Interpretation of the Gospel
Учение Христа предлагается всем, оно сеется по всему миру; но и диавол своими соблазнами сеет зло среди людей. Люди одарены разумом и свободой воли; им предоставлен выбор между добром и злом; одни идут узким путем в тесные врата Царства Небесного, другие же широкой дорогой в противоположную сторону. Поэтому на обширной ниве мира вместе с достойными сынами Отца Небесного (пшеницей) живут и сыны лукавого (плевелы).
И как часто при виде возмутительных поступков злых, безнравственных людей говорят: «О Господи! Почему Ты не наказываешь теперь же злых людей? Зачем Ты даешь им возможность пользоваться всеми благами мира? Зачем они теснят, угнетают добрых?» На все эти вопросы Христос отвечает: Оставьте расти вместе то и другое до жатвы; настанет время жатвы, день Страшного Суда, и Я скажу жнецам, Ангелам Своим: соберите прежде плевелы... чтобы сжечь их... и соберут... делающих беззаконие, и ввергнут их в печь огненную; там будет плач и скрежет зубов... а пшеницу уберите в житницу мою... Тогда праведники воссияют, как солнце, в Царстве Отца их.
Притча о зерне горчичном
После притчи о плевелах Иисус Христос сказал притчу о зерне горчичном. Иоанн Златоуст так объясняет связь между этими притчами. В притче о сеятеле сказано, что три части всех посеянных семян погибают, а всходит, спасается только одна; притчею же о плевелах пояснено, что и этой четвертой части посеянного угрожает большая опасность от плевел. Слушая эти притчи, ученики могли прийти в уныние от такого малого числа людей, могущих спастись. Поэтому-то Господь и предлагает им притчу о горчичном зерне. Зерно это, будучи меньше всех семян на земле, становится, когда всходит, больше всех злаков, и пускает большие ветви, так что под тенью его могут укрываться птицы небесные (Мк. 4, 31, 32). То же самое будет и с проповедью. Хотя ученики Его были всех бессильнее, всех униженнее, но так как сила, в них сокрытая, была велика, то проповедь Евангельская распространилась по всей вселенной (Свт. Иоанн Златоуст. Толкование на Евангелие от Матфея. 11).
Блаженный Иероним по тому же вопросу выражается так: «Евангельская проповедь меньшее из всех учений. В самом начале оно кажется неправдоподобным: оно проповедует человека и Бога, Бога умирающего, и соблазн Креста. Сравни это учение с догматами философов, с их книгами, блистательным красноречием, со сложением их речей, и увидишь, как семя Евангелия меньше всех этих семян. Но то, при своем начале проникая глубоко, не животворит; напротив того, слабеет, истощается и, подобно злакам, иссыхает. Благовестив же, по-видимому малое, будучи посеяно в душе верующего или в целом мире, укореняется подобно сильному дереву.
Царство Божие, Царство Христа на земле или Церковь Христова, сначала совсем малое, едва приметное, как горчичное зерно, разрослось со временем так, что вместило в себе множество народов, подобно тому, как в ветвях горчичного дерева укрываются стаи птиц небесных.
Горчичное зерно так мало, что у евреев того времени была поговорка: мал, как горчичное семечко. Это не то однолетнее растение, которое растет и у нас; это растение многолетнее, достигающее громадных размеров: под ветвями его может проехать человек на коне, а на ветвях садятся огромные стаи птиц.
The Parable of the Leaven
Developing the same idea about the future of the Kingdom of God founded by Him on earth, Jesus Christ told the parable of the leaven. And he said, "To what shall I liken the kingdom of God?" It is like leaven, which a woman took and put into three measures of flour, until everything was leavened. It is known that an insignificant amount of leaven (yeast) put into a dough that is huge (in comparison with leaven) in volume imparts its properties to the whole dough and stimulates fermentation in it. In the same way, the little flock of Christ (John 6:32; Luke 12:32), having entered into the world, will create a vast Kingdom of God on earth, which should unite all mankind.
"Do not say to Me, what can we, twelve men, do, having entered into the midst of such a multitude of people? In this very thing your strength will be more clearly revealed, that you, who are mixed up in the multitude, will not give yourselves up to flight. Just as leaven only leavens the dough when it comes into contact with flour, and not only touches it, but even mixes with it, so you, too, when you enter into indissoluble bond and unity with your enemies, then you will overcome them" (St. John Chrysostom, Commentary on the Gospel of Matthew, 45).
According to the testimony of the Evangelist Mark, Jesus Christ preached the word to them (that is, to the people) in such many parables; but not all the parables he spoke then were written down by the Evangelists. The Evangelist Matthew, who paid special attention to the fulfillment of all the prophecies about the Messiah by Jesus in writing his Gospel, says that by teaching in parables, Jesus fulfilled what God said through the prophet David. The seventy-seventh Psalm begins thus: Hearken, O my people, to my law, incline your ear to the words of my mouth. I will open my mouth in a parable (Psalm 77:1).
When Jesus had finished the parables, the disciples came to Him and asked, "Why do you speak to them in parables?"
Therefore I say to them in parables, – Christ answers, – that when they see they do not see, and when they hear they do not hear, and do not understand. They are neither blind nor deaf, but, corrupted by their false teachers (the scribes and Pharisees), they have almost lost the ability to understand the signs they saw and the teaching they heard. And the prophecy of Isaiah is fulfilled over them, which says: "With your ears you will hear, and you will not understand,2 and with your eyes you will see, and you will not see: for the heart of these people is hardened, and with their ears they can hardly hear, and their eyes are closed, lest they see with their eyes, and hear with their ears, and understand with their hearts, and turn back, that I may heal them" (Matt. 13:13). 14—15; Ip. 6, 9-10). The depravity of most of these people is so great that they deliberately turn a deaf ear to the word of truth and close their eyes to great signs, as if fearing that otherwise they will probably turn to God and be saved by Him. But Christ does not push them away from Himself; no, He teaches them His teaching about the Kingdom of Heaven, but only in an allegorical form, allowing them to think out the meaning hidden in the parables if they wish. Whoever has a sincere desire to understand the meaning of the parable and the teaching of Christ, this understanding will be given to him, and will be multiplied in it; and whoever does not have such a desire will remain deaf to the teaching of Christ, even if it were not set forth in parable form; even that knowledge of God which all people have, no matter at what stage of religious development they may stand, will not benefit him; for him it will fall away of itself as useless to him, as if it were that which he has will be taken away (Matt. 13:12).
To the Apostles, who left all earthly things for Christ and followed Him, and thereby revealed faith in Him and a sincere desire to follow His teaching, — through this it became possible for them to perceive what others, without faith and desire, hearing do not hear, and seeing do not see and do not understand; it is given to them to know the mysteries of the Kingdom of Heaven.3