать свое черное дело, вредить делу спасения людей. И мы вместо того, чтобы слушать нашего Учителя, вместо того, чтобы, познав в себе грехи, удерживаться от них, продолжаем их совершать. Бывает, что человек ослеплен каким‑то грехом и не видит его в себе, не чувствует – это еще понятно. Но ведь есть такие грехи, которые для нас уже совершенно очевидны. Мы знаем: вот это мы сейчас сделаем – и это есть грех.

Например, наступает вечер, а нам не хочется молиться, нам трудно, мы устали, еще какие‑то причины. И мы знаем, что если мы ляжем спать без молитвы, то потом придем на исповедь и скажем: "Батюшка, я так устала, что не помолилась, простите. А можно мне причаститься?" И батюшка скажет: "Ну, причастись". Мы причастимся, а через две недели будет то же самое. То есть человек, зная, что он совершает грех, заранее зная, что он будет в этом каяться, все‑таки это делает. Как это назвать? А если он этой ночью умрет? Что он, не может даже это малое совершить?

Наше сердце в таком состоянии, что в него ничего не проникает, ни одно слово. Постояли, послушали, умилились: ах, вот как здорово, за душу прямо задевает… вышли из храма – и начинаются опять раздоры, подозрения, какие‑то склоки, мелкое брюзжание. Перед нами лежит крест и на нем распятый Христос, облитый кровью, а человек приходит и начинает ныть: вот у меня то, вот она мне это… Лежит распятый Христос перед нами, а мы жалуемся, что кто‑то нам что‑то сказал. Что в тебя, гвоздь, что ли, забили? Не можешь потерпеть такую малость, что тебе там кто‑то что‑то сказал? Вообще тогда на что ты годен? И так во всем: постоянно каждым своим помыслом, жестом, каждым своим делом, каждой мыслью мы отрекаемся. Тогда зачем мы крест носим, если мы не можем понести то, что нам Господь дал? Каждая встреча с любым человеком, каждое слово, которое мы слышим, – все промыслительно. Господь ведет каждого, Господь каждому жизнь свою выстраивает, но это все как будто мимо нас.

Получается, живем мы, живем, время идет, а сердце наше не оживает. А нам ведь надо достичь того блаженного состояния, о котором Господь говорит: "Будьте совершенны, как Отец ваш Небесный". Об этом даже страшно подумать, но ведь к этому нас зовет Евангелие, именно к такому совершенству. В нас должны быть те же самые чувствования, что и во Христе Иисусе. Когда Его ко Кресту прибивали, Он говорил: "Господи, прости им, не ведают, что творят". Он молился за тех людей, которые Ему вбивали гвозди в руки и ноги. А мы? Нас чуть тронь – мы готовы тут же убить, на месте. Только немножко задень мое "я", и я сразу покажу, какой я есть на самом деле христианин. Мы постоянно ленимся помочь ближнему нашему, ленимся проявлять христианскую любовь, молиться, вообще делать что‑либо духовное – и пребываем тем не менее в благодушии, как будто ничего такого не происходит, как будто мы действительно верующие. Но наша вера номинальна, она пока не настоящая, она еще из нашего ума не вошла в наше сердце.

И только постоянным усилием, постоянным подвигом, постоянным насилием над своей греховной волей и над своим нежеланием спасения можно заставить свое окаменелое сердце опять зажить, стать духовным. Когда человек внезапно умрет на операционном столе, ему делают укол в сердце; если это не помогает, делают электроразряд; когда и это не помогает, делают прямой массаж: разрезают грудную клетку, и врач рукой массирует сердце. Он как бы выполняет работу за сердце, и оно начинает немножко трепетать, а потом и биться само. Оно опять оживает, и к человеку возвращается жизнь.

Вот так и мы, будучи по природе своей порочны, злы, завистливы, блудливы, имея в себе только саможаление и никакой жалости к ближнему не испытывая, должны заставлять себя жить так, как будто мы это все имеем. Нужно волю свою, всю силу души направить на спасение. Не хочешь молиться – заставь себя молиться; не хочешь делать доброе дело – а ты заставь себя сделать это доброе дело; не хочешь читать книги духовные – заставь себя их читать. И так во всем; надо все время переламывать себя, все время совершать насилие над этой каменной коркой, которой покрыто наше сердце. Тогда постепенно оно начнет трепетать, постепенно начнет реагировать, в нем появятся человеческие свойства: жалость, смирение, кротость, любовь, милосердие. Мы научимся любить не только себя, а будем иметь сострадание к другому, будем иметь какое‑то терпение, снисхождение.

We can't even forgive anyone: if you catch us, we're ready to shed tears that he said something to me, thought about something, looked at me somehow. Well, forgive him, forgive him, for the Lord requires this: "And forgive us our debts, as we also forgive our debtors." Has he sinned against you? Yes, he is wrong, he did not do well. Well, forgive him, be magnanimous, like God, Who forgives you millions of sins. You are not supposed to be fired at the church for your sins, and you are blissful here every Sunday. The Lord forgives you, but you cannot forgive such a little. There is no nobility, no complacency, nothing! A heart of stone, against the neighbor every bast in a line.

The Lord told a parable about a man who was forgiven ten thousand talents, but he did not forgive a few denarii to his comrade, his friend. This is how it will be with us: they will bind us to hell of fire. And we listen: fiery Gehenna, and we think that everyone is like that, giggles and hocks. Hell of fire is a reality, and if we do not destroy our heart, this stone stronghold, if we do not learn to love our neighbor, then our life will be fruitless, it will all be just an empty flower, "sounding brass and a tinkling cymbal." And we will not see the Kingdom of Heaven, because the Kingdom of Heaven is the kingdom of love. And the fact that we go to church and pretend to be something, smile, pretend to be meek – all this has no value. Nothing external has any value before God, but only internal, only our Christian order.

And we need to become exactly what the Lord wants us to be. We are not like that, but for the life that is left to us until death, we must have time to become so. How much work must be done, how much effort must be expended in order for a sick and frail person to become healthy? In any business, in order to do something, from a stool to an electronic computer, it is necessary to invest work. But the greatest effort is put into reaching the Kingdom of Heaven, because it requires from a person all the will, all the time, all the tension of the mind, all the tension of the heart, hands, legs; we must serve God with all our being, with every cell of our being, that is, we must constantly think about whether we are sinning, constantly thinking about whether we are not doing something that is contrary to God's commandment, and all the time breaking and forcing ourselves. Constantly grinding ourselves – this is exactly the kind of "meat grinder" of our heart, because it is a continuous sin, from beginning to end, and it must be made merciful.

And this is possible only with the help of the grace of God. After all, in order to fix a device, you need a person who knows how this device works. And in order to correct our heart, that is, to return it to its original purity, we need the power that created the heart. Only the Lord Himself can correct us. That is why the Church calls Him the Savior, because only He, Christ Himself, can save us from this state. And if the Lord sees that our will, all the strength of our heart, our whole mind – everything is turned to salvation, that we thirst for it with all our might, not in words, but in deeds, that is, we constantly make an effort on ourselves, constantly strive to correct ourselves – then gradually we will be corrected. The Lord will give us strength, the Lord will purify us, because we will put in the work, and the Lord, seeing this work, will not leave it in vain, He will certainly help us, He will definitely come, because the Lord knows that we are weak, the Lord knows that we are worthless people of the twentieth century, who have lost all the good that He has put in us. The Lord knows everything very well: our infirmities, our worries, our disorders – the Lord knows everything and requires of us only the effort of which each of us is capable.

Salvation is a Christian feat, we must always move. Every day lived should be a movement towards salvation. It is not easy to live it, to go with the flow, to fall asleep in the evening and wake up in the morning – every day you need to try to fulfill God's commandment, every day you need to try to get closer to God, every day you must definitely take this step. And this procession of ours is as difficult, as strenuous as walking underwater, where each step is given with great difficulty. We are hindered by what has clung to us – our sins. But in overcoming, in fact, there is salvation. Therefore, only the ascetic is saved, the one who tries to serve God and please Him is saved. And if we learn this, then the Lord will help us, He will heal us. By the mercy of God, faith has been granted to us – the beginning has already been laid; by the mercy of God we have been granted baptism; and by the mercy of God we will also receive salvation, only we must desire it.

This desire should be expressed not in the outer life, but in a change in one's nature and in the softening of one's own heart. The Apostle Paul says so: if you move mountains by your prayer, if you have even given your body to be burned, but have not acquired love, then this is nothing. And so our love for our neighbor or lack of love is manifested everywhere and constantly. It's not some feeling that arose and then disappeared. Love is a quality of the soul, it is a creative force. It does not depend on feeling, it does not depend on the weather, on the state of health. If a person has love, then he cannot, even when he is sick or tired, be irritated, because love is not irritated. She never seeks benefit for herself; love never humiliates another; love endures everything, forgives everything; She is always ready to sacrifice herself for another, whether it is your wife or your enemy, for love does not discriminate. Your enemy is hungry, said the Lord, feed him. And you need to acquire such a quality for your soul. But water does not flow under a lying stone, so you need to make a constant effort, constantly force yourself, constantly force.

The feast of the Nativity of the Mother of God has come, and a person has decided that it is necessary to celebrate it with some good deed – let's say he is not talking to someone. Then he goes and breaks down this wall of alienation so that love reigns between them. And immediately the Lord helped, and softened the heart of another, and peace was restored. What a beauty, how pleased the Lord! And this is a trifle, such an insignificant incident, but there is a celebration in Heaven on this occasion, because two more souls are united in love. When a person is reconciled with the one who has told him insolence, and the war between them is over, it will truly be a feat – a person will move towards the Kingdom of Heaven.