The Holy Scriptures of the Old Testament

26.1. Служение пророка Исаии

Книга пророка Исаии является одной из самых ранних пророческих книг, поэтому она расположена в начале свода пророческих книг. Этим также явлено ее особое значение. По указаниям самого пророка Исаии, начало его служения приходится на время царя Озии, прокаженного, и затем Иоафама, Ахаза и Езекии (Ис. 1: 1). Сколько времени оно длилось?

Одни толкователи говорят, что начало служения пророка Исаии связано с годом смерти царя Озии (739 г. до Р. Х.), когда Исаие было видение Господа на Херувимах (Ис. 6). Другие, как, например, блаженный Иероним, считали, что это служение началось в 25–й год царя Озии. Евсевий Кесарийский в своей хронологии писал, что это 17–й год. В зависимости от этого служение пророка продолжалось от 50 до 70 лет.

«Великим духом своим он провидел отдаленное будущее и утешал сетующих в Сионе; до века возвещал он будущее и сокровенное, прежде нежели оно исполнилось» (Сир. 48: 27, 28).

Пророк Исаия, по его собственным словам, был сыном Амоса (Ис. 1: 1). Святитель Димитрий Ростовский говорит, что Амос был сыном царя Иоаса, то есть братом царя Амасии, и, таким образом, пророк Исаия принадлежал к царскому роду. Это видно из самой книги. Он вхож во двор царский, его изящный слог обличает человека хорошо образованного. Многие из его пророчеств изложены в стихотворной форме и являются лучшими образцами древнееврейской поэзии. Пророку Исаии принадлежали и другие книги, которые до нас не дошли: «Прочие деяния Озии, первые и последние, описал Исаия, сын Амоса, пророк» (2 Пар. 26: 22). В связи с этим возникает вопрос, почему, по мнению некоторых библеистов, он не писал пророческих книг, а это за него делали его ученики? Потому что все его силы уходили на летописание? Но ведь в книге есть и такие слова: «Теперь пойди, начертай это на доске у них, и впиши это в книгу, чтобы осталось на будущее время, навсегда, навеки. Ибо это народ мятежный, дети лживые, дети, которые не хотят слушать закона Господня, которые провидящим говорят: “перестаньте провидеть”, и пророкам: “не пророчествуйте нам правды, говорите нам лестное, предсказывайте приятное; сойдите с дороги, уклонитесь от пути; устраните от глаз наших Святого Израилева”» (Ис. 30: 8–11).

Время царя Озии (790–739 гг. до Р. Х.) – это эпоха восстановления и укрепления Иудейского царства после прежних потрясений, расширение его границ. Затем, ко времени царя Ахаза, укрепившееся Израильское царство в союзе с сирийцами и идумеями начинает постепенно его теснить и делать удачные набеги, вплоть до того что сам Иерусалим оказывается в осаде.

Время царя Ахаза (736–715) – это время одного из самых значительных отступлений Израиля от Бога. В конце его жизни был даже закрыт Иерусалимский храм. Царь Езекия был человеком весьма благочестивым, и в его годы (715–687), притом что положение Иудейского царства оставалось весьма сложным, многократно Бог являл чудесные избавления Иудеи от нашествий. В частности, от нашествия ассирийцев, которое стерло с лица земли Израильское царство. Это нашествие описано и в Книге пророка Исаии (Ис. 36–37).

The end of the ministry of the prophet Isaiah, according to tradition, falls on the time of the impious king Manasseh (696-641). During the reign of this king, who flooded Jerusalem and all Judah with the blood of the righteous and prophets, the prophet Isaiah was sawed with a saw when he tried to hide from his persecutors in a hollow tree. In the Epistle to the Hebrews, the Apostle Paul enumerates the ancient righteous and says that some of them were sawn up (Hebrews 11:37). Presumably, we are talking about the prophet Isaiah.

26.2. The Question of the Unity of the Book

In modern Western biblical studies, the opinion is firmly established that the Book of the Prophet Isaiah does not represent a single whole. As early as the sixteenth century, it was suggested that the book consisted of two parts, chapters 1 to 39 and chapters 40 to 66, the first of which was written by the first Isaiah, and the second by another prophet who came to be known as "Deutero-Isaiah." Biblical studies did not stand still, and in this second part they also found differences: it was also divided in half, assuming that the last 10 chapters were written by a certain third Isaiah. It is rather difficult to judge how valid this is: when reading all these works, it is clear that the main argument in favor of the division is the same disbelief that some details of the future can be revealed to the prophets. The main argument in favor of the fact that from the 40th chapter onwards that ancient Isaiah could no longer write is the presence of a prophecy about King Cyrus of Persia, who will crush Babylon and set the captives free (Isaiah 43:14). Since, according to the arguments of "common sense", no one could have known this beforehand, it follows that this part of the book was written already in the time of Cyrus. It is claimed that the third part of the book generally shows a different situation, clearly after the return from captivity, and, most likely, it was written by some other prophet. And then the editors put it all together in one book. Moreover, in order to make their work easier, experts decided that even the first part of the book was written not by the prophet himself, but by his disciples, who messed up a lot in the process. A detailed analysis and refutation of these views is available in the works of Professor P. A. Yungerov and other Russian theologians.

In terms of his scale, Isaiah is a prophet truly epic, no one can compare with him; And if there is any difference in these parts, then remembering how many years he has been in his ministry, we can assume that a person's style changes over the years. Especially if the circumstances of life have changed. St. Cyril of Alexandria explained the differences in the manner of presentation in different parts of the book precisely by this. This may also be due to the different nature of prophecies, especially since, unlike oral speech, the style of written speech depends to a very large extent on the author's intentions.

It is fundamental for us that Christ refers to those sections that are assimilated by "Deutero-Isaiah" (Isaiah 42:1-7; Matt. 12:18-21) and "Third Isaiah" (Isaiah 61:1; Luke 4:18) as the words of the prophet Isaiah, without adding any numbers to his name. The book was accepted by the Church as divinely inspired, and the Fathers interpreted it precisely in the order in which it is presented. So we may well follow their example.

26.3. Rebuke

The very first verses of the book quite clearly proclaim its main theme – Israel's presence in the Covenant, in unity with God, or, on the contrary, its apostasy from this Covenant and from this unity.