Priest Gennady Egorov

3.2. Вопрос единства книги

В современной западной библеистике более или менее прочно утвердилось мнение, что книга пророка Исаии не представляет собой единого целого. Еще в XVI веке было выражено такое мнение, что эта книга состоит из двух частей: с первой по 39 главы и с 40 по 66, первую из которых написал первый Исаия, а вторую написал некий другой пророк, которого стали называть Второисаия. Библейские исследования на месте не стояли, и этой второй части тоже нашли какието различия: ее тоже поделили еще пополам, сказали, что нет, там еще последние 10 глав писал некий третий Исаия. Ктото делит эту книгу еще на какието более мелкие отделы. Насколько это состоятельно, судить довольно трудно: при чтении всех этих сочинений видно, что главным аргументом в пользу деления является все то же неверие, что пророкам могут быть открыты какието подробности будущего. Основной аргумент в пользу того, что, начиная с 40 главы, тот древний Исаия уже писать не мог, это пророчество о царе Кире Персидском, который сокрушит Вавилон и отпустит пленников на свободу. Поскольку «никто этого заранее знать не мог», значит эта часть книги была написана уже во времена Кира. А потом говорят, что третья часть вообще показывает уже обстановку, явно бывшую после возвращения из плена и, скорее всего, – это был еще какойто пророк. А потом все это составили в одну книгу. Более того, чтобы еще более облегчить себе работу, специалисты решили, что даже первая часть книги написана не самим пророком, но его учениками, которые многое при этом напутали. Подробный разбор и опровержение этих взглядов имеется в работах профессора П. А. Юнгерова и других русских богословов.

По своему масштабу Исаия – пророк воистину эпический, никто с ним сравниться или подражать ему не может; и если есть какаято разница в этих частях, то если вспомнить, на протяжении скольких лет совершал он свое служение, можно, конечно, предположить, что стиль человека с годами меняется. Тем более, если менялись обстоятельства жизни. Святитель Кирилл Александрийский объяснял различия манеры изложения в разных частях книги именно этим. Это может происходить и изза разного характера пророчеств.

Христос ссылается на те отделы, которые усваиваются Второисаии и Третьеисаии, просто как на пророка Исаию, не прибавляя к его имени никаких нумераций. Книга Церковью принята как богодухновенная, и отцы ее толковали именно в том порядке, в котором она изложена. Так что, я думаю, мы вполне можем их примеру последовать.

3.3. Обличение

The very first verses of this book, its very first lines, quite clearly announce to us and put before us its main theme – Israel's presence in the Covenant, in unity with God, or, on the contrary, its apostasy from this Covenant and from this unity.

The book begins immediately: "Hear, O heavens, and hearken, O earth, for the Lord speaks" (Isaiah 1:2). The sermon is addressed to the entire universe.

Like Moses: "Hearken, O heaven, I will speak; and hear, O earth, the words of my mouth" (Deuteronomy 32:1).

"Alas, a sinful people, a people burdened with iniquities...! What else shall you be beaten, you who continue your obstinacy? The whole head is full of sores, and the whole heart is withered. From the sole of his foot to the crown of his head he has no healthy place: sores, spots, festering wounds, uncleansed and unbandaged, and not softened with oil" (Isaiah 1:4-6). What harsh words does the Lord say, what are the ways to beat you, where you do not yet have a bruise, where you do not yet have an ulcer, how can you be brought to your senses, people who do not want to repent, people who do not want to abandon their iniquities? And so, the land was desolate, the land plundered, the land plundered, "if the Lord of hosts had not left us a small remnant, we would have been like Sodom, we would have been like Gomorrah" (Isaiah 1:9). In Sodom and Gomorrah there was no remnant, and they perished.

The religious life of Judea was built around the temple and the altar. We remember how detailed and how detailed the requirements for rituals are described, the requirements for sacrifices, for feasts are described in the book of Leviticus, in the book of Numbers, how carefully everything must be performed in the temple, and suddenly, through the prophet Isaiah, the Lord declares: "Why do I need a multitude of your sacrifices?... I am full of the burnt offerings of rams, and I do not want the blood of bullocks, and lambs, and goats. When you come to appear before me, who requires you to trample down my courts? Bear no more vain gifts: incense is an abomination to me; New moons and Sabbaths, festive gatherings I cannot endure: iniquity and feasting... My soul hates your feasts: they are a burden to me; It is hard for me to bear them" (Isaiah 1:11-14). Suddenly, the Lord spoke about those feasts that He Himself had established, and Himself commanded them to be observed. Why? "And when you multiply your supplications, I do not hear: your hands are full of blood. Wash yourselves, cleanse yourselves; remove your evil deeds from my eyes; stop doing evil; learn to do good, seek righteousness, save the oppressed, defend the fatherless, intercede for the widow" (Isaiah 1:16-17), that is, this service of yours must bear some fruit.

Remember how the Lord set forth the main commandment of the Law, adding: "On these two commandments hang all the law and the prophets" (Matt. 22:39, 40). Without the second, there is no first: if you say that you love God and hate your brother, then you are a liar (cf. 1 John 4:20). We have seen confirmation of this both in the Law and in the minor prophets. This idea is also revealed here: "Then, that is, when you learn to do good, come and judge, says the Lord. Though your sins be as scarlet, they shall be as white as snow; though they be red as crimson, they shall be as white as wool. If you will and obey, you will eat the good things of the earth; but if you deny and persist, the sword will devour you: for the mouth of the Lord speaks" (Isaiah 1:18-20). Here ends the first Lenten paremia from the Prophet Isaiah. On the first day of Great Lent, this, of course, sounds especially convincing and edifying.