священномученик Ипполит Римский-СЛОВО О ХРИСТЕ И АНТИХРИСТЕ-1. Так как ты усердно желал знать (ниже) предложенные

60. А о скорби гонения, имеющего быть на Церковь от противника, говорит и Иоанн: «и видех знамение велие и чудное, жену облечену в солнце, и луна под ногами ея, и на главе ея венец от звезде двоюнадесяте, и во чреве имущи вопиет болящи, и страждущи родити: и змий стояше пред женою, хотящею родити, да егда родит, сметь чадо ея. И роди сына мужеска, иже имать упасти вся языки, и восхищено бысть чадо ея к Богу и престолу Его. А жена бежа в пустыню, идеже име место уготовано от Бога, да тамо питается дний тысящу двести шестьдесят. И егда видев змий, гоняше жену, яже роди мужеска. И даны быша жене два крила орла великого, да парит в пустыню, идеже пропитана бяше ту время и времен и поп времени, от лица змиина. И испусти змий за женою из уст своих веду, яко реку, да ю в реце потопит. И поможе земля жене и отверзе уста своя, и пожре реку, юже изведе змий от уст своих. И разгневася змий на жену, и иде сотворити брань со святыми от семени ея, иже соблюдают заповеди Божия и имеют свидетельство Иисусово» (Откр.12:1–6, 13–17).

61. Под образом жены, облеченной в солнце, весьма ясно показывает Иоанн Церковь, облеченную в Слово Отче, сияющее паче солнца. Говоря, что «луна под ногами ея», дает знать, что она украшена небесною славою, как луна; тем, что «на голове ея венец от звезд двоюнадесяте», указывает двенадцать апостолов, чрез коих основана Церковь. И во чреве имуще, вопиет болящи, и страждущи роди, это значит, что не престанет церковь рождать от сердца Слово, гонимое в мире от неверных. «И роди», говорит, «сына мужеска, иже имать упасти вся языки», т. е. Церковь, всегда рождая мужеское и совершенное отроча Божие – Христа, проповедуя Бога и человека, учит сему все народы. Словами: «и восхищено бысть чадо ея к Богу и престолу Его», показывается, что это есть небесный Царь, а не земной, всегда ею рождаемый, как и Давид провозглашает, говоря: «рече Господь Господеви моему: седи одесную мене, дондеже положу враги твоя подножие ног твоих» (Пс.109:1). «И виде, – говорит (тайнозритель), – змий и гоняше жену, иже роди мужеска. И даны быша жене два крила орла великого, да парит в пустыню, идеже пропитана бяше ту время и времен и пол времени от лица змиина. Это суть тысяща двести и шестьдесят дней», половина седмицы, в которые будет властвовать тиран, преследуя Церковь, бегущую от города в город, и в пустыне скрывающуюся в горах, не имеющую с собою ничего иного, как только два крыла орла великого, т. е. веру Иисуса Христа, Который, распростерши святые руки Свои на святом древе, развернул два крыла, правое и левое, призывая к себе всех верующих, и покрывая их, «якоже кокош птенцы своя» (Мф.23:37). О чем и у Малахии говорится: «и возсияет вам боящимся имени моего солнце правды, и исцеление в крилех его» (Мал.4:2).

62. Но и Господь говорит: «егда узрите мерзость запустения, стоящу на месте святе: иже чтет да разумеет: тогда сущий во Иудеи да бежат в горы; и иже на крове, да не сходит взяти ризы своей и иже на селе, да не возвратится взяти яже в дому его. Горе же непраздным и доящим в тыя дни. Будет бо тогда скорбь велия, якова же не была от начала мира. И еще не быша прекратилися дние оны, не бы убо спаслася всяка плоть» (Мф.24:15–19, 21–22). «А Даниил говорит: и дадят мерзость запустения на дни тысяща двести девятьдесят. Блажен терпяй и достигнувый девяносто пяти» (Дан.12:11–12).

63. А блаженный апостол Павел, пиша к Фессалоникийцам, говорит: «молим же вы, братия, о пришествии Господа нашего Иисуса Христа, и нашем собрании о нем (пришествии), не скоро подвизатися вам от ума, ни ужасатися, ниже духом, ниже словом, ни посланием аки от нас посланным, яко уже настоит день Христов. Да никто же вас прельстит ни по единому же образу: яко аще не приидет отступление прежде, и откроется человек беззакония, сын погибели, противник и превозносяйся паче всякого глаголемого Бога или чтилища якоже ему сести в церкви Божией, показующу себе, яко Бог есть. Не помните ли, яко еще живый у вас, сия глаголах вам? И ныне, удерживающее весте, во еже явитися ему в свое ему время. Тайна бо уже деется беззакония, точию держай ныне, дондеже от среды будет. И тогда явится беззаконник, его же Господь Иисус убиет духом уст Своих и упразднит явлением пришествия Своего: его же есть пришествие по действу сатанину во всякой силе и знамениях и чудесех ложных, и во всякой лсти неправды в погибающих: зане любве истины неприяша. И сего ради послет им Бог действо лсти, во еже веровати им лжи: да суд приимут еси неверовавшии истины, но благоволивший в неправде» (2 Сол.2:1–12). А Исаия говорит: «да возмется нечестивый, да не видит славы Господни» (Ис.26:10).

64. Когда это будет, возлюбленный, и когда одна седмина разделится на две половины и явится мерзость запустения, и когда два пророка и предтечи Господня совершат свое течение, и весь мир будет приходить уже к концу: что останется, как не явление с небес Господа и Спаса нашего Иисуса Христа – Бога, на Которого мы надеемся? Он сотворит сожжение мира (слич. гл.5) и праведный суд всем неверовавшим в Него. Ибо Господь говорит: «начинающим же сим бывати, восклонитеся и воздвигните главы ваши: зане приближается избавление ваше. И влас главы вашея не погибнет» (Лк.21:28, 18). «Якоже бо молния исходит от востока и является до запада, тако будет и пришествие Сына человеческого. Идеже бо аще будет труп, тамо собираются орли» (Мф.24:27–28). Труп этот был в раю: ибо там пал Адам. И еще говорится: тогда послет Сын человеческий «ангелы Своя и соберут избранные Его от четырех ветр небесных» (Мф.24:31). И Давид, предвозвещая суд и пришествие Господа, говорит: «от края небесе исход его, и сретение его до края небесе: и несть, иже укрыется теплоты его» (Пс.18:7). Теплотою же называет сожжение. И Исаия говорит: «идите люди мои, внидите в храмину вашу, затворите двери своя, укрыйтеся мало елико, дондеже мимо идет гнев Господень» (Ис.26:26). Подобным образом и Павел: «открывается бо гнев Божий с небесе на всякое нечестие и неправду человеков, содержащих истину в неправде» (Рим.1:18).

65. А о воскресении и царстве святых говорит Даниил: «и мнози от спящих в земный персти возстанут, сии в жизнь вечную, а онии в укоризну и в стыдение вечное» (Дан.12:2). Исаия говорит: «воскреснут мертвии, и возстанут еже во гробех: роса бо яже от тебе, исцеление им есть» (Ис.26:19). Господь говорит: «многие в тот день услышат глас Сына Божия, и услышавше оживут» (Ин.5:25). Пророк говорит: «востани спяй, и воскресни от мертвых, и освятит тя Христос» (Ин.5:14). Иоанн же говорит: «блажен и свят, иже имат часть в воскресении первом: на него же смерть вторая не имат области: смерть вторая есть озеро огненное горящее» (Откр.20:6, 14). И опять Господь говорит: «тогда праведницы просветятся, яко солнце сияет во славе своей» (Мф.13:41). И скажет святым: «приидите благословеннии Отца Моего, наследуйте уготованное вам царствие от сложения мира» (Мф.25:34). К нечестивым же что скажет? «Идите от Мене проклятии во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелам его» (Мф.25:41), который уготовал Отец Мой. А Иоанн говорит: «вне же псы и чародеи, и любодеи и убийцы, и идолослужители и всяк творяй и любяй лжу» (Откр.22:15): ибо «часть» ваша в геенне огненной (Откр.22:21, 8). Подобным образом и Исаия говорит: «и изыдут, и узрят трупы человеков преступивших Мне: червь бо их не скончается, и огнь их не угаснет, и будут в позоре всякой плоти» (Пс.66:24).

66. А Павел апостол о воскресении праведных, пиша к Фессалоникийцам, говорит: «не хощу же вас не ведети о умерших, да не скорбите, якоже и прочие не имущий упования. Аще бо веруем, яко Иисус умре и воскресе, тако и Бог умершия во Иисусе приведет с ним. Cue бо вам глаголем словом Господним, яко мы живущий, оставшии в пришествие Господне, не имамы предварити умерших: яко Сам Господь в повелении, во гласе и в трубе Божий снидете с небесе, и мертвии о Христе воскреснут первее: потом же мы живущий оставшии купно с ними восхищени будем на облацех в сретение Господне на воздусе, и тако всегда с Господем будем» (1 Сол.4:13–7).