The Epistle of the Holy Apostle Paul to the Romans, Interpreted by St. Theophan
Таков смысл настоящих стихов, в связи их с предыдущим и последующим течением речи. Но самый текст требует особых пояснений.
Немощное закона — не имеет соответствующего глагола, который требуется дополнить своею мыслию. Думается, что самым пригожим дополнением будет: восполнено. Чего не силен был сделать закон, то восполнено особым Божиим домостроительством, — тем, что Бог послал для сего Сына Своего. Закон сам по себе свят и указывал верный путь к святости и праведности. Но в человеке, которому он указывал сей путь, властвовала плоть, — самостная сластолюбивая страстность, и не давала ему идти сим путем. Закон же только указывал должное и запрещал недолжное, запрещал и самую эту страстность (не похощеши), но сил к побеждению последней не давал. В этом и состояла его немощность. То хорошо и благодетельно, что он разъяснял дело; но как дальше этого он не шел, то плоть, или страстность, оставаясь в своей силе в человеке, не давала ему следовать указаниям закона, и закон не достигал своей цели; не достигалась при нем и первоначальная цель человека — быть святым и непорочным пред Богом. Сие и означает: в немже немощствоваше плотию, δια της σαρκός, — по причине плоти, — или по причине крайне плотского мудрования (см.: святой Златоуст), — страстной и самолюбивой самоугодливости, сего живущего во плоти нашей, во удех естества нашего, закона греховного. — В нем же, εν ω, — можно выразить и так: немощное закона, — поколику, то есть, он немоществовал плотию; но лучше так: немощное закона, — то, в чем он немоществовал по причине плоти, — восполнено посланием Сына Божия, Который, пришедши, эту самую плоть осудил, отнял у нее силу над нами.
Бог Сына Своего посла в подобии плоти греха. Поелику закон не приводил к святости и праведности, а они составляют первоначальное назначение человека, — то, без чего человек — не человек; то беспредельная благость Божия устроила иной дивный способ к освящению и оправданию человека, — тот, чтоб Единородный Сын Божий воплотился и, победив грех, дал человеку возможность не поддаваться власти его и быть святым. — Сын Божий послан в подобии плоти греха. Пред сим сказав, что закон немоществовал плотию, «плотию назвал не самое существо (плоти), а мудрование чрез меру плотское, чем освобождает от вины тело» (святой Златоуст). Теперь плотию называет самое естество плоти, без привтекшего в нее мудрования плотского или закона греховного. У людей плоть обычно была греховная, а у Господа Иисуса — непричастная сему неестественному прибавлению. Она была у Него как естественная плоть всех людей, за исключением неестественной греховности. Почему и сказано: в подобии плоти греха. Если б сказал только: в подобии плоти, — то выходило бы, что Он пришел не в настоящей нашей плоти, а в кажущейся. Если б сказал: в плоти греха, — то сделал бы и Господа воплотившегося причастным греху. Но, сказав: в подобии плоти греха, — дает разуметь, что Он пришел в настоящей нашей плоти, только без греха, в ней живущего. Святой Златоуст говорит: «ежели сказано, что Бог послал Сына в подобии плоти, то не заключай из сего, что плоть Христова была инакова. Но поелику плоть человеческая названа плотию греха, то прибавлено слово: подобие. Ибо Христос имел не греховную плоть, но, хотя подобную нашей греховной, впрочем, безгрешную и по природе одинаковую с нами». — Прибавим и слова блаженного Феодорита: «не сказал Апостол: в подобии плоти, — но: в подобии плоти греха. Ибо Сын Божий приял на Себя естество человеческое, но не приял греха человеческого. Посему-то восприятое назвал Апостол не подобием плоти, но: подобием плоти греха. Ибо Христос, имея одно и то же с нами естество, не имел одного и того же направления воли».
И о гресе осуди грех во плоти. Слово: и о гресе — можно относить и к: посла — так: послал Бог Сына Своего в подобии плоти греха и о гресе, περί αμαρτίας, — по причине греха, — греха, тиранствующего над людьми, — соединяя с сим мысль такую: для заглаждения греха жертвою Своей плоти, — как делает русский перевод, или: для изглаждения греха силою Своею, сначала в Своей плоти, а потом чрез живое общение и во всех людях верующих, — или: не соединяя определенной мысли, по какой именно причине, а держа в уме вообще, — по причине греха, указание же самой причины видя в: осуди грех. — Можно относить сие слово и к: осуди — осуди грех о гресе — показал, что грешен грех, — тем, что явил плоть безгрешную. По причине повсюдной грешности могли думать, что грех неизбежен, — так плоть устроена, что нельзя не грешить; следовательно, грех безгрешен. Господь, явив плоть безгрешную, показал, что грех не от природы плоти, а от худого произволения, и потому грешен, — подлежит суду и осуждению, — «показал несправедливость и грешность греха» (блаженный Феофилакт). И осудил его, — не простым приговором осудительным, ибо это делал и закон, а так, как иной правитель схватывает злодея, осуждает его и ссылает на каторгу или предает смерти, — осудил, победив его и сделав нас победителями его, так что мы можем презирать его, как ничтожного задору, и попирать его.
Наши толковники не обращают внимания на строй речи, а более рассуждают вообще о цели и силе послания Сына Божия, — что Он послан победить грех, отнять у него всякую силу, чтоб и нас сделать победителями его.
Только блаженный Феофилакт между прочим замечает: «выражение: и о гресе — можно разуметь и проще, — так: Отец послал Сына Своего о гресе, то есть преодолеть грехи». И Экумений приводит, как иной некто представляет возможную здесь расстановку слов: «можно двоякую здесь принимать расстановку слов, можно отделить и о гресе — от: осуди, — чтоб было так: посла Бог Сына в подобии плоти греха и о гресе, — то есть по причине греха, чтоб изъять его и освободить нас от него. Как изъять? Осудив его, — не простым судом, а победив и пленив. Можно и соединять их, чтоб было так: и о гресе осуди грех во плоти — осудил его, что он попремногу грешен, как благим со делавший зло, о чем и выше говорил Апостол, наводя, что грех попремногу грешен. Как осудил? Во плоти, то есть плотию Своею. Сие и дивно, что плотию, некогда повинною греху, Он осудил грех. Как? Сохранив ее безгрешною. Победив таким образом грех плотию Своею, Он и казнил его. Ибо казнь греху есть изъятие его».
Но какое бы сочетание слов ни принять, видно, что главная мысль Апостола здесь о цели и значении послания Сына Божия во плоти, именно — чтоб победить, казнить и изъять грех и нас сделать победителями и казнителями его. Ибо как Сын Божий пришел восполнить недостававшее закону, а закону недоставало того, чтоб побеждать грех в нас или делать нас победителями его; то в словах, определяющих цель послания Сына Божия, и должно нам видеть восполнение этого именно недостававшего закону, — то есть побеждение греха и сделание нас победителями его. Такой именно смысл должно видеть в словах: осуди грех во плоти — осудил во плоти Своей грех, отнял у него силу и нас сделал победителями его. Слову: осудить — и в обычной речи придается подобное сему значение, ибо, говоря: осудили злодея, — разумеем не произнесение только осудительного приговора, но и отъятие у злодея возможности злодействовать, лишением свободы или смертию. То же и здесь: осужден грех, — связан и лишен необузданной свободы тиранствовать над нами. Совершил сие Сын Божий воплотившийся двояко: тем, что, предав на смерть безгрешную плоть Свою за грехи мира, дал нам возможность получать прощение содеянных нами грехов; и тем, что явил в Себе безгрешную плоть и, учредив таинства для общения с Собою, дал нам возможность получать от Него грехопобедную силу, чтоб не делать других грехов. То и другое имеет в Нем сокровищницу. Мы же делаемся причастными сего сокровища, прилепляясь к Господу вседушно. Первое указывается здесь, а второе в следующих за сим словах.
Blessed Theodoret writes: "The Apostle says here that since the law could not fulfill its own purpose, those who accept the law because of their weakness, since they had a mortal and passionate nature; then the Only-begotten Word of God, having become man, crushed sin in human flesh, fulfilling all righteousness; but not accepting the shame of sin (that is, being sinless), and having endured the death of sinners like a sinner, he exposed the unrighteousness of sin, since he gave up to death a body that was not subject to death. But it is He Himself who crushed both sin and death. For the Word of God, as not subject to death, because He did not create sin, but having received it according to the unjust sentence of sin, became as freedom in the dead (Psalm 87:6), the redemption of those who are justly kept under the power of death." — The sin-justifying power of the coming of the Son of God in the flesh is indicated here. St. Chrysostom depicts the more sinful victorious power of this coming. He says: "Imagine that the king's son, seeing in the market that a woman of low fortune and homelessness is being beaten, calls himself her son and thus frees her from the hands of the offenders. The Son of God did the same; He, having confessed Himself to be the Son of Man, came to the aid of the flesh and condemned sin. And sin no longer dared to beat her; or, rather, although he struck with a mortal blow, however, what is most surprising, it was not the flesh that was smitten, but the one who struck sin, that was condemned and perished. If the victory had not been accomplished in the flesh, it would have been less surprising. But it is surprising that Christ, being in the flesh, erected a trophy (Trophy is Greek: τροπαΐον – a monument of victory and victory proper), and the very flesh that sin had overthrown a thousand times overthrew won a brilliant victory over him. Such is how extraordinary there is in this! The first is that sin has not conquered the flesh; secondly, that he himself was conquered, and conquered by the flesh; third, that the flesh not only conquered, but also punished. Christ, because He did not sin, appeared invincible; but by the fact that he died, he conquered and condemned sin, making for him terrible the very flesh that was formerly despised. By this He destroyed the power of sin and destroyed the death introduced into the world by sin. Do you see how many victories have been won?! The flesh is not overcome by sin, sin itself is conquered and condemned, and not just condemned, but as a sinner."
Verse 4. May the justification of the law be fulfilled in us, who walk not according to the flesh, but according to the Spirit.
All that has been said was done by the Lord in His flesh, in His Person. "Thou shalt ask, Is it of any use to me that these things have been accomplished in the flesh of Christ? For you it is" (St. Chrysostom). What exactly? The fact that we now walk not according to the flesh, but according to the Spirit, "we do not want to live carnally, but spiritually" (Ecumenios). The Apostle does not explain how such a change took place in us; for he wrote to Christians, who bore such a change in themselves and knew how it was accomplished. The sin-justifying and sin-victorious power from Christ the Lord passes into every believer who puts on Christ in holy baptism and receives the gift of the Holy Spirit in Chrismation. For this reason he immediately begins to walk not in the flesh, but in the spirit. But this is not done mechanically, but as a result of free changes in the inner mood of a person. Let us recall what has been said under the 2nd verse of this chapter. The fallen one became self-satisfied, self-pleasing, voluptuous. Passionate self-indulgence, which was a quality in the soul-body and was moved by voluptuousness, was the source of hopeless sinfulness, the law of sin that operated in our minds, or that carnality of which St. Paul writes here. But the grace of God comes in Christ Jesus and restores the spirit of man to his rights, forms in him a self-sacrificing zeal to please God by fulfilling His holy will, ready for this even to die. In response to this mood, which at the beginning occurs only as if in thought, the grace of God, which has hitherto acted consciously, descends in the sacraments within, and, dwelling in the spirit, makes that which was only predestined before it become the essential elements and functions of man's inner life. And he begins to live in spirit in God, pleasing Him, in every possible way and selflessly sacrificing to Him his soul-bodily nature, suppressing all passionate self-pleasing — he begins, in other words, to walk not in the flesh, but in the spirit. "To walk not according to the flesh, but according to the Spirit," writes Ambrosiastes, "means: to serve God with the mind, which is the spirit, not agreeing with sin (self-gratification), which through the flesh sows lusts in the soul."
What is the fruit of such walking not in the flesh, but in the Spirit? That the justification of the law is fulfilled in us, that is, only in us, believers, and not in anyone else: for only we receive the strength for this, and we form in ourselves the mood suitable for it. He who lives in the spirit is zealous to please God; that which is pleasing to God is expressed in His law, both in the law of conscience and in the written law, which has clarified and confirmed that law and merged with it. He who lives in the spirit is thus zealous to fulfill the law, and, as one who has the power to do so, actually fulfills it. As such are only those who believe in the Lord, they alone are faithful doers of the law, in other words, it is only in them that the justification of the law is fulfilled. The justification of the law is either the righteousness required by the law, or the intention of the law and its purpose. It will be that what the law had in mind, for which it was given, and it was given to make us righteous and holy, is fulfilled in us, believers, and only in us. And why only in us? Because in us only that because of which the law was weak will be taken away, the law of sin that which dwells in the flesh will be taken away, and the law of the Spirit of life in Christ Jesus begins to operate, in other words: because only we can live and do live not according to the flesh, but according to the Spirit.
St. Chrysostom says: "What does justification mean? End, goal, success. What did the law seek and what did it sometimes do? For a person to be sinless. This is what Christ has done for us now. His business was to confront and conquer, and ours was to enjoy the victory. Thus, we will no longer sin, we will not, if we do not relax and fall in spirit. For this reason the Apostle added: in us who do not walk according to the flesh. And so that, hearing that Christ has delivered you from the battle (single combat) with sin, and that through the condemnation of sin in the flesh the justification of the law is fulfilled in you, you do not neglect the necessary preparation (mood, readiness), the Apostle, as above, having said: not a single condemnation, added: not according to the flesh; so here He added the same thing to the words: "That the justification of the law may be fulfilled in us." Or, more correctly, something much more is added here. Having said, "That the justification of the law may be fulfilled in us, who do not walk according to the flesh," he added, "but according to the Spirit," giving them to understand that we must not only abstain from evil, but also adorn ourselves with good. Christ's work is to give you a crown, and yours is to keep it on yourself. Christ did for you that which was the justification of the law, namely, that you should not be subject to an oath. Therefore, do not lose this gift, but guard this beautiful treasure. By this the Apostle inspires you that baptism is not enough for our salvation, if after it we do not show a life worthy of this gift. Consequently, this also is said again in defense of the law. For even after believing in Christ, all things must be done and done, so that the justification of the law, which Christ has fulfilled, may work in us, and not remain powerless."
Again, the suggestion that a holy and righteous life is an essential norm of life for a person worthy of this name is imprinted on my thoughts. It was man's original purpose in creation; it was the goal of all God's providential actions before the law; it was meant by the law; for it and the entire New Testament economy of salvation in the Lord Jesus Christ. The essential condition for it to appear in deed, in reality, is life not according to the flesh, but according to the spirit, that is, the restoration of the original order of human nature, so that man lives in spirit in God and by His power authoritatively rules soul and body, a structure that has been truly restored in Christ Jesus by the grace of the Holy Spirit.
Verse 5. For those who are according to the flesh are philosophical: and those who are according to the Spirit, spiritual.