With the new sisters, may the Lord help you to live peacefully according to the commandments of God and the teachings of the Holy Fathers.

Wishing you peace, health, and salvation, we remain your unworthy worshipers.

May 6, 1838.

161. The cause of unworldliness is a bad conscience. Pride and self-love blind a person

You write that you have encountered strong embarrassments against Mother Arcadia through her reproaches. You do not know the reason for this, but yet you explain it yourself: you have no special faith in it, and, consequently, you have not revealed your conscience clearly; She showed her outward disposition, and therefore her heart is informed of your opposite, and it must be assumed that some cases may have come to her attention through their connection with others through their revelations. In our understanding, this very cause of unpeace between you. Do not contradict yourself. You say: "I cannot leave M. behind," and you have no special faith in it, what is the use of this? If you want to be disposed and take advantage of yourself, then cast aside all pride and self-love and completely change yourself — these passions are so blinding that we consider even evil to be good.

We do not find it necessary for you to leave, and it is necessary for you to put up with it.

Wishing you peace and health of soul and body, we remain your unworthy worshipers.

January 19, 1839.

162. One should not be embarrassed by the abbess's transgression. Fear was allowed to pass vanity and pride. Where there is no humility, there is contempt and arrogance

За проступок матери игумении против батюшки о. Макария много смущаться нам неполезно, но претерпевать находящее и молить Бога за творящих нам такое, дабы за их св. молитвы и нас Премилостивый Господь простил наши все поползновения. А за прочих, упоминаемых вашею любовию, псаломник Духом Святым написал: «Не ревнуй лукавнующих, ниже завиди творящим беззаконие, яко трава скоро будут подкошены» (Пс., XXXVI, 1–2). Хотя жалости достойно, что вы не могли батюшке открыть потонку все свои деяния, но и о сем мы предоставляем себя Всемогущему Господу, который Своим Всемогущим Промыслом да уврачует вас!

А что вас начал стужать страх, то и на сию брань пренужно понуждаться со всяким смирением и уповать на Господа, что, хотя за нашу тщеславие и гордость попустились не токмо страхования, но и мечтания от врага–диавола, но мы твердо помним пророческие стихи 26–го псалма: «Аще ополчится на мя полк, не убоится сердце мое. Аще восстанет на мя брань, на Него аз уповаю» (Пс., XXVI, 3).

И о сем я, окаянный, премного скорблю душею, что вы при таковых крайностях в борении, и не можете доселе почувствовать привязанность к м. Анфии и продолжать во всем откровенность. Где же мы теперь обрящем м. Варвару?

Поручаю вас покровительству Всемогущего Господа, и Господь да вразумит вас, да просветит во благое, и да поможет тебе, и да сохранит, и покрыет от всех сетей вражиих, и да простит вся согрешения твоя. И аз многогрешный посылаю тебе отеческое прощение и благословение!

…Видно, где смирение не обитает, там презорство и высокомудрие пребывает, да осмотримся со тщанием, не запутываем ли мы себя самолюбием и самосмышлением, не нужно ли нам, по апостольскому завещанию, отложить всякую гордость и с терпением теша на предлежащий нам подвиг (Ср. Евр., XII, 1).