Gogol. Solovyov. Dostoevsky

Автор применяет свой «закон развития» к истории и указывает, что до появления христианства человечество переживало первичное состояние — смешения. В древнем язычестве все было слито в религиозном единстве.

Вторая стадия — обособление элементов — началась с христианства, отделившего sacrum от profanum. Сначала государство отделяется от церкви, потом общество экономическое (земство) выделяется из государства (французская революция), наконец, земство, или народ, распадается на атомы — отдельные индивидуальности.

В области мысли тот же процесс распадения приводит к позитивизму, в области творчества — к утилитарному реализму. Социализм, позитивизм, утилитаризм — вот последнее слово западной цивилизации. Но в истории человеческого развития это только второй момент, за которым должен последовать третий. Западная цивилизация не сделалась общечеловеческой.

«Поскольку даже исключительный монизм выше атомизма, поскольку даже плохое начало выше совершенного безнача–лья… постольку мусульманский Восток выше западной* цивилизации».

Третий момент — свободного синтеза — признана осуществить Россия. Здесь Соловьев почти дословно повторяет свою речь о «Трех силах».

Что же произойдет, когда свершится это внутреннее соединение? Тогда три высшие степени бытия — мистика, теология и Церковь — составят одно органическое целое — религию. Мистика с искусством и техникой образуют свободную теургию, или цельное творчество; теология с философией и наукой сольются в свободную теософию, или цельное знание; церковь с государством и земством образуют свободную теократию, или цельное общество; наконец, деятельность всех органов жизни в человечестве образует новую общую сферу цельной жизни.

На этом заканчивается «общеисторическое введение». Нетрудно заметить, что оно является развитием и обоснованием тезисов «Трех сил». Та же трехчленная схема Гегеля, тот же «закон развития» Герберта Спенсера, тот же славянофильский мессианизм. Автор вносит, впрочем, одно важное изменение: первый фазис развития прилагается им уже не к мусульманскому Востоку (который оказывается даже выше западной цивилизации), а к древнему язычеству; второй фазис приурочивается к появлению христианства. Соловьеву принадлежит заслуга первой и смелой попытки применения логической формулы Гегеля и биологического закона Спенсера к истории человечества. Он переносит понятие собирательного организма из области естественных наук в область социологии. Человечество, как единый субъект исторического процесса, ощущается им не абстрактно и метафизически, а во всей полноте реальности. Впервые в этом сочинении мы встречаем известную соловьевскую триаду — теософию, теургию и теократию, под знаком которой проходит весь «католический период» его жизни.

The first chapter of the Philosophical Principles is devoted to the "three types of philosophy." Having shown the inconsistency of all types of empiricism and rationalism, the author proves the need for a "third type of contemplation" – mysticism.

Truth does not belong to theoretical knowledge in its isolation; Truth can only be that which is at the same time good and beautiful. "True truth, whole and living, contains in itself both its reality and its reasonableness and communicates them to everything else." Mystical philosophy knows that all being is only an image of the representation of being, but it also knows that man himself is more than an idea, and that even without going out of himself he can know about being. But mystical knowledge can only be the basis of true philosophy: it must also be subjected to the reflection of reason and confirmed by empirical facts.

"Free Theosophy must represent the highest state of all philosophy, both in the inner synthesis of its three main tendencies, mysticism, rationalism, and empiricism, as well as in its more general and wider connection with theology and positive science."

Solovyov retains the old names for the three components of free theosophy: logic, metaphysics, ethics, but, unlike other philosophical systems, he adds to them the term "organic." He managed to write only three chapters of his "Organic Logic".

The subject matter of free Theosophy is true being in its objective expression or idea. Together with mysticism, it is based on the unconditional, immediate reality of existence, but in spite of it it recognizes the development of this reality in the ideas of reason and in the experiences of nature. This is how the synthesis of mysticism, rationalism and empiricism is achieved. The goal of true philosophy is the liberation of man from everything external and his union with God; This is also the goal of religion. The material of integral knowledge is given by experience, and it is necessary to distinguish between external, internal and mystical experience; the latter is not characteristic of everyone, but "in the question of the validity of certain phenomena, the number of their subjects is obviously indifferent." The three types of experience are arranged hierarchically; above and most important are mystical phenomena; but Theosophical mysticism does not declare, "Natur ist Sunde, Geist ist Teufel"; it seeks to bring the divine principle into all human and natural things, not destroying, but integrating both spirit and matter.

The primary form of integral knowledge is mental contemplation or intuition (intellektuelle Anschauung); its existence is proved by the fact of artistic creativity.

The ideal images of the artist are neither copies of empirical reality, nor abstract general concepts; they appear before his mental gaze at once in all their inner entirety. The peculiarity of the contemplative idea lies in the combination of perfect individuality with perfect universality, and this is what distinguishes it from the concept and from the particular phenomenon. We can contemplate existent ideas because the ideal beings themselves act on us, evoke in us knowledge and creativity. This action of ideas is inspiration. "Thus, the active or immediately determining principle of true philosophical knowledge is inspiration."