Hasten to follow Christ

Open your hearts before God, for the grace of God and Holy love are sent down only into those hearts that are wide open before God.

Why is it necessary to open your hearts? The Lord said in the Revelation of St. John the Theologian: "Behold, I stand at the door, and knock: if any man hear My voice, and open the door, I will come in to him, and will sup with him, and he with Me." (Rev. 3:20). If anyone hears, I will come in and abide in him. It is necessary that all of you hear this knocking of Christ, you must hearken to the words of the Revelation of John and open your hearts wide, wide. It is necessary that grace dwell in your hearts, and they will become a temple of the Holy Spirit.

The Healing of the Gadarene Demoniac

July 25, 1948

"And having called together the twelve, he gave power and authority over all demons, and to heal from diseases, and sent them to preach the Kingdom of God, and to heal the sick" (Luke 9:1-2).

Have you ever thought that the Lord sent His disciples not only to preach, but also to heal the sick? If so, if along with preaching He set the great work of healing the sick, then this work is one of the most important human affairs. After all, he did not say: "Preach the Gospel and teach how to organize state and social life" – not a word about it. He commanded them to heal diseases. He assigned them two tasks: the medical work was placed along with the great work of preaching the Gospel. Why is it so, why did our Lord Jesus Christ Himself devote so much effort and attention to the healing of the sick and demon-possessed and the resurrection of the dead? Why did He also command His disciples to heal the sick?

Because illness is the most grievous sorrow of humanity. There are many terrible and painful illnesses, which completely distort a person's life, hinder his life and action, and plunge him into boundless sorrow, anguish, tears, and despondency. And God is merciful and commanded all of us first of all to do works of mercy, works of love. The healing of illnesses is the first of these works of mercy: it is a manifestation of our love and compassion for unfortunate sick people.

Blessed is the physician who undertakes the study of medicine not for profit, not for a well-fed life, but out of love for the sick, out of compassion for them, out of a desire to alleviate their bitter fate. Blessed is he, for he does one of the two deeds to which the Lord sent His disciples.

Как же, однако, эти простые люди, рыбаки галилейские, ничему не учившиеся, не знавшие ничего, могли исцелять больных, изгонять даже бесов? Это загадочно, непонятно, а факт тот, что никогда не учившиеся люди исцеляли все болезни. А наши врачи, много учившиеся, много знающие, умеют исцелять далеко-далеко не все болезни. Как могли они исцелять, как могли изгонять бесов из одержимых, как могли даже воскрешать мертвых? Это трудно понять людям неверующим, и так как трудно понять, они отмахиваются от трудного вопроса, говоря, что это басни. А это было! Святые апостолы исцеляли все болезни, исцеляли бесноватых. Как и чем? Исцеляли не лекарствами, не операциями хирургическими — именем Христовым исцеляли они больных.

Как это возможно — именем Христовым исцелять больных? Возможно, вполне возможно. Надо вам знать, что нынешняя медицина чем дальше, тем больше приходит к утверждению, что нервная система, возглавляемая головным и спинным мозгом, не только заведует нормальной жизнью человека, но и всей его патологической жизнью. И все болезни наши стоят в теснейшей причинной связи с нашей нервной системой. Корни болезней нынешняя медицина всё больше и больше ищет и находит в нервной системе, прежде всего в головном мозге.

Это очень-очень важно: если нервная система, если мозг заведуют всеми болезненными процессами, то значит выздоровление — от нервной системы, от мозга, от его восприятия и воздействий на него. Это убеждение современной научной медицины.

А еще в прошлом веке знаменитый психиатр, французский профессор Шарко написал книгу о роли веры в деле исцеления больных. Известны и в наше время поразительные факты, свидетельствующие о том, что даже смерть человека может быть вызвана импульсом из мозга, может быть вызвана самовнушением. Молодая женщина решила покончить жизнь самоубийством. Она всыпала большую дозу мышьяка в стакан с водой, выпила эту воду и моментально умерла. От мышьяка моментально не умирают. Исследование трупа не дало указаний на объективные причины смерти: организм умершей был в полном порядке, все органы были здоровы. Причины для смерти не было найдено в ее организме. В комнате самоубийцы нашли два стакана: один с остатками чистой воды, другой, полный, с мышьяком. Она выпила по ошибке чистую воду и умерла.

Это ли не пример того, как может мозг наш внушением и самовнушением влиять не только на течение болезни, но даже вызвать смерть. А если так, если воздействие, идущее из мозга, могло прервать жизнь, то могут такие воздействия и исцелять больных, как доказывают бесчисленные чудеса при открытии мощей Серафима Саровского и множество чудес в Лурде. Если так, то почему не допустить, что имя Христово, что великая сила Христова, безграничная вера во Христа могли исцелять все болезни, когда святые апостолы призывали на болящих и бесноватых имя Христово?