«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

4. for in seven days I will pour rain on the earth forty days and forty nights; and I will destroy all that exists that I have created from off the face of the earth. 5. Noah did all that the Lord (God) commanded him.

"For after seven days..." The last week was appointed, obviously, for the final placement of all humans and animals in the ark. In itself, this is an indication of the week, in connection with others in the same story of the Flood (VII:10; VIII:12), can speak for the great antiquity of the weekly cycle and for the primitive origin of the seven-day week and then the Sabbath.

"Forty days and forty nights..." Exactly the same period was later appointed for the penitential preaching of the prophet Jonah to the inhabitants of Nineveh (Jonah III:4 [419]), the same period of time Moses spent on Mount Sinai (Exodus XXIV:18), the prophet Elijah fasted in the wilderness of Beersheba on the road to Mount Horeb (1 Kings XIX:8 [420]), the Lord Jesus Christ fasted in the wilderness and prepared for His messianic ministry (appearance to the world) (Matthew IV:2 [421]). and, finally, he was pleased to dwell on earth and appear to His disciples after His resurrection until He ascended into heaven (Acts I:3 [422]). From this we can conclude that the number forty represents one of the important, sacred numbers in the Bible.

6. And Noah was six hundred years old when the flood of water came upon the earth. 7. And Noah, and his sons, and his wife, and his sons' wives with him, entered into the ark from the waters of the flood. 8. And (of the clean birds and of the unclean birds, and) of the clean cattle and of the unclean cattle (and of the beasts) and of every creeping thing that creepeth upon the earth

The words of this verse in parentheses do not have a modern Hebrew text; But the fact that they have been preserved in almost all ancient translations and stand in full accordance with the context gives them every right to exist.

9. Two by two, male and female, went into the ark to Noah, as God had commanded Noah.

"In pairs..." This does not mean one pair at a time, but in general, in pairs, and the number itself has also already been determined above (v. 2).

10. The beginning, growth, and continuation of the flood.

10. After seven days the waters of the flood came to the earth. 11. In the six hundredth year of Noah's life, in the second month, on the seventeenth (27th) day of the month, on this day all the fountains of the great deep were opened, and the windows of heaven were opened;

«во второй месяц, в семнадцатый день месяца…» У евреев было два года: один — священный, начинавшийся с месяца нисана (март-апрель), другой — гражданский, начинавшийся с месяца тишри (сентябрь-октябрь). Более определенные указания на существование первого начинаются лишь с эпохи Моисеева законодательства (Исх XII:2; XIII:4; XXIII:15; Втор XVI:1), почему ученые обычно и думают, что в раннейшую эпоху существовало лишь одно, гражданское время исчисления, начинавшееся со времени осеннего равноденствия (Иос. Флав., раввин Кимхи, Розенмюллер, Кейль и др.). Основываясь на этом, можно полагать, что потоп начался семнадцатого мархешвана, что, по нашему исчислению, падает на самые первые числа ноября месяца.

«источники великой бездны…» Этим именем, очевидно, обозначена вода, заключенная внутри земной коры, которая, вероятно, особым действием вулканических сил в громадном количестве вышла на поверхность.

«окна небесные отворились…» Это — наглядный и сильный образ ниспадения обильных дождевых потоков, находящийся в полном соответствии с библейским воззрением на самую небесную твердь, которую семиты представляли себе в форме сплошного шатра или крова, распростертого над землей (I:7).

12. и лился на землю дождь сорок дней и сорок ночей.

Исполнение того, что предсказано раньше (4 ст.).