From that time on, nothing bad happened to the young man, and he continued to strive in purity and virtue. Until his death, he lived in that very tomb, and God honored him with spiritual gifts and miracles."
2. From the Life of St. Syncliticia
Blessed Syncliticia said that negligent and frivolous souls, those who are powerless to strive for good and moreover easily fall into despair, should be praised even for the smallest good motive, admired and exalted, and grave and greatest sins should be called unimportant and insignificant. Because the devil, wishing to turn everything to our destruction, tries to hide their sins from the prosperous and ascetics and make them forget them, in order to arouse their pride; but to the novices and the unestablished, He shows their sins in an exaggerated form, in order to cause them despair.
Souls in such confusion are to be comforted in the following manner. It is necessary to remind them of the incomparable condescension and goodness of God, as well as of the fact that our Lord is merciful, merciful and magnanimous, and regrets human sins.
In addition, it is necessary to bring them testimonies from the Divine Scriptures, which prove His inscrutable condescension to those who have sinned and repented. It should be said: "Rahab was a harlot, but she was saved by faith; Paul was a persecutor, but he became a chosen vessel; and the thief robbed and killed, but by a single word he was the first to open the gates of paradise," and also to enumerate Matthew, the publican, the prodigal son, and the like, and thereby lead them out of despair.
And souls that have become the prey of pride should be healed by higher examples. After all, even the best of farmers, if they see that the plant is short and frail, water it abundantly and make great efforts to grow and get stronger. And if they notice a too early shoot on the plant, then cut off the excess so that the plant does not dry out ahead of time. And doctors feed some of the patients abundantly and take them for a walk, and they impose a diet on someone and keep them from walking.
3. From St. Palladius
About Abba Moses Murin, the most famous among the skete fathers, I learned that before becoming a monk, he was a servant of a certain townsman. But for his extreme stubbornness, bloodthirstiness and savagery temper, the owner drove him away. Then Moses became a robber. And since he possessed unimaginable strength, he became the ataman of other robbers.
In particular, from his robber exploits, the following is told. Once Moses got angry with a shepherd. Once the dogs of this shepherd prevented him when he was going to some robbery at night. And so he began to look for how to kill this shepherd, and for this he carefully investigated where he walked with his cattle.
Наконец он узнал, что тот по другую сторону Нила — а вода тогда поднялась и река разлилась на милю. Однако Моисей снял короткий хитон, который был на нем, привязал его к голове, взял в зубы нож и бросился в реку. Так он перебрался вплавь на ту сторону. Пастух, как только увидел издалека, что Моисей плывет к нему, тотчас обратился в бегство и спрятался.
Моисей, не застигнув пастуха, сорвал свою злобу на стаде Он зарезал четырех самых лучших баранов, обвязал их веревкой и снова вплавь перебрался через Нил. Там он зашел на какой–то двор и освежевал баранов. Затем развел огонь, съел лучшие части мяса, а шкуры все обменял на вино. После этого он выпил не меньше восемнадцати италиков саисского вина, а потом еще шел пятнадцать миль к своей шайке.
И этот самый разбойник по каким–то обстоятельствам позднее раскаялся: он отверг свою прежнюю жизнь и обратился к монашескому житию. Взял он в Скиту себе келию и там выказал крайнюю строгость в подвиге.
Рассказывают, что еще вначале, когда он отрекся от мира и только лишь взял себе келию, пришли к нему четверо разбойников. Они не знали, что это и есть Моисей. А тот схватил их и связал. Затем он забросил их на спину, как мешок с мякиной, отнес в собрание братьев. «Мне ведь теперь нельзя никого обижать, — сказал он, — а вышло так, что эти вот напали на меня. Что скажете с ними делать?» Братья их развязали и отпустили.
Но разбойники, когда узнали Моисея и увидели его покаяние, и сами больше не захотели возвращаться к прошлой жизни. По примеру Моисея они отреклись от мира и стали опытными монахами. А Моисей явил такое подвижничество, что об этом и в других книгах пишется. Он вступил в такую брань с бесами и жил в такой строгости, что вскоре сравнялся с великими и совершенными из Отцов. Стал он пресвитером и просиял величайшими дарами духа, а после своей кончины оставил семьдесят учеников.