Orthodoxy and modernity. Digital Library

But the sign of the Cross also commands the elements! This is evidenced by the following story from the life of St. Sava the Sanctified.

"And it happened that there was a brother who had the obedience of bread, and was soaked with rain, and it was winter, and the sun did not shine; And if I have no place to dry my clothes, put them in the furnace on top of the wood, and forget them. At a little time the brethren came to bake bread and kindled a fire, which did not lead, like a baker put his clothes in it to dry. And the wood is already burning, the baker will remember his clothes and grieve for their sake. And there was also the blessed Sava, who had seen the sorrow of his brothers, despised himself, and, making the sign of the cross, entered into the flame of the furnace. And about a miracle! The lad Sava, for the sake of love for his brother (moreover, protected by the power of the cross), was unharmed from the furnace, wearing the clothes of his brethren intact in his hands, and his own belongings were unburned. When the brethren saw this miracle, they were terrified" (Life of St. Sava, December 5).

And so, my friends, let us make the sign of the cross with faith, so that it may be for us also to be saved from dangers and to victory over evil demons.

Invincible and incomprehensible and divine power of the honorable and life-giving Cross, do not forsake us, sinners!

Was the Body of Christ nailed with three or four nails?

For a long time, Orthodox and Catholic crucifixes have been distinguished by the fact that the feet of Christ on the Orthodox crucifix have a more natural pose and are nailed with two nails, and on the Catholic crucifix - with one. And how were they actually nailed? And where did the Catholic tradition come from?

The Roman custom of crucifixion consisted in the fact that a person condemned to a painful death on the cross was nailed with two nails in the hands and two nails in the feet. In Plautus' comedy "Mostellaria" one of the characters says: "I will give a golden talent to the one who is the first to rise to the cross, so that he may be nailed with two nails in his hands and two in his feet."

Ancient Christian writers testify that the body of Christ was nailed with four nails. St. Cyprian of Carthage (250) says that the holy feet of Christ were pierced with nails. Likewise, Theophanes in his chronicle states that St. Helena found together with the Cross of the Lord a board with an inscription and 4 nails. St. St. Gregory of Tours (538-594) confirms this common Christian belief in the following words: "That there were four nails of the Lord, this can be explained: two were driven into the hands and two into the feet."

Теперь, если мы обратимся к изображением распятия, находимым в катакомбах, то и здесь мы увидим подтверждение этого мнения. Древнейшее распятие относится к 7-му веку и находится в катакомбах св. Валентина под Римом. На нем фигура Христа облечена в длинную тунику, ноги и руки прибиты четырьмя гвоздями. И как замечает римский археолог О. Марукки: "Это число гвоздей соответствует древней традиции.

От последующих веков 8-го и 9-го остались два изображения Христа распятого в подземных римских церквах. На одном - распятие аналогично тому, что находится в катакомбах св. Валентина, а на другом тело Христово прикрыто лишь опоясанием. Однако же в обоих случаях видны четыре гвоздя.

Если мы вглядимся в распятия 7-9 вв., то нас поразит царственное спокойствие и тела Христова и в особенности Его лика. Руки растянуты под прямым углом к телу; тела, покрытого туникой, совсем не видно; нет напряжения в ногах; вся фигура Распятого как бы не имеет веса. У художника совсем не чувствуется желания изобразить страдание или поразить зрителя знанием анатомии человеческого тела, или еще - растрогать его и вызвать сочувствие к Распятому. Пред тайной страданий Богочеловека останавливался тогдашний художник в благоговейном молчании и страхе. И то, что он осмеливался изобразить, было в совершенном соответствии с евангельской историей, краткой, простой и трогательной. Эта художественная традиция не удержалась на Западе, где уже, начиная с 12-го века стали появляться распятия, в которых художник старался изобразить муку страждущего на кресте Спасителя в чертах Его лица и в позе тела. И с того же времени вошло в обычай представлять распятие Христа с тремя гвоздями, т.е. ноги прибиты одним гвоздем. И это, по мнению проф. Марукки, было сделано для того, чтобы дать телу более художественную позу, способную растрогать верующих.

На востоке же первохристианская традиция удержалась даже до сего дня. Православная душа, созерцая своего Спасителя и Господа, пригвожденным ко кресту, всецело погружается в тайну вольного распятия и смерти Начальника жизни, и для нее достаточно одного слова, одного намека, чтобы углубиться в эту тайну и пережить ее. Всякое излишне реальное Внешнее впечатление, возбуждающее чувствительность, могло бы только помешать духовному переживанию.

Вглядитесь в православное распятие! Тело - в спокойном положении, голова - в естественном наклоне; нет потоков крови из ран, нет следов бичевания, нет муки ни в лице, ни в членах тела. Если все это было на Голгофе, и видевшие "позор сей" уходили оттуда, бия себя в грудь, то нам для сокрушения сердечного уже не нужно этого видеть.