St. Demetrius of Rostov

I pray to the Shepherd who forever shepherds thee.

Lazar Baranovich, Archbishop of Chernigov, Novgorod and All the North, by his own hand

To the reader

The description of the miracles of the Most-Pure and Most-Blessed Virgin Mary from Her miraculous image, which is in the Elijah Monastery, is again published, pious reader, with the correction of moral teachings and the addition of brief spiritual conversations.

Examples from the lives of the saints are also attached here for your benefit.

You, my beloved, when reading or listening to this book, thank God and the Mother of God for miracles, listen to conversations, do not reject moral teachings, use examples.

And forgive him who labored in obedience in this matter, if he made a mistake, or if he wrote clumsily, for I am ignorant, simple and unlearned. And he did not compile it from himself, but from where he read it, and, like a bee, he gathered honey from various potions into one hundred. And who has what, what would not take? But God, Who gave people in the wilderness honey from a stone and oil from a solid rock, Who poured water out of the jawbone of an ass for Samson, is able to pour out honey and oil, and spiritual pleasures, and lime, as from the jawbone of an ass, the living water of spiritual benefit, for once even a dumb donkey could exhort a wise prophet.

And so you, attentive reader, do not despise simple moralizing conversations, written not for the sake of some vain intention, but for the glory of God, for the praise of the Mother of God, and for the gain of human souls.

IzhE in the Rune of InOgda is prefigured, Mati s Ototvorshago NaS vseh Here is written. With your soul and thought, you will pay attention to it and read it to others.

Foreword to the book

With the fleece I call here the Most Holy Mother of God, and Her miraculous image, and this little book, for such blessed reasons.

The Most Holy Theotokos is a fleece watered because of Christ's incarnation, Her purity, Her mercy to us.

Christ's for the sake of the Incarnation, for "as the rain descended" from Heaven "on the fleece" (Psalm 71:6), so Christ was incarnated from the Virgin. The fleece is not damaged by the dew that descends on it, nor is virginity damaged by Christ, Who dwelt in Her. "From the seedless womb vegetated, and having preserved Yu, as if it were incorruptible" (Akathist to the Most Holy Theotokos, Ikos 7).

Чистоты ради, ибо, как руно от овечьей плоти отнято и отделено бывает, так Пресвятая Дева от всех плотских желаний отделилась и стала сокровищем чистоты. Оставаясь во плоти, Она превзошла чистотою бесплотных Ангелов.

Руно Она и по причине Ее к нам милости, ибо как риза, истканная из руна, и одевает, и согревает человека, так и Пресвятая Богородица, покрывая нашу душевную наготу, греет духовно. Чтобы сбылись на Ней слова Приточника: «Все у» Нее «одеты» (Притч. 31, 21), — одеяния двойные сотворила Она. Ибо от Ее утробы исткалась плоть Христова, ставшая нам нетленным облачением: «Все вы, во Христа крестившиеся, во Христа облеклись» (Гал. 3, 27), теплотою веры и любви нас согревающего.

Одевает нас Пресвятая Дева милостью Своей, когда покрывает честным Своим омофором, и согревает нас, когда тепло о нас молится Молитвенница теплая.

Но Руно то орошенное, хоть и теплое, однако холодную росу на себе носит. Для чего? Чтобы не только согреть оледеневших, но и охладить горящих пламенем похоти. О, сколь многих к Ней прибегших грешников охладила, претворив пламень их страстей в росу бесстрастия! Потому читает Церковь в Акафисте: «Радуйся, пламене страстей изменяющая» (Акафист Пресвятой Богородице, икос 5). И святой Герман, Патриарх Царьградский, в похвале Ей говорит: «О, Госпожа моя, единое по Бозе утешение мое, единое пламени во мне живущего Божественное орошение, сердцу моему иссохшему капля, Божественно истекающая».

Руном орошенным зову и чудотворную икону Пресвятой Богородицы. Руном называю ради имени Девы Марии, в руне Гедеоновом прообразом явившейся, орошенным же называю из-за двух причин: потому что плакала, слезы как росу роняя, и потому что источает благодать и силу, недуги исцеляющую. Ибо чудодейственная сила каплей росы или дождя еще от святого Златоуста зовется. Он слова Давида: «Сойдет, как дождь на руно и как капля, каплющая на землю» (Пс. 71, 6),— объясняет следующим образом: «Капли те — силы, которыми Господь наш наполнил землю, капля прокаженного очистила, сына сотника умирающего исцелила, расслабленного уврачевала, небеса просветила, мертвых воскресила». И у святого пророка Исайи читаем: «Роса Твоя — роса растений, и земля извергнет мертвецов» (Ис. 26, 19).