The Ptolemies were also disciples of Valentinus; Flora is in connection with them. And they speak of couples as Valentinus and the Secundians; but in some ways these differ from them.

Here is the table of contents of the thirteen heresies of the second part of the first book.

In the third section of the same first book there are thirteen other heresies, as follows:

Marcosia. A certain Mark was a fellow student of Colorvas. He also introduces two principles. He rejects the resurrection of the dead. Somehow ghostly, with the help of sorcery, changing the liquid in the vessels into blue and crimson, he initiated into his secrets the seduced women, Like Valentine, he also wanted to produce everything from the twenty-four elements.

Color. And this Colorvas, expounding the same thing in the same way, but somewhat and distinguishing it from other heresies, I mean the heresies of Mark and Valentinus, taught differently about the offspring of the Aeons and the Osmerits.

Heraklionites. They also talk fabulously about the Osmeritsa, but in a different way than Mark, Ptolemy, Valentinus, and others. In addition, over the heads of the dying, like Mark, they make a cleansing libation of oil, balm and water, pronouncing some Hebrew words over the head of the one being cleansed from sins.

Ophites, glorifying the serpent and honoring him as Christ. They keep the reptile in some kind of box.

The Cayans, too, together with the preceding heresies, reject the law and the Lords in the law, deny the resurrection of the flesh, glorify Cain, saying that he had the greatest power, and at the same time adore Judas, as well as the host of Korah, Dathan and Abiram, and even the Sodomites.

Sethian. These, on the contrary, glorify Seth, asserting that he came into being as a result of the repentance of the Mother on high, who, after the rejection of Cain and the murder of Abel, entered into union (with the Father above) and produced the pure seed, Seth, from whom the whole human race later descended. And they themselves taught about principles and powers, and everything that others teach.

Архонтики. Эти опять все возводят ко многим началам, и говорят, что все существующее приведено ими в бытие. Уличаются и в некоторых срамных делах. Воскресение плоти отвергают и Ветхий Завет извращают. Пользуются же Ветхим и Новым Заветом, каждое речение лукаво приспособляя к своему образу мыслей.

Кердониане происходят от Кердона, принявшаго участие в заблуждении Ираклеона, но переселившагося из Сирии в Рим и предлагавшаго свою проповедь во времена епископа Игина. Этот еретик допускает два противоположныя одно другому начала; говорит, что Христос не есть рожденный, и, подобно другим, отвергает воскресение мертвых и Ветхий Завет.

Маркиониты. Маркион, происходя из Понта, был сын епископа, но, растлив девицу, бежал, потому что отлучен был отцем своим от Церкви. Пришед же в Рим, просил покаяния у начальствовавших в то время над Церковию, но не получил; возставши против веры, стал учить, вводя три начала: доброе, справедливое и злое; учил также, что Новый Завет чужд Ветхаго и Глаголавшаго в нем. Воскресение плоти отвергает. Допускает не одно только крещение, но два и даже три, после падений. За тех, которые умерли оглашенными, дает крещение другим. И женщинам безбоязненно дозволяет преподавать крещение.

Лукианисты. Лукиан, некто древний, а не тот, который был ныне во времена Константина, о всем учил согласно с Маркионом, а об ином учил и излишне против Маркиона.

Апеллиане. И этот Апеллес, подобно Маркиону и Лукиану, учит, охуждая все творение и Сотворившаго. Но не о трех началах, подобно им, учит он, а об одном начале и об одном высочайшем и неименуемом Боге, сотворившем другаго. А этот, приведенный в бытие, оказавшийся злым, сотворил мир по своей злобе.