The Influence of Eastern Theology on Western Theology in the Works of John Scotus Erigena

Floss. Prooemium, p. I‑II. Cf. annotat. c.309, 393: pessime docet; c.313, 777: faldoctrina (c.777: I. Scoti Maximique quem sequitur); c.364: falso disputat; c.395: male docet; c.405: id veritati non congruit; c.416: falsissimum id quidem; c.429: errat; c.799: falsa opinio; c.847: pessima doctrina, Scripturae ludificatio. По вопросу о воззрениях Эригены касательно Евхаристии Флосс берет, однако, Эригену под свою защиту.

N. Мollеr, 136.

Ср. Е. Zirngiebl. Johannes Huber. Gotha. 1881. S. 64–75. 135 ff.

J. Huber. Philosophie der KirchenvSter. Mtinchen. 1589. S. IX.

J. Huber. J. Sc. Erigena. Mtinchen. 1861. Vorwort, VII‑VIII.

VIII‑IX, XI‑XII.

171 ff.

180 ff.

147–148; cf. 60, 92, 137, 190, 211 Anm., 226, 234, 242, 251–254, 260, 268, 303, f»3, 316, 317, 321, 331, 340, (373), (375), 385, 399, (413).

428–429.

431.

432.

W. Kaulich. Das speculative System des J. Sc. Erigena. Prag. 1860. Geschichte derscholastischen Philosophie. I. Prag. 1863. S. 65–226.

18–19 (=97), 82 (=225).

13 (“80), 80 ff. (~ 222 ff.).

A. Steckl. Geschichte der Philosophie des Mittelalters. I. Mainz 1864. S.30–128.

30.

31,36,43.

77.

102, 127.

42ff.

44.

127–128.

Об отношениях Штёкля к Губеру и о пререканиях, поводом к которым послужил вопрос об Эригене, см. Zirngiebi, 136 ff.

J. Bach. Die Dogmengeschichte des Mittelalters. Wien. 1873. S. 264–314.