The human face of God. Sermon

January 16, 2000

A festival of water and light. Epiphany

The Lord created water as the element of life, but human sin made it the source of death. When the Lord created water, the Spirit of God "hovered over the waters," filling the water with His life-giving energy. But when human sin multiplied on earth, the water of life became the water of death. In the waters of the Great Flood, the old humanity perished in order to give life to a new humanity, renewed by these terrible waters.

Before the coming of Christ to earth, John the Baptist baptized people in the waters of the Jordan.

People descended into these waters old, and came out new, renewed by repentance, because human sin was washed away by water. But then the Lord Jesus Christ Himself came to John to immerse Himself in the waters of the Jordan – not to be cleansed from sin, but in order to sanctify them, to transform them, to fill them with life. Jesus came to earth to take away the sin of the world: "He took upon Himself our infirmities, and bore our sorrows" (Isaiah 53:4). And into the waters of the Jordan He descended to take upon Himself the burden of sin and death, and to make the element of water again the element of life.

Since then, we have been consecrating water every year, and this water has become a great shrine. This water, in which God Himself is present, sanctifies everything that is sprinkled with it, it heals people from diseases.

The Gospel describes cases of healing with the help of water. From time to time, an angel descended into the pool called Bethesda and "disturbed" the waters; the one who was the first to enter the water after the "disturbance" was healed (John 5:2-9). God himself used water for healing. When Jesus saw the man who was blind from birth, He said to him: "Go and wash in the pool of Siloam" (Jn.

9:7); he went, washed himself, and regained his sight. The Lord makes water the source of life, it truly becomes life-giving for us, because the Spirit of God is present in it and because Christ Himself descended into it with His human flesh and filled it with His Divinity. By partaking of this water, we partake of the Holy Spirit and the Lord Jesus Christ, we unite with God Himself.

Праздник Крещения Господня называется Богоявлением, потому что в момент Крещения Иисуса впервые в истории человечества все три Лица Святой Троицы были явлены людям. Господь Иисус Своею плотию погрузился в воду, Дух Святой в виде голубя сошел на Иисуса, а голос Бога Отца говорил: «Сей есть Сын Мой Возлюбленный, в Котором Мое благоволение» (Мф. 3:13–17). В церковном уставе праздник Крещения Господня называется также Днем Светов, потому что это не только праздник воды и Духа, но это и праздник божественного света, который озаряет внутренние очи человека, просвещает его сердце и преображает все его естество. Это тот свет, который дает нам Господь в таинстве Святого Причащения, в других таинствах Церкви, а также и в освящении воды.

Ведь освящение воды — не просто обряд. Хотя оно и не входит в число семи таинств, но как и в каждом таинстве, в нем происходит преображение материи, ибо обыкновенная вода, которую мы наливаем из крана, преображается и становится святой. Как и в каждом таинстве, здесь происходит встреча человека с Богом, а значит, его освящение и обновление. Происходит нечто гораздо большее, чем то, что случалось с людьми, приходившими к Иоанну Крестителю.

Приходя к Иоанну, люди принимали крещение покаяния и получали оставление грехов. А через приобщение к святой воде мы не только получаем прощение грехов, но и соприкасаемся с Богом Живым.

Будем молиться о том, чтобы в День Светов и мы, участвующие в великом водоосвящении, приобщились божественного света, чтобы изменились и преобразились. Ибо именно в этом, в конечном итоге, состоит цель всех таинств, всех обрядов церковных, цель всей нашей христианской жизни.

2000