Iliotropion, or Conforming to the Divine Will

Едва несколько успокоишься — вдруг новая тревога, новая война, все злое собралось против нас, беда за бедой следует беспрерывно, едва можно улучить свободную минуту вспомнить о Боге и спокойно помолиться Ему. Мы, слабые смертные, не столь усердны и не столь подвижны к молитве, а потому и не можем равняться в этом с блаженными небожителями, не можем одинаково с ними говорить Отцу Небесному: "да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли," ибо мы во многом отличаемся от горних небожителей. О Господи! Туда нас пересели, тогда и мы по усердию и деятельности сравняемся с ними.

Так ли это, любезный христианин, есть на самом деле? Нет, не так понимаешь ты слова: "да будет воля Твоя яко на небеси и на земли," не те причины неисполнения нами воли Божьей. Ибо настоящая, истинная причина всех наших бед это неисполнение воли Божией на земле, так как на небе она добросовестно исполняется, и заключается эта причина не в окружающих нас препятствиях внешних, она гнездится внутри нас — мы слабы духом, нестарательны к точному исполнению воли Божией.

Как легко падаем мы, побеждаемые своею греховностью, в делах самых легких по исполнению! Малейшая скорбь, подобная слабому дуновению ветерка, сокрушает нас и смущает, мы тотчас же приходим в ужас, что вот уже погибаем. Успокойтесь, страшливые маловеры — ничего такого Христос не заповедал, чего бы человек не мог удобно выполнить, или что превосходило бы нашу силу. Приложим же, братия, все наше старание так исполнять волю Божью на земли, как исполняют ее ангелы на небесах, и если бы не доставало у нас сил выполнить волю Божью самим делом, то уже и одно наше искреннее желание исполнить ее примется Богом за самое дело.

Святой Киприан о значении этой молитвы выразился так: "Христос научил нас молиться: да будет воля Твоя яко на небеси и на земли. Это означает не то, чтобы Бог творил то, что Ему угодно — но чтобы мы сами старались делать то, чего Бог хочет и чего требует от нас." Итак, кто желает последовать Христу, предшествующему в молитве Своим в ней голосом, тот не должен в своих устах удерживать или ограничивать значения слов и смысла их, но во всей широте того и другого провозглашать: да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли, и да молится, чтобы Бог вразумил его исполнять Свою божественную волю.

Как молиться

Молиться же об этом следует:

Во 1-х, с чистым намерением — да будет воля Твоя, ибо я сердечно желаю следовать ей бескорыстно, не ради награды или приобретения чего-либо, и не потому, что Ты, Господи, обогатил меня щедротами Своими, и оградил меня от противников моих, как в этом упрекал сатана праведного Иова перед Богом (Иов. 1:9-10), и не по страху вечных мук геенских, но в простоте сердца следую воле Твоей, желаю, чего Ты желаешь, потому только, что Ты того хочешь, что такова Твоя воля, Боже мой!

Secondly, you must pray with love – Your will be done! "I seek one thing here, and I think only one thing, that Thy will may be done in all things, O Lord!" May the majesty of Thy name be spread and glorified, O my God, through me, Thy useless servant. This alone I consider it my greatest honor and reward, that I may be worthy to please You, my Creator, Who has granted me reason and free will as a pledge of close communion with You, my Creator and Savior.

St. John Chrysostom instructs me in this, saying: "You do not understand what is meant by the expression: to please God — that is, to pray to Him, to glorify His omnipotence, truth and mercy, and to do His will — if you seek another reward in pleasing God; the highest reward is our living communion with God.

Thirdly, our desire to fulfill the undoubted will of God must be hasty (quick) and unconstrained (done of our own free will). May Thy will be done, Heavenly Father, I am ready to fulfill it without delay and at my own will. Whoever first considers whether or not to fulfill the commandments of God does not want to fulfill them. For it is characteristic of him who willingly consecrates himself to the service of God to be always ready and without the slightest delay to fulfill His holy will. The free will, which does a good deed, is deprived of the grace of God as much as it is lazy to do good works. Therefore, every true Christian must always repeat with David: "My heart is ready, O God, my heart is ready; I will sing and sing in my glory" (Psalm 107:2).

In the 4th, the will of God should be done with heartfelt pleasure. Some things are done quickly, but reluctantly, not from the heart. And therefore the Apostle Paul admonishes the Corinthians, saying: "He who sows sparingly will also reap sparingly; but he who sows bountifully will also reap bountifully. Give each one according to the disposition of the heart, not with grief or compulsion; for God loves him who gives heartily" (2 Corinthians 9:6-7). Whoever has suggested that in all his work he should act according to the will of God, if he encounters something sorrowful, he does not consider it as such, but takes it as happy, easily bears it on himself, saying with Christ the Lord: "My food does the will of Him who sent Me, and to accomplish His work. Therefore, Thy will be done as it is in heaven and on earth."

In the 5th, the fulfillment of the will of God must be perfect and complete. A person who wants to truly fulfill the will of God and be pleasing to God does not look for justifying reservations and imaginary reasons for delaying the fulfillment of God's will. He does not say, "I will do Thy will, O Lord, but not now; I will listen to Thee, O Lord, to obey Thee, but do not command me to do it at once; I am ready to wash and kiss everyone's feet, only do not force me to do this to my enemy; I will not refuse to endure humiliation, so long as no one sees it; I am ready to do everything, but do not demand this from me.

Not so are those who are devoted and obedient to the will of God; they renounce nothing, they do not remove themselves from calamities, but humbly and wholly submit themselves to the will of God, saying: O God! if it pleases Thee that I endure great and most grievous sorrows and trials, here I am – ready for anything, I will gladly accept everything, I will not refuse anything, command me to punish me even more heavily, only let Thy holy and righteous will be in me and over me

In the 6th, fulfilling the will of God completely, everyone must be long-suffering: "Thy will be done, O Lord, by me and over me, for tens, hundreds, thousands of years, and forever and ever—Thy will be done for all endless ages. I have inclined my heart to fulfill Thy statutes forever, to the end. (Psalm 118:112). Do you want, Lord, that I endure (wait for salvation) a hundred, a thousand years — and I will endure; Thus, it is desirable and most pleasing for those who truly love their Lord to repeat the Lord's Prayer unceasingly—these are the wings of the Seraphim, with the help of which we, the earthly ones, will be able to rise to heights and raise our minds and hearts above the heavens, to the very throne of the Most High.