Commentary on the First Epistle to the Corinthians by the Holy Apostle Paul

И бездушные вещи, издающие звук, свирель или гусли, если не производят раздельных тонов, как распознать то, что играют на свирели или на гуслях?

И что, говорит, я говорю, что у нас неясное бесполезно, а ясное полезно? Если и у бездушных орудий звуки не будут производить раздельных тонов, то есть ясных, но все будет смешано, то нельзя ни распознать того, что играют, ни получить удовольствия и радости.

И если труба будет издавать неопределенный звук, кто станет готовиться к сражению?

От вещей не необходимых перешел к необходимейшим, упомянул о трубе, и говорит, что и от нее бывают стройные звуки, одни приготовляющие к войне, а другие отвлекающие от войны. Если она будет издавать неясный и неопределенный звук, то воины не будут готовы, и что пользы от неясного звука?

Так если и вы языком произносите невразумительные слова, то как узнают, что вы говорите? Вы будете говорить на ветер.

Дабы не сказали: "какое к нам отношение имеет пример свирели и трубы?"

Павел для того говорит это, чтобы соединить их друг с другом, и чтобы они не считали себя достаточными для самих себя, но принимали к себе тех, которые могут и истолковать: ибо тогда дар будет полезнее.

For example, there are so many different words in the world, and not a single one of them is without meaning.

That is, so many dialects have appeared in the world, Scythian, Indian, Thracian and other peoples, and all the tribes say something; for they are not without language.

But if I do not understand the meaning of words, then I am a stranger to him who speaks, and he who speaks to me is a stranger.

If I do not understand the meaning of the words, then the speaker will seem to me a stranger, that is, he who speaks incomprehensible; I will appear to him to be similar, not because of the wickedness of my words, but because of our lack of understanding.

In the same way, being zealous for spiritual gifts, try to be enriched with them for the edification of the church.

Some put a full stop after the words, and explain: so you, who speak in tongues that are incomprehensible, seem to your hearers to be strangers; then they begin again and read: zealous for the spiritual gifts. But St. John Chrysostom reads without division. Since, he says, you are zealous for spiritual gifts, I also desire it, and accept it, as I said before; only try to enrich yourselves with them for the edification, that is, for the benefit of the Church. For not only do I not hinder you from speaking in tongues, but I desire that you should be enriched by this gift, if only you would use it for the common good.

Therefore, if you speak in an unknown language, pray for the gift of interpretation.