St. Theophan the Recluse and His Teaching on Salvation

С ниспосланием Святого Духа и Сам вознесшийся и восседший одесную Отца Господь Иисус Христос не прервал самых внутренних и вместе самых животворных отношений с верующими в Него. Спаситель всегда был, есть и будет невидимою Главою созданной Им на земле Церкви (Еф. 5,23–27). «Се Аз с вами есмь во вся дни до скончания века» (Мф. 28,20). Искупитель по вознесении на небо ходатайствует пред Богом Отцом за искупленное человечество, является Посредником, восстановившим союз с Богом, и Заступником за людей пред Богом (Евр. 9, 15). «Христос Господь есть единственный Посредник, через Которого нисходит на нас всякое Божие благословение; всякое дарование духовное подается нам через Христа и ради Христа», как говорит об этом святитель Феофан [85, с. 50].

Это ходатайство Спасителя мира состоит в предстательстве пред Богом Отцом силою искупительных заслуг Его. Иисус Христос как Глава Церкви «собирает молитвы всех и имеет их ходатайственно представленными Богу Триипостасному» [96, с. 455]. Теперь человеку нельзя иначе вступить в живой союз с Богом, как только чрез Иисуса Христа. «Никтоже не приидет ко Отцу, токмо Мною», — говорит Господь (Ин. 14, 6). Верующие в Спасителя мира и сочетавшиеся с Ним таинственно соделываются едино с Ним и через Него соединяются с Богом, как это засвидетельствовал Он Сам, говоря ученикам: «Аз во Отце Моем, и вы во Мне, и Аз в вас» (Ин. 14,20).

Христос Спаситель есть Посредник, через Которого всякое наше благодарение и богохваление должно восходить к Богу. От селящего одесную Отца Искупителя ниспосылаются нам различные благодеяния, «вся Божественныя силы Его, яже к животу и благочестию» (2 Пет. 1,3). По словам преосвященного Феофана, «все блага даны нам через Христа. Тот, Кто сделал нас друзьями Своими, есть Виновник и всех других благ, которые Бог даровал друзьям Его» [84, с. 201].

Приняв как Богочеловек участие в господстве и мироуправлении Отца, Он имеет в Своей Божественной власти средства направлять все события мира, все силы жизни на защиту и приумножение Своего Царства, чтобы для всех, послушных Ему, быть «виновником вечного спасения» (Евр. 5, 9).

Все отдано в руки Господа Спасителя для осуществления цели домостроительства спасения, чтобы все силы небесные и земные, всю тварь направить по этому пути, к этой цели и вокруг Него собрать всех спасаемых. «Планеты обращены к солнцу и им правятся в движении. И весь духовный мир — Ангелы и святые на небе, и люди, духовно живущие на земле, обращены к Господу Спасителю и Им хороводятся. Он — центр, вокруг которого все вращается, «возглавитель всяческих яже на небеси и на земли» (Еф. 1, 10) [25, с. 112].

Вознесение Господа Иисуса Христа на небо, являясь прославлением Его по человечеству, есть вместе и открытие для всех верующих в Него свободного пути на небо. «Человечество в лице Иисуса Христа прошло небеса и стало пред Лицем Самого Бога. Этим открылся истинный путь святых, сокрытый для древних» [105, с. 278]. В Иисусе Христе люди «сооживлены, спосаждены на небесных, усыновлены Богу» [118, с. 51], ибо Сын Божий пришел и сделал нас сынами, чадами Божиими, даровав нам возможность родиться свыше, потому что в Нем мы рождаемся от Бога.

Истинные последователи Христа будут прославлены в будущей жизни. «Возвеличение спасаемых вместе с Совершителем и в Совершителе спасения откроется в духовном их оживлении, в совоскресении, в сопосаждении их одесную Бога в лице Господа Спасителя» [85, с. 128].

The salvation of Christ, conditioned by His redemptive feat on earth, does not cease and will not cease until the end of the present world. But only those people who enter into living communion with Him and are so closely united as members with the body (1 Cor. 6:15) or as branches with the vine (John 15:5) are truly vouchsafed the blessings contained for us in Christ and revealed in Him to fallen mankind. Only people who are saved by faith and grace mysteriously and actively enter into a living union with Christ, and through Him with God.

Through the Lord Jesus Christ, the communion of souls with God, interrupted by the Fall, is restored. Communion with the Lord Jesus Christ is commanded as the only and supreme good. Thus, the Lord Himself says to the Apostles: "Be ye in Me, and I in you" (John 15:4). God the Father, through the Apostles, calls us precisely "into the fellowship of His Son, our Lord Jesus Christ" (1 Corinthians 1:9). Only those who have communion with the Lord enter into a true newness of life. The Apostles call believers "partakers of Christ" (Heb. 3:14), and beseech God "to dwell in Christ in their hearts" (Ephesians 3:17).

The work of God in Christ Jesus is not limited to the reconciliation of God with man, but extends to the establishment of the harmony of the whole world through the destruction of the separation of the earthly and the heavenly caused by sin.

By His ascension, the Lord headed in Himself all that exists in heaven and on earth. "A new era of the spiritual life of mankind has begun, which the holy Apostle Paul characterized as the leadership of all in Christ" [85, p. 76].

The completion of the history of salvation, that is, the complete realization of the redemption of individuals, of the whole world, and of the entire human race, belongs to the depths of the ages to come (I Corinthians 15:22-28), when the second, glorious coming of Christ to earth and the opening of the eternal kingdom of glory, the true and perfect Kingdom of God in the universe, will take place. "Generation after generation will change in the course of time," teaches St. Theophan "century after century will pass, but that great work of God, which in Christ Jesus is accomplished and is presented and maintained by the Church, will remain unchanged, enriching our race with greater and greater heavenly gifts, and will always move the lips to praise [85: p. 252].

In Orthodox humanity, in the person of the God-Man, all created forces are the reins of government and at the same time channels for the passage of the Savior's restorative forces into all areas of the world, in order to build "above the crude appearance an invisibly better world, which will appear in all its majesty on the last day" [130: pp. 33-34].

It is impossible to understand the full depth of the mystery of our salvation, to reveal the essence of Christ's redemptive feat to the limited human mind; even the Angels only desire, try to penetrate it. Therefore, the human mind can only partially lift the veil over this mystery. According to the definition of St. Theophanes, "heaven and earth – all that exists – are harmoniously united in Christ Jesus. Then, everything that flows in time in Him has its focus. And therefore He is the key to understanding the mysteries of world existence and world government" [85, p. 80]. The economy of the salvation of people embraces and penetrates the entire history of mankind, from beginning to end. Even more: "its beginning is hidden in an unknown beginninglessness; its end is lost and escapes sight in the depths of the ages to come" (1 Cor. 15:22-28).