«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

«Монах есть бездна смирения и столп терпения»

При всех наших деланиях самонужнейшее — сми­рение, а оно учит считать себя за ничто и иметь себя под всеми; а что-то эта азбука у нас не тверда, хотя нередко случаи бывают к научению сему искусом; да и прежние грехи наши должны нас смирять, и помнить то, что «монах есть бездна смирения и столп терпения» (IV, 56,133-134).

«Без Мене не можете творити ничесоже»

Все, что мы ни имеем, внешнее или духовное дарование, все сие есть Божие, а не наше, потому и не должно велехвалиться или приписывать (что-либо) себе и своему уму, или тщанию, или силам. Паки повторяю вам: ежели во всех делах и поступках ваших будете иметь смирение, то успокоитесь благодатью Божиею. — Господь изрек пречистыми Своими уста­ми: без Мене не можете творити ничесоже (Ин. 15, 5), и заповедал: аще и вся повеленная вам сотво­рите, глаголите, яко раби неключими есмы: яко, еже должни бехом сотворити, сотворихом (Лк. 17, 10). Видите, везде Господь побуждает нас к сми­рению, и Сам Царь славы смирил Себе до рабия зрака. Итак, при недостатке наших дел, за немощь или нера­дение наше, смирим себя и да приносим пред Ним покаяние (I, 218,412—413).

Спасают нас не подвиги и дела, а смирение

...Читай слово Божие и учение святых отцов, най­дешь многие и различные пути ко спасению: мытаря, блудницу, блудного сына, разбойника и прочих; чем они спаслись? Старайся стяжать и ты хотя крушец мытаревого злата, и спасешися. Смирихся и спасе мя Господь (Пс. 114, 5), — говорит св. Давид; и паки: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит (Пс. 50, 19). Много найдешь примеров в житии и учении святых отцов, что заглаждаются грехи не одни­ми нашими подвигами, а паче при бессилии исполнить оные; а главное, надобно иметь твердое упование, что страдания Господа нашего Иисуса Христа заглаждают грехи кающихся смиренно; а без заслуг Спасителя нашего никакие подвиги наши не могут нам помощи. Ты не имеешь сил усугубить подвиги для заглаждения грехов? Имеешь возможность смирить себя; а сми­рение и кроме дел все грехи прощает (св. Исаака Слово 46), да и от рабства страстей свобождает, кото­рые, ты говоришь, господствуют над тобою, а паче гордость; ибо она есть корень всех страстей; против оной-то надобно поставить преподобное смирение; во всяком случае и деле принимать обличения как враче­вания гордости, посланные от Господа, и отнюдь не считать людей виновными, но подвигшуюся в тебе от обличения страсть. Хотя и не вдруг, но при твоем благом произволении и всегдашнем самоукорении — ослабеет страсть гордости и восторжествует смире­ние. О сколь блаженны те, кои соединились с сею царицею добродетелей!..

Что ты не имеешь облегчения совести после испо­веди и Причастия Святых Тайн, происходит тоже от недостатка смирения: ты думаешь приступить как достойная или с смущением, что не так исповедалась, хотя и все сказала, — оттого и не получаешь успокое­ния; а ты сознавай себя вполне недостойною, хотя и исповедаешь все грехи, но на милосердие Божие имей упование, ибо Он пришел грешные спасти (IV, 228 510—512).

"He who has acquired humility has acquired God"

... You have called yourself humble (of course, this is through ignorance), but you have not yet reached this measure to be humble. If we acquired this wealth, then we would conveniently acquire all the virtues. And it alone can save us without other virtues; and virtues without it, on the contrary, do not bring any benefit. He who has acquired humility has acquired God. These are all the teachings of St. Isaac, a great man. So you should not think that you are humble, and when you do, you clearly show your pride. One must try to humble oneself, to consider oneself a sinner and the worst of all; but this is not yet humility, but the paths leading to it. May the Lord give you true reason in the discernment of things, which the Holy Fathers call discernment, which is given from true humility (III, 85, 185).

EMBARRASSMENT

Confusion is a sign of spiritual pride

But you see in yourselves negligence in good deeds, and this confuses you, instead of having to humble you, with which they could attract God's help to themselves; but you are troubled, but confusion is the chariot of the enemy, and this is a sign of spiritual pride (I, 12, 42).

In confusion there is no benefit, but the greatest harm; it is the enemy's chariot, it does not allow its heart to be poured out before God with repentance (I, 255, 498).

... During the preparation for the Sacrament, that is, during the retreat, you were embarrassed by the fact that you had poorly prepared, prayed little, confessed absent-mindedly, and did you dare to approach the terrible Sacrament, having prepared so badly? You have not brought a single fervent prayer, not a single good deed, and your repentance is so cold and careless, and so on. You do not see that this confusion comes from the opposite, and with it you can never be at peace. Did you think that as well as you prepared, you could already start with dignity? But this is wrong; no matter how we prepare, we still cannot approach with dignity. Only the consciousness of our unworthiness, the heart, is contrite and humbly accepted by God, and in His ineffable goodness and mercy vouchsafes this great Sacrament. I am sure that you really wanted to prepare yourself for it, but there was also presumption; and not seeing herself in the power to do this or that, she did not humble herself in her weakness; then the enemy attacked you with confusion, and in him there is no repentance, no humility, no tranquility. When we read not only with our lips, but in the feeling of the heart: I know my iniquity, and my sin is brought before me, then the fruit of this will also be: the heart is contrite and humble, which God will not despise. But if we did not feel this in ourselves, but on the contrary, dryness and coldness, then even here we should not be confused, but humble ourselves, which we should involuntarily feel; but when we are troubled, we do not receive any benefit... (I, 253,492).