Complete Works. Volume 4

{p. 2}

With the blessing of

Archbishop of Ternopil and Kremenets

SERGIUS

Drafting and general editing

A. N. Strizhev

This volume of the Complete Works of St. Ignatius contains a major theological work, "Ascetic Sermon," and a large array of newly published texts collected in the "Appendix" section. Here are given in full the literary works of the saint - poems, sketches, memoirs, as well as literary and critical analyses that significantly complement our understanding of this outstanding spiritual writer. Of undoubted interest will be the linguistic reflections of Bishop Ignatius, taught to the teachers of theological institutions in the form of literature lessons. For the first time, the complete correspondence of the saint with the abbot of the Cheremenets monastery Anthony (Bochkov) is published from manuscripts, with an extensive essay on the nature of their historical views on many contemporary phenomena in social and church life. The volume closes the full bibliography of publications of the works of St. Ignatius himself and literature about him.

ISBN 5–87468–179–5

© "Pilgrim"; 2002

© Compilation, A. N. Strizhev, 2002

© Design, E. B. Kalinina, 2002

{p. 3}

Saint

ИГНАТИЙ

Брянчанинов

АСКЕТИЧЕСКАЯ ПРОПОВЕДЬ

{стр. 5}

ПРЕДИСЛОВИЕ

к первому изданию

«Аскетической проповеди»

В 1863 году были изданы некоторые поучения мои. Здесь предлагается пересмотренное и пополненное собрание поучений, бесед и слов моих, произнесенных и непроизнесенных, написанных для чтения в церкви и для чтения келейного. При этом характер их сделался еще определеннее, и название «Аскетической проповеди» оказалось названием для них вполне соответствующим.

Ознакомившиеся с «Аскетическими опытами», написанными мною в сане архимандрита, ясно увидят, что образ мыслей, изложенный в «Аскетической проповеди», естественно вытекает из монашеского жительства и находится с ним в неразрывной связи. Проповедь служит пополнением к описанию духовного христианского подвига, значительно объясняет его. Из этого отнюдь не следует, чтоб чтение ее приличествовало одним монашествующим: оно приличествует всем православным христианам, желающим ознакомиться с подвижническою жизнию по разуму святых Отцов, по разуму Церкви.