Creation. Part 2. Commentary on the Prophet Isaiah

«Се, Дева во чреве зачнет и родит Сына, и наречеши имя Ему Еммануил».

Иудеи оспаривают издание Семидесяти, говоря, что в еврейском стоит не «дева», а «отроковица», между тем как отроковицей можно назвать цветущую возрастом, а не женщину неискусобрачную. Ответ им удобен и сам собой готов. Ежели знамение есть показание чего–либо чудного и отличного от общего обыкновения людей, то удивительно ли, чтобы одна из многих женщина, живущая с мужем, стала матерью отрока? И как бы рожденное «от похоти плотския» (ср.: 2 Пет. 2, 18) могло быть наименовано Еммануилом? Поэтому если даруемое есть знамение, то и рождение да будет необычайно. А если образ рождения Отрока обыкновенный, то не называй и знамением, не именуй и Еммануилом. Посему если рождающая не дева, то какое это знамение? И если рождение не божественнее, чем у прочих, то почему это — пришествие Еммануила? А что «отроковица» есть имя, употребляемое собственно о девах, сие видно из сказанного во Второзаконии: «Аще на поли обрящет человек деву обрученую, и насиловав будет с нею, убийте человека единаго, а отроковице ничтоже сотворите; несть бо деве» (Отроковице) «греха смертнаго»: «якоже аще кто бы востал на ближняго своего, и убил бы душу его, тако сие дело. На селе обрете ю, возопи отроковица, и не бе помогаяй» (ср.: Втор. 22, 25–27). Посему вопиявшая, до растления, очевидно, была девой. Поэтому одно и то же значит — сказать «вопияла дева» и «вопияла отроковица». И в Третьей книге Царств «Сумантяныня», согревавшая Давида, будучи девой, не познавшей мужа, названа отроковицей. Ибо сказано: «обретоша Ависагу, и приведоша ю ко царю. И бе отроковица добра зело, и служаше царю; и царь не позна ея» (ср.: 3 Цар. 1, 3–4). Посему Еммануил родился от Святой Девы, Которая говорила: «како будет сие, идеже мужа не знаю?» и Которой сказал Ангел: «Дух Святый найдет на Тя, и сила Вышняго осенит Тя» (Лк. 1, 34–35). Она не подлежит закону очищения. Ибо во Второзаконии написано, что «жена, яже аще зачнет» (στερματισφη) «и родит мужеск пол, нечиста будет седмь дний» (Лев. 12, 2). Она же поскольку бессеменно стала Матерью Еммануила, то чиста, свята, пренепорочна и, после того как стала Матерью, пребывает Девой. Ибо первый Адам получил бытие не от сочетания мужа и жены, но образован из земли; и последний Адам, обновляющий поврежденное первым, приял тело, образовавшееся в девической утробе, чтобы чрез плоть быть «в подобии греха» (ср.: Рим. 8, 3). А чтобы необычайное сие рождение не было вовсе невероятным для тех, которые не признают Божия Домостроительства, Творец создал таких животных, у которых может рождать один женский пол без соединения с мужеским. Ибо изучавшие природу животных повествуют это о коршунах.

(15) «Масло и мед снесть, прежде неже разумети Ему, или изволити злая, изберет благое» (слав.: разумети ему, изволити злая, или избрати благое).

Еммануил употребляет по плоти детскую пищу — масло и мед. Впрочем, находясь в младенческом еще состоянии, по обитающей в Нем силе благости, прежде совершенного возраста, отвергает Он лукавое и избирает благое. Наша природа имеет равное влечение к тому и другому и, как весы, нередко склоняется к лукавому, а нередко — и к доброму, поскольку душа то преклоняется в страсти, то опять увлекается разумом к лучшему. Но не так Господь; напротив того, в Нем сродство Его с добром обнаружилось тотчас с самого рождения. Ибо что написано? «Прежде неже разумети Ему, или изволити злая, изберет благое». Но восходя к написанному в книге Бытия «о разуметелном добраго и лукаваго» (ср.: Быт. 2, 9), найдешь там состояние Адама до греха близким к описанному теперь, потому что Адам не знал лукавого опытно. Почему и Господь в детском состоянии подражал невинному и не поврежденному еще состоянию Адама; а тем, что отвергнул лукавство, вознаградил преслушное законопреступление.

(17) «Но наведет», сказано, «Господь на тя и на люди твоя и на дом отца твоего дни, иже еще не пришли, от дне в оньже отъя Ефрем от Иуды царя Ассирийска».

Кажется, что пророческое слово делает намек на последние дни, по страдании Господнем, когда началась осада Иерусалима римлянами. Ибо по пришествии Еммануила «наведет Господь» на Ахаза «и на люди» его «и на дом отца» его «дни, иже еще не пришли», с того времени, как отделен от Иуды отведенный (т. е. Ефрем, или десять колен Израилевых) в плен царем Ассирийским. Отпал же Ефрем от Иуды во дни Иеровоама, сына Наватова, «иже во грех введе Израиля» (3 Цар. 14, 16), и первый начал отпадение, сказав: «несть нам часть в Давиде, и наследия в сыне Иессеове» (ср.: 3 Цар. 12, 16). Посему «Ефрем отъя царя Ассирийска от Иуды» и вооружил против себя тем, что отошел и не дал усиленно продолжать осаду Иерусалима.

(18) «И будет в той день, позвиждет Господь мухам, яже владеют частию реки египетския, и пчеле, яже есть во стране Ассирийстей». (19) «И приидут вси и почиют в дебрех страны и в пещерах каменных, и во вертепех и во всяцей разселине и во всяцем древе».

It is said: "My people came down into Egypt before, when they were a stranger there, and into Assyria they were in need" (Isaiah 52:4). Wherefore he prophesies, that whether any of the people be in Egypt or among the Assyrians, at the birth of Immanuel they shall go out, and in the land of Judah they shall rest in native and unoccupied refuges. He says that flies possess a part of the river of Egypt and that there are bees in the country of Assyria, thus showing the insignificance of the opposing forces. For the fly is an animal born of dung, restless to men and disgusting, whose life is restless and death is abominable. Then they will take possession of a part of the river of Egypt. For the Nile begins above, among the Ethiopians, and with a small part of it, namely at its confluences with the sea, Egypt is inhabited. And in this place all four-legged creatures, beasts, reptiles and birds are deified, and they are worshipped. It is these flies, the impotence of the opposing force, that the Lord will consume by His permission, that is, "with the spirit of His mouth" He will destroy (cf. 2 Thessalonians 2:8). "And in the land of Assyria the bee." And the bee is a small and weak animal, dying at the very moment that it takes revenge. For at the same time he lets in his sting, and dies with a sting; He harms the wounded little, but takes his own life. Such is the property of people who are sarcastic and Doukhobors: by their cunning they do more harm to themselves than to those who are subjected to their wrath.

(20) "On that day the Lord will shave the land of the river of the king of Assyria with his razor, the head and hairs of his feet, and he will take away his hair."

After the Nativity of Christ, when all the opposing force, like a fly and a bee, will be dispersed by the spirit of the mouth of the Lord, the children of Israel will be brought in and will rest in native refuges, in the wilds, in the fields, in the clefts, and so on. And in the words: "The Lord shall shave the king of Assyria with a razor, the head and the hairs of his feet, and the hair" he will "take away" — the Prophet, with the words "with a razor's waist," seems to indicate some mercenary army, which will lead the Assyrian kingdom to impoverishment and plunder what was glorious in it, that is, destroy the hair of its head, and the numerous and vile people, which the Prophet allegorically calls "the hair of the feet." And then the Prophet threatens that the very jewels and signs of courage that the Prophet called "brade" will be taken away "with a razor's eye." And those who delve into history will find, perhaps, that this is what the Roman army did to the Assyrians, and that this was at the birth of Immanuel.

(21) "And it shall come to pass in that day that a man shall feed a young man from oxen and two sheep,"(22) "And it shall come to pass from the multitude of the milky creature that every one that remains on the earth to eat oil and honey."

When rest comes for Israel, delivered from captivity, and the king who plotted against them is dishonored, being stripped naked with a "razor's walow", then, says the Prophet, there will be such abundance in the country that one cow and two sheep will bring much milk to the owner, and he will have oil in abundance, because all who dwell in the land will eat oil and honey.

But perhaps it is much more appropriate to accept the teachings about animals in a higher sense. For instead of saying: "Everyone will grow in his soul diligence and activity," the Prophet called the young woman — the animal that tills the land and helps us in our work; and, instead of a quiet, meek and generous disposition, he allegorically named sheep. Therefore, just as this animal gives us the substance for the preparation of clothing, so the life of those who are attentive to themselves is usually adorned with the clothe of virtue. And since such a one is nourished and adorned spiritually, therefore "the young woman and two sheep shall feed." The Prophet calls the introductory lessons to the Divine teaching oil and honey. Why is food offered to man first – oil and honey? But when he has been sufficiently nourished by it, after his initial training, having become above all earthly things, he will partake of food that is firmer, higher, and more suitable for men, devoting himself to the spiritual sciences.

(23) "And in that day every place where there are a thousand vines of grapes, according to a thousand shekels, will be in the flesh and in thorns." (24) "With arrow and bow they will enter there, as the whole earth will be a thorn and thorn." (25) "And every mountain that is ploughed shall be destroyed, and there shall be no fear: it shall be of flock and thorns to the flock of the sheep, and to the trampling of the ox."