Orthodoxy and modernity. Electronic library.

Chapter XI: Rome and Russia

In order to fully understand the difference between the Orthodox Catholic Church and the Roman Catholic Church, it is necessary to emphasize that the path of Roman Catholicism throughout history is the path of self-adoring pride, alien to Orthodoxy, it is a practical and moral relativism, and it is necessary to indicate the means to which the Vatican has resorted for centuries in its desire to expand its influence and power. These means are:

1. political intrigues, which we have already mentioned in passing,

2. the lie embodied in the so-called Unia, especially in the "Eastern Rite" with its "reservatio mantalis", which, "being created in an attempt to subordinate the soul of the Russian people to the Vatican by means of a pretended imitation of its worship and by this deceptive operation to establish Roman Catholicism in Russia and other Orthodox countries, is experienced by our Christian consciousness as a religiously false, godless and immoral idea... this is how ships sail under a false flag in war, this is how smuggling is transported across the border," I.A. Ilyin rightly notes;

3. violence, which flourished not only in the West against the men of science, but also in the lands of Lithuania and Poland against Orthodoxy.

Already in Korsun, in order to divert the Grand Duke Vladimir from the church union with Orthodox Byzantium, the Pope of Rome sent an embassy. With the same goal – to tear the young Orthodox State away from the union with the Greek Church – embassies arrived from the Pope to Kiev; The Bishop of Rome tried to influence Prince Vladimir through the intermediary of the kings of Poland and Bohemia. These attempts were continued by Popes Clement III, Innocent III, Honorius III, Gregory VII, Gregory IX, trying to use the princely feuds. Rome directed the weapons of the Western peoples against the young Orthodox Empire, sought to weaken the young Orthodox Slavic kingdom, inflicting blow after blow on it, to lead its princes to the recognition of Rome and submission to it. Rome's offensive position towards Orthodoxy was not interrupted throughout the history of Russia and the history of the Orthodox Church in Poland, whose territory was declared a "missionary territory." The main method of this missionary work in Poland was violence. Suffice it to point out that during the ten years of the existence of the revived Poland – from 1919 to 1929 – the Roman Catholics took away 45% of Orthodox churches from the Orthodox.

And how did Rome begin as an elder brother in the Church of Christ, called to "lead in the service of love" – how did it begin its service to the dust of defeated Orthodox Russia? We will be told: Rome introduced prayer for Russia. What is Rome praying for – for the deliverance of Russia from its occupation by the Marxist International?

Нет, Рим молится об обращении России к папе, ибо в папе спасение. Устами своего экзарха Рим приветствовал падение Православной Российской Державы: «...все латинские католики свободно вздохнули, когда произошла октябрьская революция... и русские католики почувствовали себя счастливыми... Только под Советским Правительством, когда Церковь и государство были отделены, мы могли вздохнуть свободно. Как религиозно-верующий, я в этом освобождении видел действие Промысла Божия», – так декларировал Рим устами своего экзарха в России свое отношение к падению России. В то время, как патриарх Тихон предает богоборцев анафеме, Рим направляет в Москву иезуита д’Эрбиньи для переговоров и заключения с богоборцами соглашения, по которому папство за полученные льготы пропаганды католичества – унии в России – обязывалось содействовать укреплению международного положения богоборческого Советского Правительства. Правда, эти попытки успехом не увенчались, но этот исторический факт выявляет всю отвратность практического и морального релятивизма Ватикана.

«Большевики прекрасно подготовили путь католическим миссионерам, а одухотворенное состояние русского народа, его благочестие и страдания служат залогом успеха проповеди унии на просторах России», – декларировал ученый иезуит д-р Швайгель в «Папском Восточном Институте» в 1936 году.

Конкретные факты свидетельствуют о том, что исконно агрессивное отношение Ватикана к России и к Православию вообще им не оставлено. Веры в бескорыстие Ватикана у православных нет и быть не может, пока Рим не откажется от своей языческой сущности и всей своей практики.

Когда послы папы Иннокентия III-го убеждали князя Романа Мстиславовича в выгодах его подчинения Римскому Первосвященнику, который мечом св. Петра готов покорить князю Роману соседние народы и сделать его королем, князь, обнажив свой меч, сказал папскому послу: «Таков ли меч Петров у папы? Если такой, то он может брать им города и дарить другим, но это противно Слову Божию: ибо иметь такой меч и сражаться им Господь запретил Петру. А я имею меч от Бога мне данный, и, пока он при бедре моем, дотоле не имею нужды покупать себе города иначе как кровию, по примеру моих отцов и дедов, распространивших землю русскую»; – «Не в силе Бог, а в Правде», – ответил папе, также предлагавшему свой «меч петров», благоверный князь Александр Невский. Эти ответы вытекали из христианского мироощущения наших князей, в них отразилась христианская настроенность всего нашего верующего народа. Не случайно, в выборе религии, великий князь Владимир остановился на Христианстве в его восточно-греческом облике, т.е. на Православии; интуицией своей высокоодаренной личности он верно угадал, что Православие полнее всего может удовлетворить духовную жажду русского народа. Свыше данным ему проникновением определил князь Владимир место нашего народа в лоне Церкви Христовой.