Collected Works, Volume 3
4) С верою просить того же Избавителя, чтобы Он силою Своею от этого мерзкого мучителя нас освободил, чтобы, от него освободившись, усердно и беспорочно служили Освободителю, по слову Его: Если Сын освободит вас, то истинно свободны будете (Ин. 8:36). Тогда будем гнушаться и мы мерзостью греха, как гноем изверженным и смрадным. Это-то и есть истинная христианская свобода, к которой стремиться неусыпно должны мы и предпочитать ее более всех сокровищ мира этого. Эта свобода намного превосходит свободу князей, вельмож и господ века сего, которые людьми повелевают, но сами своим страстям повинуются; над людьми господствуют, но над ними господствует грех. Христианская свобода не такова: она Богу одному и ради Бога людям повинуется и служит, но греховного ига не носит. Поищем, возлюбленный христианин, этого драгоценнейшего бисера сынов Божиих, который они в глиняных сосудах носят (2 Кор. 4:7).
СХLV. Видишь, что желающие запах смрадный из покоя выгнать, зажигают благовонные порошки или иное что, к тому пригодное, и так зловоние благовонием изгоняется. Душа человеческая – как храмина, которая до падения праотеческого была исполнена благолепием и добронравием, как благовонными ароматами, и была жилищем Святого Духа; но по падении вошла в нее злоба, как злосмрадный запах, и наполнила ее. Чувствуем и обоняем злосмрадный запах этот все внутри себя, когда изнутри, из сердца исходят злые помыслы (Мф. 15:19), как смрадные запахи; чувствуем, любезный христианин, и воздыхаем об этом, желая совлечься ветхого человека и облечься в нового. О, да удостоит нас этого человеколюбивый Господь, Который ради человека сделался человеком!
Как же можем зловоние из души нашей выгнать, если не противным тому благоуханием? Ибо противное противным прогоняется. Так тьма светом, холод зноем прогоняется. От падения Адамова вошла злоба и злонравие в души наши. Господь пришел на землю и показал нам образ святого Своего добронравия и благости, показал образ смирения, терпения, кротости, любви и прочих святейших нравов, в божественном Его сердце бывших; и как орел птенцов своих учит летать, так Он верных научил в мире этом жить и Богу угождать, как говорит: Научитесь от Меня (Мф. 11:29); и еще: Я дал вам пример, чтобы и вы делали то же, что Я сделал вам (Ин. 13:15); и апостол говорит: Христос пострадал за нас, оставив нам пример, дабы мы шли по следам Его (1 Петр. 2:21).
Его благостью, смирением, терпением, кротостью и любовью да изгоним из сердец наших злобу, гордость, гнев, ненависть, зависть и всякую нечистоту. И так, вводя в души наши благонравие Христово, от своего злонравия постараемся избавиться и благовонием непорочных нравов Христовых будем изгонять зловоние, прибывшее нам от врага. И чем более то будем делать, тем более очистится душевный дом наш, как чем более курится благовонный порошок в покое, тем более очищается от зловония покой и большее благоухание в себе имеет. Тяжко это плоти нашей, христиане, чтобы от своего злонравия отречься; но этого должность веры христианской требует от нас.
Для этого очищения должно делать следующее:
1) Всегда иметь перед собой образ непорочного жития Христова и на него душевными очами взирать – для чего нужно чтение или слушание святого Евангелия, в котором написано Христово житие. Этим не исключается образ жития святых Божиих, которые также взирали на этот живой божественный образ и подражали ему.
2) Всяким старанием и силой принуждать себя к тому, чтобы противиться восстающим в сердце страстям и пресекать их в начале, как только начнут из сердца показываться, и противное им воспринимать в сердце, например, против гордости – смирение; против гнева, злобы, мщения, ненависти, зависти, нечистоты – терпение, кротость, любовь, доброжелательство, чистоту от Христова жития воспринимать, и тем восстающие страсти усмирять и укрощать. Легко об этом говорить, но не легко это делать, христианин! Ибо природно нам зло, и против страстей бороться и их побеждать не что иное, как против себя самого бороться и себя самого побеждать – трудная брань и победа, но славная!
3) Since our efforts are not strong without God's help, for we have a very corrupt heart, therefore we must call upon Christ for help, so that He Himself may help us, and instead of our wickedness, He may plant His good morals in our hearts by His Holy Spirit. For this purpose He came into the world, in order to expel malice, like the stench that has dwelt in our souls, and to implant in them the fragrance of His divine morals. May our diligence, faith and prayer be diligent, seeing this, He will bow down to mercy and give us the grace of His Holy Spirit, which will help us in everything that concerns the work of our salvation.
CXLVI. You see that the farmer first places in his heart the hope of gathering fruits, and then, having placed such hope, he sets about the work by means of which the fulfillment of hope is achieved: he cultivates the land, ploughs and sows. In the same way, in every thing, the hope received in the heart encourages the hopeful person to work and the means by which hope can be realized. The merchant is persuaded by the hope of wealth to be a merchant, the warrior by the hope of victory and glory to fight, the hope of reason and wisdom by the hope of reason and wisdom to study in schools, and so on, and in the work begun it exhorts not to weaken. Christians must act in the same way in the matter of their salvation. Christian hope is eternal life in the age to come, as the holy Symbol of Faith says: "I look forward to the resurrection of the dead and the life of the age to come." We lost this hope in Adam; but in Christ we find it, if we sincerely believe in Him and show our faith with love and patience. Every believer in Christ must place this hope in his heart and affirm it, as farmers do, and so in the podvig of faith and other Christian duties he must labor, not weakening, looking at the longed-for and priceless fruit of eternal life.
Farmers clean their fields, uproot tares, so that they do not hinder the growth of wheat. In the same way, we must cut off whims and passions from our hearts, so that the seed of God's word does not hinder the growth, and so that they do not make it fruitless.
Farmers expect early and late rain on their fields, without which the fields are barren, no matter how much they work on them. In the same way, our work is in vain if the rain of God's grace does not descend on the fields of our hearts. We too must labor, and wait for the rain of God's mercy, and pray to God that He would send us from above the dew of His goodness and give it to the fields of our hearts. We must lift up our hands and eyes to Him who dwells in heaven, as the Psalmist did and gave us an image. To Thee have I lifted up my eyes, Who dwelleth in heaven! Behold, as the eyes of servants are on the hand of their masters, as the eyes of a handmaiden are on the hand of her mistress: so our eyes are fixed on the Lord our God, until He has mercy on us (Psalm 122:1-2).
Farmers work all summer, sweat and endure the heat of the sun in order to get the desired fruit. In the same way, Christians must work all their lives, fight and endure the misfortunes that befall them, so as not to be deprived of the fruit of eternal life, which Christ, the Son of God, has acquired for us through His labors and blood.
Farmers are happy to gather ripe fruits. In the same way, Christians, who work out their salvation with fear and trembling (Phil. 2:12), will gladly receive it from the hands of the Lord, which He promised to those who believe and love Him. Those who sow with tears will reap with joy. Those who sow with tears will reap with joy. With weeping he who bears the seed will return with joy, carrying his sheaves. (Psalm 125:5-6). And they shall return, delivered by the Lord, and shall come to Zion with a shout of joy; and everlasting joy shall be upon their heads; they will find joy and gladness, but sorrow and sighing will depart (Isaiah 35:10).
Lazy farmers and living in idleness, when they see their brethren gathering the fruits of their labors and rejoicing, but having nothing for themselves, because they have not labored, they grieve, sorrow, and scold themselves because they did not labor in the summer and therefore have no fruit. In the same way, Christians who live carelessly, when they see others for the feat of faith and labors taken up in piety, blessed, and glorified by the Lord, will weep, and weep inconsolably, and will scold themselves for not wanting to labor in temporal life. Lazarus, mentioned in the Gospel, rests in the bosom of Abraham after his labors and temporary illnesses; but the foolish rich man, who clothed himself in purple and fine linen, and feasted magnificently every day, after the merriment and luxury of a short time, is in torment, and sees Abraham afar off, and Lazarus in his bosom, and cries out, saying, Father Abraham! Have mercy on me, and send Lazarus, that he may dip the tip of his finger in water, and cool my tongue, for I am tormented in this flame (Luke 16:19-24), and he will forever cry out, but he will receive nothing. From what has been said above, you see, Christian: