Showing the Way to Salvation

Корыстолюбие

Из потребности совершенства и счастья собственного в человеке, который по опыту знает, как полезно для этой цели имущество, происходит потребность и пожелание иметь, сберегать и умножать имущество, богатство. Это пожелание, если подчинено разуму, не имеет в себе ничего худого, и умеренная забота об имуществе принадлежит даже к обязанностям человека.

Но забота и любовь к имуществу обращаются в порок, когда кто желает и любит имущество, как имеющее внутреннюю цену и как цель; или, хотя и смотрит на него только, как на средство, но желает его с жадностью; неправедными способами приобретает его; бывает скуп, не употребляет его для той цели, для которой оно дано от Бога. Такая беспорядочная любовь к имуществу, деньгам называется вообще любостяжанием, которое разделяется на два вида: корыстолюбие — страсть к приобретению большего, нежели сколько требуется на нужды, ничем приобретенным не довольствующаяся, и скупость — страсть приобретенное удерживать без употребления несмотря на вопиющую нужду.

* * *

Зловредность корыстолюбия. — Корыстолюбие, как господствующая в душе страсть, бывает причиной многих пороков и опасностей для спасения души. Апостол говорит: Желающие обогащаться впадают в искушение и в сеть и во многие безрассудные и вредные похоти, которые погружают людей в бедствие и пагубу; ибо корень всех зол есть сребролюбие (1Тим. 6,9-10). Как желание обогащаться, так и обладание богатством погружают наш дух в бесчисленные заботы житейские, развлекают, подавляют ими; более или менее охлаждают, очерствляют сердце; питают, усиливают гордость, тщеславие, роскошь, утучняют чувственность, часто открывают путь целому полчищу пороков, всегда доставляют средства к 1Тим. Потому требуется много благоразумия, осторожности и твердости воли, чтобы не подвергнуться им.

Святой Григорий Великий перечисляет шесть порождений корыстолюбия: ожесточение сердца против милостыни, по которому корыстолюбец, как бесчувственный, не трогается никакими скорбями других для оказания им помощи; хитрость и обман, какие употребляются для корысти; ложь; клятва; предательство; насилие, с которым сильный угнетает других налогами, похищением, взятками. Сюда же относятся ссоры, ругательства, вражда, грабительство и т. п.

А хотя бы и не было грубых пороков, однако же приобретение богатства почти всегда бывает соединено с большими трудами и заботами, обладание соединено со страхом, а потеря сопровождается скорбью. Если на корабле бывает тяжести больше надлежащего, то она потопляет его; а когда тяжесть умеренна, то корабль быстро несется.

* * *

Remedies for greed. — There can be six ways to suppress the passion of greed.

First. Reflection on the harmful actions and consequences of greed.

Second. Thinking about the transience, vanity and danger of possessing wealth. According to the Savior, just as it is impossible to serve two masters, it is impossible to serve both God and mammon in the same way. Whoever attaches himself to riches often comes to forget God. That is why it is difficult for a rich man to enter the Kingdom of Heaven (cf. Matt. 6:24; 19:23-24). Therefore, one must beware of not attaching one's heart to material goods. For covetousness consists not only in much acquisitiveness, but also in addiction to it. If wealth flows to you, says the Psalmist, then do not set your heart on it (cf. Psalm 61:11), that is, do not have partiality, attachment to it, so that you do not rejoice over its abundant flow and do not grieve over its deprivation. We must be so disposed to earthly goods that we consider them only as means given to us by God for higher purposes and dependent on His will. The Apostle says: I say to you, brethren, the time is short, so... those who use this world should be as if they did not use it; for the image of this world is passing away. But I want you to be without burdensome cares (1 Corinthians 7:29-32).

Third. In order to suppress the passion of covetousness, it is useful to meditate on death, which will rob us of everything, but we do not know when it will be, perhaps now. Just as we have brought nothing into the world, we cannot take anything out of it. Therefore, it is unwise to take care to prepare for yourself many things for the distant future.

Fourth. One of the best remedies against this passion is almsgiving, which expands the heart with love for the needy, teaches generosity. The more this passion arises, the more one must force oneself to give alms.

Fifth. Since covetousness and avarice arise more from lack of faith and hopelessness in God, because whoever has more hope in riches does not believe that God cares for them, then those who wish to be freed from this disease must reflect on what a good God is: He feeds the birds of the air, and dresses the flowers of the field luxuriously, but still less will He leave His best creation, man, without the means to continue life (cf. Matt. 6:11). 28–30). Those who wish to be rich are subjected to many temptations and sorrows (cf. 1 Tim. 6:9-10). Meanwhile, a person's life does not depend on the abundance of his possessions (Luke 11:15). It is best to rely on God, Who knows better what is more useful to whom, be it wealth, poverty or average wealth, will better arrange our affairs than our excessive cares and faint-hearted avarice, will give us everything we need, as He gives food to birds (cf. Matt. 6:19-34). One must be content with one's own condition, with what God helps to acquire by honest labors, by lawful means; not to seek to acquire anything beyond the necessary needs, especially not to seek great gain, not to use effort, cunning, deception. For example, when buying necessary things, you do not need to bargain a lot to buy as cheaply as possible, and sell your things as expensive as possible.