G.E. Kolyvanov

Псалом 8.

Надписание: «Начальнику хора. На гефском орудии. Псалом Давида». В этом псалме в качестве мессианского рассматривается стих 3 и отчасти 6.

Ст. 3: «Из уст младенцев и грудных детей Ты устроил хвалу, дабы сделать безмолвным врага и мстителя». «Из уст младенцев» – в Евангелии эти слова приведены как пророчество о Господе нашем Иисусе Христе. «Видев же первосвященники и книжники чудеса, которые Он сотворил, и детей, восклицающих в храме и говорящих: осанна сыну Давидову! – вознегодовали и сказали Ему: слышишь ли, что они говорят? Иисус же говорит им: да! разве вы никогда не читали: из уст младенцев и грудных детей Ты устроил хвалу?» (Мф. 21, 15-16). Имеется ли у слов 3 стиха буквальный смысл? Быть может, на память псалмопевцу пришло предание, которое затем было отражено в книге Премудрости Соломона (10, 21). Там говорится, что при переходе евреев через Чермное море даже «уста немых и язык младенцев сделались ясными». Имеется в виду охватившая евреев бурная радость после чудесного спасения их народа и гибели врагов. В общей радости принимали участие даже немые и младенцы, выражение чувств которых были для всех понятными.

Ст. 6: «Немного Ты умалил его пред Ангелами: славою и честью увенчал его». Это говорится о человеке, который немногим умален от ангелов. Некоторые святые отцы считают, что после Воскресения Христова человек получил возможность стать выше ангелов, так как ангелы не вкушают Евхаристию. Вторая часть стиха некоторыми толкователями также рассматривается как мессианское место, как пророчество о преображении Христом человеческой природы. Слава и честь – это Крест; и Сам Господь наш Иисус Христос называет его славою, когда говорит: «Прииде час, да прославится Сын Человеческий» (Ин. 12, 23).

Psalm 21.

An inscription in the Slavonic Bible: "At the end, on the intercession of the morning, a psalm to David." "On the morning intercession" - about the morning, as soon as possible. The inscription is also interpreted allegorically. "This psalm," says Blessed Theodoret, "foretells the suffering and resurrection of the Lord Christ, the calling of the pagans and the salvation of the universe; for the morning intercession is the coming of our Saviour, Who shone like morning to those who sit in darkness." In patristic literature, this psalm is understood as messianic, as a clear prophecy of the sufferings of our Lord Jesus Christ on the Cross. In the Russian Bible, the inscription is: "To the head of the choir. When dawn appears. Psalm of David." In this version of the inscription, a messianic meaning is also seen. By "dawn" is meant our Lord Jesus Christ.

It is believed that the psalm refers to one of the episodes from the story of the confrontation between Saul and David. This event is described in detail at the end of 1 Samuel chapter 23. David was hiding from Saul near a rock in the wilderness of Mahon. "And Saul heard, and pursued David into the wilderness of Maon. And Saul walked on one side of the mountain, and David and his men were on the other side of the mountain. And when David was hastening to get away from Saul, and Saul and his men were going around David and his men, to seize them; Then a messenger came to Saul, saying, Make haste, and come, for the Philistines have come to the land. And Saul returned from the pursuit of David, and went to meet the Philistines; wherefore they called this place Selah-Gammahlekof (Rock of Separation)" (1 Samuel 23:25-28). The psalm can be divided into two parts. The first part (vv. 2-22) tells of the danger to which the psalmist was exposed, of his sufferings. The second part (verses 23-32) is thanksgiving. In it, the psalmist gives praise to God for deliverance. The psalm has always been regarded in patristic exegesis as messianic. Indeed, many passages in this psalm are very accurate prophecies of Christ's sufferings.