Creation. Diary

Barnabas is proclaimed Jupiter and Paul Mercury because he was the first in the word. The priest of Jupiter the image, who was in the Forecity, brought the youths, brought the crowns to the gates, and together with the people wanted to offer sacrifice to Paul and Barnabas. So firm and unshakable was the conviction of the priests and the people that Paul and Barnabas were indeed gods who had descended to earth in human form! So obvious and unmistakable was the miracle performed by Paul! Paul and Barnabas rush into the people, crying out and saying, "Men, what are you doing? And we are a man who is obsequious to you, preaching to you from these vain things to turn to the Living God, Who created the heavens, and the earth, and the sea, and all that is in them: Who in the generations that have passed by, left all tongues to walk in their paths: and did not leave Himself unwitnessed, doing good to us, from heaven. Giving rains, and fruitful seasons, filling our hearts with food and gladness. And this is saying, "Scarcely the nations have eaten them."

Such was the power of conviction in the reality of the miracle and in the inhuman origin of Paul and Barnabas. It is remarkable that Paul and Barnabas, seeing that they were taken for gods and wanted to offer sacrifice to them, rushed with force and haste into the crowd of people in order to stop their madness. They feared that the people would somehow really give them Divine honor, since to admire the honor befitting the One God is very sinful, impudent and foolish, and the apostles had before their eyes the example of Herod, who, out of pride, allowed the caresses in the temple to call himself God, was struck down by an angel for this and, being eaten by worms, died. Were the Apostles not afraid to offend the Living God by admiring His honor? It is also remarkable that the Apostle Paul decided to heal a lame man, because he saw that he had faith to be healthy, and he himself healed him with strong faith in the omnipotence and goodness of Christ, expressing it with a great voice: "Unto Thee I say... Everything is done by faith in the Lord Jesus as the Creator and Author of all: diseases are cured, nature is conquered, and demons are driven away. Just as a complex mechanism, built by the hand of a skilful mechanic and damaged by something, cannot be put into full and correct operation by the ignorant, and he can easily damage the levers, wheels, and springs in it, if he wanted to correct it without the mechanic himself, who alone knows the laws of his machine, so in general it is impossible for any man to freely and with full knowledge of the matter correct the defects in human nature, this all-wise mechanism of the Heavenly Creator. without His omnipotent participation, and in order to be worthy of this participation, it is necessary to have God's faith, living and active, which does not recognize anything as impossible for God and which is the work itself.

Ст. 22. ...Многими скорбъми подобает нам вни ти в Царствие Божие.

Гл. 15, ст. 18—19. Разумна от века суть Богови вся дела Его. Сего ради аз сужду не стужати от язык обращающимся к Богу (слова апостола Иакова).

Вот где начало нашего спасения [25], прежде же всего, разумеется, в предвечном совете Божием. Бог от века предопределил нас ко спасению: разумна суть от века Богови вся дела Его.

Гл. 16, ст.18. ...Запрещаю ти именем Иисуса Христа, изыди из нея. И изыде в том часе.

Такова сила страшного для демонов имени Господа Иисуса.

Ст. 26. Внезапу (в темнице, где были Павел и Сила, закованные в кандалы) трус бысть велий, яко поколебатися основанию темничному: отверзошася же абие двери вся, и всем юзы ослабеша.

Сторож покушается на самоубийство, думая, что узники убежали. Святой апостол Павел ободряет его, говоря, что они — тут. Сторож крестится со всем домом своим. Землетрясение было весьма сильно: это видно из того, что самое основание темницы потряслось от него и двери отворились. Такова сила Божия!

Гл. 17, ст. 24—28. Бог сотворивый мир и вся, яже в нем, Сей небесе и земли Господь сый, не в рукотворенных храмех живет, ни от рук человеческих угождения приемлет, требуя что, Сам дая всем живот и дыхание и вся. Сотворил же есть от единыя крове весь язык человечь, жити по всему лицу земному, уставив предучиненная времена и пределы селения их, взыскати Господа, да поне осяжут Его и обрящут, яко не далече от единаго коегождо нас суща: о Нем бо живем и движемся и есмы.

Как может жить в рукотворенных храмах Тот, Кто есть Дух беспредельный и неописанный, Кто сотворил небо и землю с их огромными пространствами? Недостойно Божества было бы ограничиваться каким-нибудь ничтожным вещественным зданием. Сотворив род человеческий, Бог предуставил для членов его времена и пределы селения их. Значит, каждому народу, и даже каждому человеку, предопределено родиться и жить в известное время, равно как и обитать в известном месте. Мы живем для того, чтобы найти Господа, Который находится близ нас. В этом и заслуга наша: найди Господа, Который дал тебе жизнь и все блага, Который распростер над тобою небо, как кожу, Который подостлал под тобою землю. За то, что ты будешь искать Господа, Который открывается тебе в творении, ты получишь Царство Небесное. Но искание это иногда соединяется с большими трудностями: старайся все перенесть. Мученики и мученицы, ищущи Господа, страдальчествовали и сраспинались и спогребались Крещению Его.

Ст. 30—31. Лета неведения презирая Бог, ныне повелевает человеком всем всюду покаятися: зане уставил есть день, в онъже хощет судити вселенней в правде, о Мужи, Егоже предустави, веру подая всем, воскресив Его от мертвых.

(Нужно ли больше средств к уверению людей, что Господь Иисус Христос есть Бог?) Если Бог повелевает каяться — как не каяться; значит, покаяние для нас нужно, действительно нужно, потому что Господь уставил день, в онъже хощет судити вселенней в правде, когда грешники нераскаянные будут осуждены по правде, без милости и когда праведники получат вечное блаженство.

Гл. 18, ст. 9—10. Рече Господь в видении нощном (в Коринфе) Павлу: не бойся, но глаголи (а Апостол хотел выйти оттуда) и да не умолкнеши, зане Аз есмь с тобою, и никтоже приложит озлобити тя: зане людие суть Ми мнози во граде сем.