Moralizing Works

Перед всяким плодом является цвет, а цвету предшествует влага доброй земли: и всякому царскому доброму деянию предшествует доброе расположение души свободной и ставшей выше всякого порабощения и скупости. То, чтобы превосходно благодарить и награждать находящихся на властях вельмож и прочих своих слуг, составляет свойство царя воистину благочестивого и есть данное ему дарование и дело. Ибо таким образом владеющие на земле уподобляют себя Царствующему в вышних, Который «солнце свое сияет на злые и благия и дождит на праведные и неправедные» (Мф.5, 45), — чтобы своим человеколюбивым благотворением привлечь всех к непогрешительному богопознанию.

«Жезл силы послет ти Господь от Сиона, и господствуй посреде врагов твоих» (Пс.109, 2), говорит божественный пророк и царь Давид к рожденному от него по плоти Иисусу Христу, Единородному Сыну Вышнего. Жезлом силы называет он честный и животворящий Крест, так как им низложена дерзость и вся прелесть бесов, и неудержимое беснование богоборных иудеев, и нечестивейшие гонители его — эллины и римляне — до конца истреблены и развеяны, как прах. Этого крепкого и непобедимого Жезла держись всей душой и ты, благочестивейший Государь, и тем сокрушай пагубные главы видимых и невидимых супостатов твоих, как некогда Моисей, и потом, спустя много веков, Великий Константин. Им всегда себя уподобляй правою верою в Бога, чистотою, правдою, милосердием, кротостью и прилежным хранением спасительных заповедей Вышнего Владыки, чтобы сподобиться тебе вместе с другими получить и нескончаемое Его царство.

«Уста праведного поучатся премудрости, — говорит божественный песнопевец, — и язык его возглаголет суд» (Пс. 36, 30). Как оселок показывает золото и серебро, когда то и другое будет потерто на нем: так и уста человека, как только откроются, и язык зашевелится, ясно изобличают помышленья его сердца. Вселим же в него начало премудрости, то есть, страх Божий. «Начало премудрости, — говорит, страх Господень», а потому и «разум благ всем творящим его» (Притч. 1, 7), то есть для тех, которые не одними словами, но и делом исполняют заповеди Вышнего. Ибо где страх Господень, говорит богословствующий Григорий, там и исполнение заповедей Божьих; а где исполнение заповедей, там и очищение ума; а где очищение ума, там премудрость и разум, и Святого Духа пришествие и просвещение.

«Словом Господним небеса утвердишася, и духом уст Его вся сила их» (Пс.32, 6). Эго божественное изречение явственнейшим образом представляет нам таинство Святой и Всемогущей Троицы. Господом обозначается здесь Сам безначальный и присносущный Бог Отец; Словом—превечно рождаемый от Него собезначальный и соприсносущный Сын и Слово Его; Духом же—Сам Божественный и покланяемый Параклит. Это также показывает, что все видимое и невидимое создалось благоволением безначального Бога Отца, безначальным Словом Его, как сказано: «вся Тем быша и без Него ничтоже бысть, еже бысть» (Иоан. 1, 3). Можно это понимать и в иносказательном смысле. Под небесами можно разуметь высокие мысли православных царей, под силою их— утвердившееся в них совершенство благочестья. Словом Господним, то есть, святыми заповедями Спасителя, утверждаются и совершаются они во всяком благочестии, преподобием же и духом уст Его соблюдается их умная сила во всякой святыне и чистоте. Поэтому, надлежит им крепко и с великим воздержанием держаться божественных заповедей, если, действительно, хотят, чтобы земное и временное их царство всегда утверждалось вышним непостижимым Царством и Господством. Ибо оттуда ниспосылается «всякое даяние благо и всяк дар совершен», как сказано (Иак. 1, 17).

Страшное таинство воплощения Божии превышает всякое понятие и всякое слово человеческое: так и ежедневные заботы и попечения царского ума о благоустроении подчиненных превосходят всякую меру и всякое слово. Никогда не перестают волнующие поверхность моря ветры и бури: и мысль царя благочестивого, проникнутая любовью к подчиненным, никогда не может успокоиться по причине часто возникающих недоумений и беспокойств со стороны соседних народов. Не столько печалится сердце матери о детях, терпящих лишение житейских потребностей, сколько душа благочестивого царя печется об утверждении и мирном благоустроении любимых ею подчиненных. Только тогда, действительно, радуется эта боголюбивая душа, когда видит верноподданных своих проводящими тихую и мирную жизнь. Воистину, блаженны и преблаженны такие цари, и суть всегдашние други Божии и верные рабы Его, так как стараются всегда уподобляться Вышнему Царю всякою правдою, человеколюбием и кротостью по отношению к подчиненным.

Свет от Света, Отчее сияние—Христос, сущий над всеми Бог и Господь, Который бесчисленными и яснейшими изречениями, притчами и дивными чудесами и самою Своею смертью показал непостижимое Свое человеколюбие к нам, неблагодарным, и благость, — в числе прочих многочисленных Своих человеколюбивых повелений и заповедей, уподобляет Себя пастырю овец, который, оставив 99 овец незаблудших, пошел искать заблудшую от его священной паствы овцу, давая этим образ и правило богоугодного пастырства всем, имевшим после Него быть представителями многонародной Его паствы—святителям и царям православным, чтобы заботились и пеклись одинаково обо всех, находящихся в их ведении городах и народах, растворяя власть отеческою любовью, дабы все всегда держались любви и правды, проводя жительство по святым заповедям общего всех Владыки.

Заблудился, воистину, от священной паствы Христовой тот, кто радуется о неправде и о всяком похищении чужих имений. И кто такового обратит от пути лукавого прелести его к жизни по Боге и к правде, тот— истинный пастырь словесных овец Христовых. Такому Дверник отверзает дверь мысленных небесных палат, он входит в них с радостью и выходит со всякою уверенностью, «и пажить обрящет», как говорит Божественный глас Христов (Иоан. 10, 3. 9), и услышите: «добре, рабе благий и верный: о мале был еси верен, над многими тя поставлю: вниди в радость Господа твоего» (Мф.25, 21).

The shepherd rejoices and rejoices, seeing his sheep eating grass to their heart's content, and drinking pure water: and the pious and righteous king rejoices when he sees his cities enjoying the mysterious and mental manifestation of piety, and drinking the water of peace and tranquility.

The characteristic of a pious king and a true pastor is not to acquire for himself on earth, through unrighteousness and the taking away of other people's possessions; but that with all righteousness and the fear of God, with faith and love, we may hide in heaven the inexhaustible treasures of reverence, mercy, and all meekness and goodness to our subordinates.

Being the most radiant and most glorious king, firmly strengthen yourself so that you will never be overcome by the passion of the abominable Jewish servile love of money, which the Apostle Paul calls idolatry, and the caretaker of it an idol (Col. 3:5). Always remember the admonition of the Prophet and King, who says: "Do not trust in falsehood, and do not desire admiration. If wealth flows, do not set your heart on it" (Psalm 61:11). Do not precede this prophet to some superstitious earthly counselor, for disobedience to God and the teaching of His holy Apostles and Prophets places us under the responsibility of that true saying, which says: "Together they shall perish foolishly and foolishly, and leave to strangers their riches, and their graves their dwellings for ever" (Psalm 48:11).

"The olive work shall lie, and the fields shall not produce poison," says the God-speaking Habakkuk, illumined by the Divine Spirit (Hab. 3:17). "The olive tree," because of the good fruitfulness of this tree, is allegorically designated by the holy Catholic and Apostolic Church of our Lord and God and Saviour Jesus Christ, since it always abounds in God's mercy and mercies. The "deed" of this olive tree he calls almsgiving, as well as the hierarchs appointed in it from time to time for the guidance and establishment of the immaculate Christian faith and for the management and care of all its poor and needy, orphans and widows, as the divine canons strictly command the bishops everywhere. Is it that the above prophetic utterance is no longer valid? "No way!" Although it was said mainly about the bishops of the Jewish people who were in the Old Testament, who had to rage against the common Creator and Savior of all people and trampled on the law of the Most High and His holy commandments, yet it is convenient for anyone to apply it to the representatives of the holy churches of God in our times. Now the workers of this mental sacred olive tree no longer perform its God-loving work, as the divine rules command. For all that was given to the Holy Church by the Orthodox tsars and Christ-loving princes, all the possessions and possessions assigned for the subsistence of the poor and orphans, they turned to their own excesses and to the arrangement of their worldly situation. And thus they themselves live in all abundance and pleasure, eating abundantly and abundantly enriching their relatives and relatives, while Christ's brothers, the poor, suffering from nakedness and perishing from hunger, are despised by them. Verily, the work of the mental olive tree lied, that is, the work of alms to all the poor and needy became impoverished and perished. Who else is able to avert this offense of the poor, with which they are offended, except God? But even those who reign Orthodox on earth should, and it is very proper for pious kings to correct such priestly shortcomings, not to say sins, imitating the zeal of the ancient Orthodox kings: Constantine, Theodosius and Justinian the Great. Nothing else can strengthen the royal sceptre so much as God's care and mercy for the poor.

"If the God of Israel is good in his upright heart" (Psalm 72:1). This blessed prophet and king, having considered the innumerable long-suffering of the most gracious God and Creator of all, which He manifests to lawless people, who live in iniquity and in all kinds of transgressions, by which He not only suffers long, but also allows them to enjoy peace, health, wealth, and all pleasure and longevity abundantly, cites the following moral teaching, saying: "For this reason I restrain their pride to the end: clothed with unrighteousness and their wickedness," and other things that are further said about their wickedness (Psalm 72:1-6). All this, he says, took possession of them. Since they "are not in the labors of men, they shall not receive wounds from men," that is, because they are ungrateful to the Creator of all and the Nourisher of all by their immeasurable impiety and arrogance, and since they annoy Him in various ways, saying: "As God has taken away, and if there be understanding in the Highest," therefore they are not vouchsafed punishment from God and His saving visitation, according to what is said in the Divine Scriptures: "Whom the Lord loveth, chasteneth, and beateth every son, and receiveth him" (Proverbs 3:12). Therefore, "blessed is man," says the same divine Prophet (David), "if thou chastest him, O Lord, also of Thy law," that is, by Thy holy commandments, "teach him" (Psalm 93:12), that is, thou shalt turn him to the knowledge of the gravity of his sins, so that he, knowing them and sighing for them with a sickness of heart, may receive salvation and help from God. Therefore, it is good and very salvific to be "in the labors of men," that is, to endure sorrows in the present life with all the righteous and to receive wounds with them, that is, to be punished fatherly by the Lord.

This is the power created in the Lord, of which the Prophet teaches, saying: "O God, let us create power: and He will despise those who afflict us" (Psalm 59:14). Let us not deceive ourselves, thinking that by one prolonged prayer we will receive help from above, while at the same time remaining in our sins; for it is written: "Ask and do not receive, but ask not evil" (James 4:3). And in another place: "Salvation is far from sinners, for I have not sought Thy justifications" (Psalm 118:155).

When, by the command of the Creator, it is separated from it, this perishable abode remains breathless, without feeling or movement, and in the course of a few days it begins to stink, turn black, and, alas, it becomes the food of worms, and it itself is taken to the dwelling that it has prepared for itself, either by good or evil deeds, that is: either to a bright place, full of all joy and divine fragrance, from which "all sickness, sorrow, and sighing flee away" (Isaiah 35:10), which in the Gospel of Luke is also called the bosom of Abraham; or into endless bitter torments, such as the unquenchable fire, utter darkness, gnashing of teeth and incessant weeping because of unbearable sufferings. This is evident both from many other divinely inspired writings, and especially from the parable of the poor Lazarus and that senseless rich man who, for his inhumanity to the wretched Lazarus, was condemned to the fire of Gehenna and, burning in it, was not vouchsafed to receive drops of cold water from the patriarch Abraham, who covered all people with his love of strangers.