«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

When the Lord walked on the waters, Peter, who loved no one in the world as much as Christ, wanted to come to Him and said: "Command me, and I will go to You." The Lord says, "Go." And Peter also walked on the waters, but for a moment he was frightened, doubted, and began to drown, and exclaimed, "Lord, save me, I am perishing!"

That's how we are. Who among us does not know that God exists? Everyone knows. Who does not know that God hears our prayers? Everyone knows. God is omniscient, and wherever we are, He hears all the words we speak. We know that the Lord is good. Even in today's Gospel there is confirmation of this, and our whole life shows how merciful He is to us. The Lord Jesus Christ says that if our child asks for bread, will we give him a stone, or if he asks for a fish, will we give him a snake? Who among us can do that? No one. But we are evil people. Can the Lord, Who is good, do this?

Тем не менее мы все время ропщем, все время стонем, все время то с одним не согласны, то с другим. Господь нам говорит, что путь в Царствие Небесное лежит через многие страдания, а мы не верим. Нам все хочется быть здоровыми, счастливыми, мы все хотим на земле хорошо устроиться. Господь говорит, что только тот, кто пойдет за Ним и возьмет свой крест, достигнет Царствия Небесного, а нам это опять не подходит, мы снова настаиваем на своем, хотя считаем себя верующими. Чисто теоретически мы знаем, что в Евангелии содержится истина, однако вся наша жизнь идет против нее. И часто нет у нас страха Божия, потому что мы забываем, что Господь всегда рядом, всегда на нас смотрит. Поэтому мы так легко грешим, легко осуждаем, легко человеку можем пожелать зла, легко им пренебречь, оскорбить его, обидеть.

Теоретически нам известно, что есть вездесущий Бог, но наше сердце далеко отстоит от Него, мы Его не чувствуем, нам кажется, что Бог где‑то там, в бесконечном космосе, и Он нас не видит и не знает. Поэтому мы грешим, поэтому не соглашаемся с Его заповедями, претендуем на свободу других, хотим переделать все по‑своему, хотим всю жизнь изменить и сделать ее такой, как мы считаем нужным. Но это совершенно неправильно, мы никак не можем в такой степени управлять своей жизнью. Мы можем только смиряться перед тем, что Господь нам дает, и радоваться тому благу и тем наказаниям, которые Он посылает, потому что через это Он нас учит Царствию Небесному. Но мы Ему не верим – мы не верим, что нельзя грубить, и поэтому грубим; не верим, что нельзя раздражаться, и раздражаемся; мы не верим, что нельзя завидовать, и часто кладем глаз на чужое и завидуем благополучию других людей. А некоторые дерзают завидовать и духовным дарованиям от Бога – это вообще грех страшный, потому что каждый от Бога получает то, что он может понести.

Неверие – это удел не только людей, которые отрицают Бога; оно глубоко проникает и в нашу жизнь. Поэтому мы часто пребываем в унынии, в панике, не знаем, что нам делать; нас душат слезы, но это не слезы покаяния, они не очищают нас от греха – это слезы отчаяния, потому что мы забываем, что Господь все видит; мы злимся, ропщем, негодуем.

Отчего мы всех близких хотим заставить ходить в церковь, молиться, причащаться? От неверия, потому что мы забываем, что Бог хочет того же. Мы забываем, что Бог каждому человеку желает спастись и о каждом заботится. Нам кажется, что никакого Бога нет, что от нас, от каких‑то наших усилий что‑то зависит, – и начинаем убеждать, рассказывать, объяснять, а делаем только хуже, потому что привлечь к Царствию Небесному можно лишь Духом Святым, а у нас Его нет. Поэтому мы только раздражаем людей, цепляемся к ним, надоедаем, мучаем, под благим предлогом превращаем их жизнь в ад.

Мы нарушаем драгоценный дар, который дан человеку, – дар свободы. Своими претензиями, тем, что хотим всех переделать по своему образу и подобию, а не по образу Божию, мы претендуем на свободу других и стараемся всех заставить мыслить так, как мыслим сами, а это невозможно. Человеку можно открыть истину, если он о ней спрашивает, если он хочет ее узнать, мы же постоянно навязываем. В этом акте нет никакого смирения, а раз нет смирения, значит, нет благодати Святого Духа. А без благодати Святого Духа результата не будет никакого, вернее, будет, но противоположный.

And that's how it is in everything. And the reason is unbelief – disbelief in God, disbelief in God, in His good providence, in the fact that God is love, that He wants to save everyone. Because if we believed Him, we wouldn't do that, we'd just ask. Why does a person go to some grandmother, to a healer? Because he does not believe in God or in the Church, he does not believe in the power of grace. At first, he will go around all the sorcerers, sorcerers, psychics, and if nothing helps, well, then he turns to God: maybe he will help. And the most surprising thing is that it helps.

If some person had neglected us all the time, and then began to ask us for something, we would have said: you know, this is not good, you have treated me so badly all your life, and now you come to ask me? But the Lord is merciful, the Lord is meek, the Lord is humble. Therefore, no matter what paths a person walks, no matter what outrageous things he does, but if he turns to God from the heart, to the last, as they say, at worst, the Lord helps here too, because He is only waiting for our prayer.

The Lord said, "Whatsoever ye ask the Father in my name, he will give it to you," and we do not believe. We do not believe in our prayer, nor in the fact that God hears us – we do not believe anything. That is why everything is empty with us, that is why our prayer is not fulfilled, it cannot not only move a mountain, but cannot manage anything at all. If we really believed in God, then we could guide any person to the true path. And it is possible to direct a person to the true path only through prayer, because it shows love to a person. Prayer before God is a mystery, and there is no violence in it, there is only a request: Lord, rule, help, heal, save.

If we had acted in this way, we would have achieved greater success. And we all hope for conversations, for the fact that we will somehow manage ourselves, that we will save something like this for some rainy day. Who is waiting for a rainy day, it will definitely come. Without God, you will not achieve anything anyway, so the Lord says: "Seek first the Kingdom of God, and the rest of all will be added to you." But we don't believe that either. Our life is not directed towards the Kingdom of God, it is more aimed at people, at human relations, at how to arrange everything here. We want to satisfy our own pride, our own vanity, our own ambition. If we were striving for the Kingdom of Heaven, we would rejoice when we are oppressed, when we are offended, because this contributes to our entry into the Kingdom of Heaven. We would rejoice at the disease, but we murmur and are horrified. We are afraid of death, we all try to prolong our existence, but again not for the sake of the Lord, not for the sake of repentance, but out of our lack of faith, out of fear.

The sin of lack of faith has penetrated into us very deeply, and we must fight it very strongly. There is such an expression: the feat of faith – because only faith can move a person to something real. And if every time a situation arises in our life where we can act in a divine way and can act in a human way, if each time we courageously act according to our faith, then our faith will grow, it will be strengthened.

If we take a kettlebell and lift it ten times every day, and after a month we measure the muscle, we will see that it will increase in volume; And in a year it will be even larger. So it is with faith: if we perform a certain action every day not according to feelings, not according to reason, but according to our faith, then it will increase in us. For example, a man irritates me by prying into me with all sorts of nonsense; I'm tired of it to the limit. What to do? You want to run away or say some barb in response, something so that he will never pester him again in his life. This is what I want as a sinful person, but how should I act according to faith? By faith I must reason thus: why does the Lord send this man to me every day, why did He give me this cross? Why does life always confront me with it? So that I endure, so that I acquire humility by enduring. So, I will endure for a year, two, three, four, ten years, until I put up with it completely, until it no longer annoys me.

And if every time we act according to faith, do not splash out our irritation, but, on the contrary, keep it inside and ask God: Lord, help me, give me patience to hold on, not to say rudeness, harshness, let me somehow endure this little test – if we do this for a day, two, week, month, year, ten years, then how the muscle strengthens and becomes stronger, In this way our faith will be strengthened. And when some really serious trial happens in our lives, then we will be able to stand firm in faith; we will not renounce the Lord, nor faith, nor the Kingdom of Heaven.