Придя в город, он поселился в монастыре святого Богоявления, и нашел себе келью, и жил в ней, весьма преуспевая в добродетели: ведь и он любил жить в трудах, жил он в келье своей жизнью суровой, постился и молился, и от всего воздерживался, и пива не пил, и скромные носил одежды. В то время в этом монастыре жил митрополит Алексей, который еще не был поставлен в митрополиты, но иноческую жизнь с честью вел. Они со Стефаном в монашеской жизни вместе жили и в церкви на клиросе оба, рядом стоя, пели; также некто Геронтий, известный и славный старец, в том же монастыре жил. Когда узнал князь великий Семен о Стефане и славной жизни его, он повелел митрополиту Феогносту поставить его в пресвитеры, облечь его в священнический сан, а потом велел игуменство ему поручить в том монастыре, и взял его себе духовным отцом; так сделали и Василий-тысяцкий, и Федор, брат его, и остальные бояре старшие сделали так один за другим.

Но вернемся к славному, блаженному, верному юноше, который был родным и единоутробным братом этого Стефана. Хотя они и родились от одного отца и хотя одно чрево произвело их на свет, но не одинаковые устремления они имели. Разве не были они братьями родными? Разве не сообща они захотели и стали жить на месте том? Разве не вместе они решили обосноваться в малой той пустыни? Как же расстались они друг с другом? Один так пожелал жить, другой же иначе: один в городском монастыре подвизаться решил, другой же пустынь сделал подобную граду.

Не презирайте грубости моей за то, что я до сих пор писал и растягивал рассказ о младенчестве его, и о детстве его, и вообще обо всей мирской жизни его: потому что хотя он в миру жил, но душу и желания свои к Богу обращал. Я показать хочу читающим и слушающим житие его, каков был он с младых лет и с самого детства своего верой и чистой жизнью, и как был он всеми добрыми делами украшен — таковы были дела его и жизнь в миру. Хотя этот прекрасный и достойный отрок мирскую жизнь вел тогда, но все же Бог свыше заботился о нем, удостаивая его своей благодатью, защищая и обороняя его святыми ангелами своими, во всяком месте сохраняя его и во всяком путешествии, куда бы тот ни пошел. Ведь Бог, знающий сердца, один ведающий сердечные тайны, один, провидящий сокрытое, предвидел будущее его, знал, что есть в сердце его много добродетелей и стремления к любви, предвидел, что будет отрок сосудом избранным по благой воле его, что станет он игуменом многочисленной братии и основателем многих монастырей. Но в то время Варфоломей более всего хотел принять пострижение монашеское: сильно стремился он к иноческой жизни и пребыванию в посте и молчании.

О ПОСТРИЖЕНИИ ВАРФОЛОМЕЯ, КОТОРОЕ СТАЛО НАЧАЛОМ ИНОЧЕСКОЙ ЖИЗНИ СВЯТОГО

Our venerable father did not take on the angelic form until he had studied all monastic affairs: monastic order, and everything else that monks need. And always, at any time, with great diligence, and with desire, and with tears, he prayed to God, that he might be worthy to take on the angelic image and partake of the monastic life. And he summoned to his hermitage, of which we have spoken, a certain spiritual elder, adorned with the rank of priest, honored by priestly grace, abbot by rank, named Mitrophan. Bartholomew beseeches and implores him, humbly bowing down, and joyfully bows his head before him, wishing that Mitrophan would take monastic vows. And the saint repeated to him: "Father! Do a good deed, tonsure me into the monastic order, for since my youth I have long wanted to do this, but the will of my parents restrained me. Now, having been freed from everything, I thirst for it as much as a deer longs for a fountain of water; so my soul thirsts for a monastic and wilderness life."

The hegumen immediately entered the church and tonsured him into the angelic image, in the month of October, on the seventh day, in memory of the holy Martyrs Sergius and Bacchus. And he was given the name Sergius in monasticism: for at that time they gave random names, without taking into account the secular name; but what saint was celebrated on the day when he was tonsured, such a name was given to the tonsured. The saint, when he became a monk, was twenty-three years old. And in the church of which I have spoken, created by Sergius himself and named in honor of the Holy Trinity, in this church the abbot served the Divine Liturgy along with the rite of tonsure. Blessed Sergius, a monk who had just been tonsured, when he was tonsured, communed of the Holy Mysteries, partook of the most pure body and blood of our Lord Jesus Christ, as a worthy one was vouchsafed such a holy thing. So, after Holy Communion or during Communion itself, the grace and gift of the Holy Spirit descended upon him and dwelt in him. How do we know this? There were certain people here at that time, truly truthful witnesses to the fact that when Sergius communed of the Holy Mysteries, then the whole church was suddenly filled with fragrance: not only in the church, but also around the church, a fragrant smell was felt. And all who saw and felt this smell glorified God, Who so glorifies His saints.

He was the first monk tonsured in that church and in that wilderness. The first in the beginning, but the highest in wisdom; the first in number, but the highest in labor. I will say that he was both the first and the highest: for many in that church were tonsured, but not one of them was able to attain his perfection; many began in this way, but not all ended their business in this way; many later in that place, both during the lifetime of Sergius and after him, were monks, truly they were all glorious, but not all can be compared with him. It was the first monk in that place, he laid the foundation for asceticism; He was an example to all other monks living here. For when he was tonsured, he not only cut off the hair on his head, but together with his senseless hair he cut off carnal desires; and when he threw off the clothes of the world, he rejected these desires with them. He was the one who took off and removed the old person, and turned into a new one. And girded himself tightly, he prepared to courageously begin his spiritual feats, leaving the world and renouncing it and all that is in the world, possessions and all other worldly goods. And, to put it simply, he broke all the bonds of the world — like an eagle with its light wings raised, as if it were flying through the air — so this monk left the world and all worldly things, fled from all worldly goods, leaving his family and all his friends and relatives, home and fatherland, like the ancient patriarch Abraham.