Преподобные Нил Сорский и Иннокентий Комельский. Сочинения

Обо всем же остальном, что похвально, честно и добродетельно, о том думай и то делай, мудрым бывая в благом, всякое же зло ненавидя. Будь послушен наставнику и прочим отцам о Господе во всяком деле благом.

Службу же, которая ныне поручена тебе, или иную, к какой перейдешь, исполняй, служа с радостной готовностью и старательностью благообразной, как Самому Христу, всех братьев считая святыми.

Аще прилучит ти ся слово, въпрос или ответъ кому, благоглаголи- во и сладко беседу твори съ любовію духовною и съ смиреніемь истинным, неразленено и не преобидя брата. Благоговейным отцемь прилепляйся, и то въ время и въ меру. От не таковых же ошайся, съхра- няй же ся и тщися не /а. ш/ укорити, ни осудити кого въ чем, аще и не благо что зрит ти ся. Но себе грешна и неключима въ всемь въменяй.

Аще потребна ти будеть каа вещь от настоятеля или[384] прочихь въоб- раженых отецъ на то, прежде помолився, и размысли в себе, аще полезно есть, и тако въпроси. Аще ли не устроит ти, якоже хощеши, не огорчися, ни ужостися[385] про то, еже не по твоему хотенію сътворишя, аще и благо мнит ти ся, якоже ты хощеши, но съ терпениемь преиди и съ тихостію и съ пожданіемь /,». із7пб./ все твори. И аще къ благоугожде- нію Божію и къ спасенію душа своеа управляася будеши, всяко из- вестить Богь сътворити кому по потребе твоей и время и руку помощи подасть.

Буди же усерденъ[386] къ послушанію божественых Писаній и сихь глаголы, яко водою животною, напоай свою душу и тщися, елико по силе, по сих творити. Такоже имущимь разумь божественых Писаній и мудрованіе духовно и жителство сведетельствовано въ добродете- лех, таковым тъщися повиноватися и техъ /л. ш/ житію подражатель быти. Тръпение имей въ скорбех и за оскорбивших тя молися и имей тех яко благодетеле.

И се разумей, еже глаголю ти разумъ божественых Писаній, пове- дающь хотеніе благодеаніа Божіа, — яко от века святіи, иже съдеаша правду и получишя обетованіа, ходивше въ путехъ добродетели, не токмо беды и скорби претръпешя, но и крестомь, и смертію шествуе- ма бе стезя их. И се есть знаменіе любве Божіа, — еже скорби принесутся кому о деланіи правды. И сіе глаголе/л. шоб./тся даръ Божій, апостолу пишущу: «Се дано бысть намь от Бога, еже не токмо въ Христа веровати, но и еже о Немь страдати». Сіе бо сътворяеть человека обещника страстемь Христовымь и подобна святымь, иже претръпешя скорби за имя Его. И не инако благодетельствует Богъ любящихь[387] Его, — точію посылаеть имь[388] искушеніа скорбей. И въ семь разньству- ють любимци Божій от прочихъ: да сии убо въ скорбех живуть, любяЕсли случится тебе задать вопрос или дать ответ кому‑либо, благожелательно и ласково беседу веди с любовью духовной и смирением истинным, без лености и не обижая брата. С благоговейными отцами общайся, но вовремя и в меру. От нетаковых же сторонись, береги себя, и старайся ни укорить, ни осудить никого ни в чем, хоть и нехорошим что‑то кажется тебе. Но себя грешным и негодным во всем считай.

Если потребуется тебе какая‑то вещь от настоятеля или прочих приставленных к тому отцов, то, прежде помолившись, рассуди в себе, полезно ли это, и тогда спроси. Если же не получится так, как хочешь, не огорчайся, не ожесточайся из‑за того, что не по твоему желанию сделали, хоть и хорошим кажется тебе то, что ты хочешь, но с терпением отойди и со спокойствием и с ожиданием все делай. И если к благоугождению Божию и к спасению души своей стремиться будешь, обязательно известит Бог кого‑нибудь, как сделать по твоей потребности, и время и руку помощи подаст.

Будь также усерден во внимании божественным Писаниям, и их словами, как живой водой, напаивай свою душу и старайся по мере сил, им следуя поступать. Также людям, имеющим понимание божественных Писаний, мудрость духовную и жизнь, засвидетельствованную в добродетелях, таким старайся повиноваться и их житию подражателем быть. Терпение имей в скорбях и за обидивших тебя молись, и относись к ним как к благодетелям.

И то разумей, что говорю тебе о смысле божественных Писаний, сообщающем желание благодеяния Божия, — как от века святые, поступавшие по правде и получившие обетования, ходя путями добродетели, не только беды и скорби претерпели, но и через крест и смерть проходила их стезя. И это знак любви Божией, — что скорби достаются тому, кто поступает по правде. И это называется даром Божиим, ибо апостол пишет: «Это дано было нам от Бога — не только во Христа веровать, но и за Него страдать» (Флп. 1, 29). Это ведь делает человека причастником страстей Христовых и подобным святым, претерпевшим скорби за имя Его. И не иначе благодетельствует Бог любящих Его, — только посылает им искушение скорбей. И в этом различествуют любимцы Божии от прочих: эти ведь в скорбях живут, щіи же миръ сей в пищи и покои веселятся. И се есть путь[389] правый[390] — еже претръпети искушенія /Л. т/ скорбей о благочестіи. И на сей путь поставляа, Богъ страдалцевь Своих приводить въ живот вечный. И сего ради съ радостію подобаеть шествовати намь непорочне въ путь сей, ходяще въ заповедехь Господнихъ, всемь сердцемь благодаряще Его, яко посла намь благодать сію, възлюбивь нас, — беспрестанно мо- лящеся благости Его, поминающе конець жітіа сего[391] скорбънаго и бесконечное блаженьство будущаго века. И Богъ всякоа радости и утешеніа утешить сердце твое и съхранит тя в страсе Своемь /л. ізѳоб/ молитвами Пречистыа Богородица и всех святыхъ.

Незабвена же Господа ради сътвори и мене грешніка въ молитвахь своих, глаголюща ти доброе, а не творяща, да Господь изведет мя от потопа страстей и от тименіа грехов.

Послание Гурию Тушину

Того же[392] иному. О ползе

Еже усты къ устом беседова твоа святыни къ мне, честнейшій мой господине[393] отче, таже[394] и писаніиця[395] о том же присылал ми еси: тре- буеши от моеа худости написано послати тебе слово полезно — еже къ благоугоженію Божію и къ ползе души. И азъ, господине,[396] чело- векь грешенъ и неразумен /л но/ есмь и всеми страстми побеждаемь[397], боахся начати такову вещь. Того ради отрицался есмь и отлагалъ. Но понеже духовнаа твоа любовь устрой мя еже дръзнути ми выше меры моеа — писати тебе подобающяа, того раді убедихся на се.

Въпрошеніе же твое пръвое о помыслех блудныхъ: како съпротивитися имь.