HOW TO READ THE BIBLE

In the dream, I said to my companion, "How strange, since I have lived here for three years, but I never knew of the existence of these rooms." And he answered me: "But it always happens."

I woke up... And well, it was a dream.

Должно испытывать по отношению к Библии именно тот трепет, то ожидание, удивление и радость перед чудом, которые я испытал во сне В Священном Писании много комнат, в которые мы не входили еще никогда. В нем еще предстоит обнаружить много глубины и величия. Это сознание ощущения чудесного есть необходимый элемент нашего отзывчивого послушания

Если послушание означает трепет, оно также означает и слушание. Таково первоначальное значение этого слова как в греческом, так и латинском языках

Студентом, я бывало, слушал по радио одну многосерийную юмористическую передачу. В одном эпизоде, помнится, звонит телефон и герой протягивает руку, чтобы снять трубку. «Алло, — говорит он, — алло, алло». Громкость его голоса нарастает: «Кто говорит?». Голос на другом конце: «Это ты говоришь» «А — отвечает он, — то-то я подумал, что голос знакомый». И он кладет трубку.

К сожалению, это притча о том, что слишком часто случается и с нами. Мы лучше говорим, чем слушаем. Мы слышим звук собственного голоса, но не останавливаемся, чтобы расслышать голос собеседника. Итак при чтении Библии первое требование: умолкнуть и — слушать, внимать с послушанием.

Когда мы входим в православный храм, расписанный в традиционном стиле, и смотрим по направлению алтаря, на восток, то видим там, в апсиде, Матерь Божию с воздетыми к небу руками. Так было принято в прежние древние библейские времена (и сегодня так возносят руки священники Православной Церкви) — так и мы должны внутренне настроиться при чтении Священного Писания с руками невидимо воздетыми к небу. Читая Библию, следует уподобиться Преблаго-словенной Деве Марии, ибо Она — в высшей степени Та, Кто слушает В день Благовещения Она послушно внимает Архангелу и отвечает «Да будет Мне по слову твоему» (Лука, 1:38) Она не смогла бы принять и носить Бога Слова во чреве, если бы прежде того не внимала Слову Божию в сердце Своем. После поклонения пастухов новорожденному Иисусу, о Ней говорится: «А Мария сохраняла все слова сии, слагая в сердце Своем» (Лука, 2:19) И когда Пресвятая Лева находит Иисуса во храме, еще раз говорится: «И Матерь Его сохраняла все слова сии в сердце Своем» (Лука, 2:51). Та же потребность подчеркивается в последних словах Матери Божией, которые сообщает нам Священное Писание, словах сказанных на браке в Кане Галилейской: «Что скажет Он вам, то сделайте» (Иоанн, 2:5); Она завещает это слугам и — всем нам

In all these cases, the Blessed Virgin Mary is a reflection, a living image of a Biblical Christian. We must become like Her by listening to the Word of God, meditating on it, keeping everything in our hearts, and observing everything that the Lord Jesus Christ tells us. When God speaks, you should listen with obedience

UNDERSTANDING THE BIBLE THROUGH THE CHURCH

Secondly, as stated in the statement of the Moscow Conference, "we know, receive and receive the Holy Scriptures through the Church and in the Church" Our approach to the Bible should be not only obedient, but also ecclesiastical

It is the Church that tells us what the Holy Scriptures consist of. This or that book is not part of the Holy Scriptures because there is evidence regarding its authorship and the year of its writing. If it were suddenly proved, for example, that the Fourth Gospel was not actually written by the holy Evangelist John, the most beloved disciple of the Lord Jesus Christ, this would not change the fact that we, the Orthodox, recognize the Fourth Gospel as part of the Holy Scriptures. Because the Gospel of John is accepted by the Church and in the Church

It is the Church that tells us what the Holy Scriptures are, just as it is the Church that tells us how the Holy Scriptures are to be understood. Meeting an Ethiopian, who was reading the Old Testament in his chariot, the holy Apostle Philip asked him: "Do you understand what you read?" (Acts 8:30-31). The words of the Holy Scriptures are not always understandable without explanation God speaks directly to the heart of each of us when we read the Bible: the reading of the Holy Scriptures, as St. Tikhon says, is a personal conversation of each of us with Christ. But we also need guidance And our guide, the Mother Church, We make full use of our own minds with the help of the grace of the Holy Spirit; we make full use of the discoveries of modern Bible scholars, but we always subordinate private opinion, whether our own or the opinion of scholars, to the conciliar centuries-old experience of the Holy Church

The essence of this Orthodox point of view is reflected in the question to the catechumen, in the rite of receiving him into the bosom of the Church. In Russian practice: "Do you recognize that the Holy Scriptures must be accepted and interpreted in accordance with the faith handed down to us by the Holy Fathers, which our Mother, the Holy Orthodox Church, has always preserved and preserves to this day?"

Reading the Bible should be personal, but at the same time we should not feel isolated from each other, units, solitary Christians We read as members of a family, a family of the Universal Orthodox Church When we read the Holy Scriptures, we do not say "I," but "we." We read in fellowship with all the other members of the Body of Christ in all parts of the world and at all times. The criterion for understanding the meaning of the Holy Scriptures is the mind of the Church, the Bible is the book of the Holy Church