The Bible and the Seventeenth-Century Revolution
Karl Marx, The 18thBrumaire of Louis Bonaparte, in Selected Works of Marx ans Engels (1935), II, p. 317. Литературное чутье Маркса оставляет желать лучшего. Аввакум не был пророком, которого пуритане часто цитировали.
163
Evans, An Eccho to the Voice from Heaven (1653), p. 17.
164
Evans, A Voice from Heaven to the Common-Wealth of England (1652), pp. 26-7, 33, 45, 74-5.
165
Ibid., pp. 63-70; Evans, The Bloudy Vision of John Farley (1653), титульный лист и стр. 21.
166
См. ниже, глава 8.
167
Roger Williams, The Bloudy Tenent Yet More Bloudy, обращение к читателю.
168
См. ниже, гл. 8.
169
J. Ridley, John Knox (Oxford U. P., 1968), pp. 58,95,97; Barrow, A Plaine Refutation of Mr. George Giffardes Reprochful Booke (Dort, 159091), в кн. The Writings of Henry Barrow, 1587-90 (ed. L. H. Carlson, 1962), pp. 241-2, 558; 1590-1591, p. 68; cp. Hooker, цит. выше в этой главе.
170
B. R. White, “John Traske (1585-1636) and London Puritanism”, Trans. Congregational Historical Soc., XX (1968), p. 225.
171
Dell, The Tryal of Spirits (1666) in Several Sermons and Discourses (репринт 1709 г.), pp. 493-509.
172
The Testimony of William Erbery (1658), pp. 264, 278-9.
173
The Faithful Testimony of William Dewsbery (1689), pp. 105, 291-2.
174
Edwards, Gangraena (1646), I, p. 28.
175
Ed. A. S. P. Woodhouse, Puritanism and Liberty (1938), p. 56.
176