AN ESSAY ON THE MYSTICAL THEOLOGY OF THE EASTERN CHURCH

2.00 - corrected the header of the document 

Lossky V.N. Essay on the Mystical Theology of the Eastern Church. Dogmatic Theology SEI Center 1991

FROM THE PUBLISHERS

Before speaking about the theological works offered to the readers, we would like to mention, albeit very briefly, the main events of the life of their author.

Vladimir Nikolaevich Lossky was born on the Day of the Holy Spirit, May 25, 1903, in St. Petersburg, in the family of a famous philosopher. From his youth, his interest in the history of philosophy, patristics and the Western Middle Ages was determined. In 1920, he entered Petrograd University, but in 1922 he was forced to emigrate with his family. At first, V. Lossky lived in Prague, where he studied at the seminar of N. P. Kondakov, the famous Byzantine scholar and art historian, and then moved to Paris. For several years he studied and taught medieval history and philosophy, but by the end of the 1920s all his attention was focused on theological and ecclesiastical problems.

In 1928, he became a member of the Orthodox Brotherhood named after St. Patriarch Photius, established in Paris at the Three Hierarchs Metochion (a parish of the Russian Orthodox Church) for the establishment of Orthodoxy in France. From that time on, V. Lossky became an active defender of the canonical unity of the Russian Church; his theological works began to appear.

His brilliant talent, his excellent knowledge of the history of the Western Church and culture, his intense liturgical life, and his deep insight into the very essence of the patristic tradition allowed him to speak of Orthodoxy as the center of Truth with such force and conviction that very soon a French Orthodox community began to form in Paris.

During the Second World War, during the occupation of France by German troops, Vladimir Lossky joined the ranks of the French Resistance, but participation in the fight against fascism did not interrupt his theological studies and teaching. In December 1944, after the liberation of France, the French Orthodox Institute named after St. Dionysius was established in Paris, where Lossky taught courses in dogmatic theology and church history for several years. Since 1947, he has participated in the conferences of the Anglo-Russian Fellowship named after Saints Albania, the first martyr of England, and Sergius of Radonezh, which was created to find ways to a deep and fruitful dialogue between the Orthodox and Anglican Churches. Thanks to the work of this Fellowship, some of the works of V. N. Lossky, which will be discussed below, were translated and published in England.

In the last years of his life, Vladimir Lossky taught at the Pastoral Courses at the Western European Patriarchal Exarchate and took an active part in theological and philosophical conferences.

В 1956 году В. Лосский посетил Россию, встреча с которой после 34 лет разлуки была для него большим утешением. Скончался он 7 февраля 1958 года в Париже, в день памяти святого Григория Богослова.

Богословие было призванием Владимира Лосского. Но мало иметь дар, и недостаточно быть призванным. Дарование должно быть раскрыто, и на призыв нужно уметь ответить. Русская революция 1917 года и все, что за нею последовало, заставили многих русских людей заново осмыслять все свое существование, а жизнь в эмиграции, в чужой культурной, языковой, бытовой среде и теперь уже непосредственная, лицом к лицу, встреча с иной христианской традицией требовали ответа на вопрос: что же такое Православие, которое в течение многих столетий достаточно беспечно провозглашали главным источником политического и национально-культурного величия России, а растеряли последнее за несколько месяцев гражданской войны? Что такое Православие перед лицом западной традиции с ее достаточно замкнутой и самодостаточной историей? Является ли Православие хранителем полноты Божественного Откровения, обращенного ко всем народам и культурам, или же оно есть лишь форма национально-церковного опыта?

Творчество Владимира Лосского было новым, живым и современным свидетельством о Православии как полноте Истины. Воспитанный в недрах русской церковной жизни, он многие годы своей жизни посвятил серьезному, пристальному изучению западной духовной традиции. Анализ причин церковного раскола, приведшего к расхождению между Востоком и Западом, требовал нового осмысления святоотеческого наследия, опыта святых учителей и пастырей Церкви, в чьей жизни было осуществлено Евангелие и чей жизненный путь — образ мысли и действия — Церковь еще до всякого разделения признавала за образец.

Еще во время второй мировой войны Владимир Лосский читает лекции о православном мистическом богословии как опытном богопознании. На основе этих лекций он пишет книгу "Очерк мистического богословия Восточной Церкви", которая вышла на французском языке в 1944 году, а в 1958 году появилась в английском переводе и на долгие годы стала для Запада чуть ли не единственным систематическим изложением православного богословия, лишенным схоластической сухости. Вместе с Л. А. Успенским он пишет книгу "Смысл икон". Курс лекций по вероучению Православной Церкви становится основой второго фундаментального труда В. Н. Лосского "Догматическое богословие".

Его доклады на многочисленных конференциях становятся основами для статей, каждая из которых по своей глубине равна серьезной богословской работе. Среди них: "Предание и предания", "Соблазны церковного сознания", "Мрак и свет в познании Бога", "Св. Иоанн Дамаскин и византийское учение о духовной жизни", "Паламитский синтез", "Богословие образа", "Кафолическое сознание" и многие другие. Уже после кончины В. Лосского вышли в свет несколько книг, составленные также на основе его лекций: "Апофатическое богословие и познание Бога в учении Мейстера Экхарта" и "Боговидение". Некоторые из них были переведены на русский язык и появлялись в разные годы в изданиях Московской Патриархии, но подавляющая часть богословского наследия выдающегося русского богослова XX века еще не дошла до российского читателя.