CHRIST AND THE CHURCH IN THE NEW TESTAMENT

24 But those who are Christ's have crucified the flesh with passions and lusts. 25 If we live in the Spirit, we must walk in the Spirit. 26 Let us not be vain, let us not provoke one another, let us not envy one another. 1 Brethren! If a person falls into any sin, you, spiritual ones, correct him in a spirit of meekness, watching each one of you, so that you will not be tempted. 2 Bear one another's burdens [EC: Bear one another's burdens = glory], and thus fulfill the law of Christ (Gal. 5:24-6:2).

Paradoxical expression: the term "Law" next to the name of Christ (v. 2). Undoubtedly, a witty move with the subtext: "If we are talking about the Law, then let it be: the Law of Christ is service to one another."

3 For whosoever thinketh himself to be anything, being nothing, deceiveth himself. 4 Let each one try his own work, and then he will have praise only in himself, and not in another, 5 for each will bear his own burden. 6 Thou who is instructed by the word, share all good things with him who instructs. 7 Do not be deceived: God is not mocked. What a man sows, that he will also reap: 8 He who sows in his flesh will reap corruption from the flesh, but he who sows in the Spirit will reap eternal life from the Spirit. 9 In doing good, let us not lose heart, for in due time we shall reap, if we do not faint. 10 Therefore, while there is time, let us do good to all, and especially to those who are in the faith. 11 See how much I have written to you with my own hand. 12 Those who desire to boast in the flesh compel you to be circumcised, only that you may not be persecuted for the cross of Christ, 13 for even those who are circumcised do not keep the law, but want you to be circumcised, that you may glory in your flesh (Gal. 6:3-13).

In conclusion, Paul saved another argument from life: the Judaizers themselves do not and cannot obey the entire Law, not because they are malicious criminals, but because every person is weak. Such legalism is always found: when someone keeps the Law in others, he himself cannot refrain from doing the same.

14 But I will not boast, except in the cross of our Lord Jesus Christ, by which the world is crucified to me, and I to the world. 15 For in Christ Jesus there is nothing to be circumcised or uncircumcised, but a new creation. 16 To those who walk in this rule, peace and mercy be upon them, and unto the Israel of God (Gal. 6:14-16).

"The Israel of God is a Christian people, heirs of promises (and pars.), in contrast to Israel according to the flesh" [434].

However, let no one burden me, for I bear the wounds of the Lord Jesus on my body (Gal. 6:17).

"According to some interpreters, the hands and feet of the apostle were marked with wounds, similar to the wounds of Christ. But most commentators believe that Paul is speaking metaphorically of his sufferings for Christ."

The grace of our Lord Jesus Christ is with your spirit, brethren. Amen (Gal. 6:18).

Подведем лишь краткий итог всему сказанному словами еп. Кассиана:

«Нельзя себе представить, чтобы сейчас кто-либо мог призвать христиан к исполнению иудейского Закона, в частности, к наложению на себя ига обрезания. Но законничество наблюдается нередко и в христианстве, как его искажение, вызываемое человеческою немощью и малодушием, и Гал. остается на все времена «Благовестием христианской свободы», как его назвал русский исследователь Н.Н. Глубоковский»[436].

§ 21. Послание к Римлянам

Послание к Римлянам — самое вероучительное и догматическое из посланий апостола Павла. В этом его главная содержательная особенность. Но вместе с тем его нельзя считать ни своего рода «компендиумом христианского учения» (Меланхтон), ни «завещанием» Павла[437]. В каноне Нового Завета им открывается корпус Павловых посланий, что, впрочем, объясняется объемом Рим. — 16 глав. Мы же приступаем к его рассмотрению только сейчас, так как почти наверняка оно было написано Павлом из Коринфа в конце очередного миссионерского «цикла» — 3-го миссионерского путешествия (см. Рим. 15, 18-23), когда апостол собирал пожертвования среди языко-христианских общин для иерусалимской матери-церкви (см. 1 Кор. 16, 1-3; 2 Кор. 8, 1-4), переживая при этом, будут ли они благосклонно приняты (см. Рим. 15, 31). Наиболее вероятно, что Рим. было написано в Коринфе или Кенхреях зимой 57-58-го годов[438].