«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

2. Никто из нас никогда не согрешал и не может согрешить, как согрешил Адам, потому что никого не было и нет во всем ему равного, кто бы то есть был подобно ему безбеден, беспечален, свободен от всякой естественной нужды. Ибо посмотри, какое наказание положено Адаму и роду его за преступление заповеди в раю, - алчба, жажда, озябание во время зимы, озноение во время лета; отсюда потребность пищи, пития, одежды и крова, для чего труд, претруждение и поты на всю жизнь. Далее же что последует? Нетерпеливость по причине всех показанных нужд и противление определению Божию. Ибо всякий человек, рождающийся в настоящую жизнь, не зная, что все такие временные наказания наложены на весь род человеческий за преступление праотца нашего Адама, не с благодарностию их принимает, а дерзко ропщет по причине их и, желая найти успокоение от нужд своих, лихоимствует, ищет стяжевать более потребного, похищает чужое, неправдствует. И вот это-то наши суть грехи, то есть что не сносим терпеливо временных Божиих наказаний и не благодарим за них, но, надымаясь, будто враги, Богу, идем некоторым образом наперекор божественному оному определению, которое гласит: в поте лица твоего снеси хлеб твой; все силы напрягаем, чтоб найти упокоение, и не находим, потому что нет возможности ускользнуть нам от трудов и потов и этой подъяремности нужде, что бы мы ни делали. Потому счастлив тот, кто с благодарностию претерпевает эти временные наказания, исповедуя, что праведно осужден на них за прародительский грех. Ей, почиет он от трудов своих. Ибо по причине этих наказаний всеблагий Бог даровал людям смерть, чтобы почивали от них на время переносящие их с благодарением, и потом были воскрешены и прославлены в день суда, чрез нового Адама, безгрешного Иисуса Христа и Бога, Иже предан бысть за прегрешения наша, и воста за оправдание наше (Рим.4:25).

3. Бог, пришедши в мир и соделавшись человеком, принес людям следующие два великие блага: соединил естество Божеское с естеством человеческим, чтобы человек соделался богом, и в этого человека, соделавшегося богом по благодати, таинственно вселялась Пресвятая Троица. Тот же, кто сподобился столь великих даров, как может после сего грешить, как говорит Иоанн Богослов и Евангелист: всяк рожденный от Бога, греха не творит... и не может согрешати, яко от Бога рожден есть (1Ин.3:9)?

А грех что есть? Злые помышления, слова и дела. Итак, ничего такого не может допустить в себе тот, кто истинно сподобился благ Божеского вочеловечения, не может допустить никогда, и если допустит хоть немного раз, перестанет уже быть таковым. Кто помышляет иногда доброе, а иногда злое, кто ведет речи иногда добрые, а иногда злые, кто делает иногда добрые, а иногда худые дела, тот подобен человеку, который иногда идет в храм Божий, а иногда в капище идольское, иногда Богу поклоняется, а иногда демонам. Может ли же быть таковым тот, в ком вселился Бог?

Посему-то христианину надлежит всегда и помышлять, и говорить, и делать одно доброе, ибо, как говорит Господь: дом, разделивыйся на ся, не станет (Мф.12:25). Но и то надлежит всегда памятовать, что невозможно, чтобы всегда были добры помыслы (от которых обыкновенно рождаются подобные им слова и дела), если в ум не вселится прежде Христос Господь, о чем и должно нам подвизаться, сколько сил есть, то есть чтоб в ум наш вселился Христос Господь.

4. Иоанн Богослов говорит: сего ради явися Сын Божий, да разрушит дела диаволя (1Ин.3:8). Дела же диавола суть всякий грех - зависть, ложь, лукавство, ненависть, вражда, злопамятство, клевета, гнев, ярость, гордость, тщеславие, немилосердие, лихоимство, хищение, неправда, похоть злая, спорливость, бранчливость, задорность, пересмешки, клятьбы, богозабвение, бесчеловечие и всякое другое зло. Итак, тем, кои именуются христианами и делают такие дела диавола, что пользы от того, что они именуются христианами, когда явление Сына Божия не разрушило в них этих дел диавольских? Если кто скажет, что некоторые из таковых изъясняют Божественные Писания, богословствуют, проповедуют православные догматы, да ведает, что не в этом состоит дело Христово. Иоанн Богослов не говорит: сего ради явися Сын Божий, да богословствуют и да православствуют некоторые, но да разрушит дела диаволя. Относительно же таковых скажу, что прежде надобно очистить сосуд от всякой скверны и потом влагать в него миро, чтоб иначе не осквернилось само миро и вместо благовония не исходило от него зловоние. Сын Божий и Бог Слово не для того соделался человеком, чтоб только веровали во Святую Троицу, прославляли Ее и богословствовали о Ней, а для того, чтобы разрушить дела диавола. В ком из принявших веру Христову разрушены будут дела диавола, тому можно вверять и тайны богословия и православных догматов. Те же, в коих не разрушены такие дела, и кои оказываются опутанными в них к бесчествованию и похулению Бога, те по существу дела стоят еще на одной линии с язычниками, которым воспрещено и возбранено даже входить в храм Господень и молиться в нем Богу, а не только читать Божественные Писания и изъяснять их, как написано: грешнику же рече Бог: вскую ты поведавши оправдания Моя, и восприемлеши завет Мой усты твоими? Ты же возненавидел еси наказание, и отвергл еси словеса Моя вспять (Пс.49:16-17). Кто не принимает к сердцу законов Божиих, тот ненавидит наказание и исправление, внушаемое словесами Господа, и затыкает уши свои, чтоб не слышать слова Божия, которое возвещает о будущем суде и воздаянии грешникам, или о неугасимом огне геенском и прочих муках адских, или о вечном осуждении, от которого не может уже убежать никто из тех, кои однажды подверглись ему. Кто не старается всеми силами иметь заповеди Божии всегда пред очами своими и соблюдать их, но, презирая их, предпочитает противное им и производит то в дело, тот завергает слова Божий вспять. Поясню это следующим примером. Когда Бог ясно повелевает: покайтеся, приближися бо царство небесное (Мф.4:17), и еще: подвизайтеся внити сквозе тесная врата (Лк.13:24)

Уста твоя умножиша злобу, и язык твой сплеташе льщения. Седя на брата твоего клеветал еси, и на сына матере твоея полагал еси соблазн. Сия сотворил еси, и умолчах, вознепщевал еси беззаконие, яко буду тебе подобен: обличу тя, и представлю пред лицем твоим грехи твоя. Разумейте убо сия, забывающии Бога, да не когда похитит, и не будет избавляяй (Пс.49:18-22). Видишь ли, как таковый забыл Бога и достоин приять большее наказание, чем безбожники, совсем Бога не ведающие? Ибо познавши Бога, как говорит Апостол, он не как Бога славит Его, но паче поносит Его, делая дела диавола. Почему есть враг Божий, хотя и кажется вернейшим учителем божественных догматов и православного богословия. Впрочем, и это, чтоб таковый верно возвещал божественные догматы и богословствовал, невозможно. Ибо как возможно, чтобы право и чисто умствовал тот ум, который омрачен оскверненною совестию? Только тот, кто разрешился от дел диаволих и всегда содержит в памяти Бога, может верно возвещать тайны Божии, как не вяжемый более делами диавола, от коих когда бы избавиться и нам всем и улучить царствие небесное, во Христе Иисусе, Господе нашем, Коему слава во веки. Аминь.

Слово одиннадцатое. 1. Пишет сие слово святой отец к одному ученику из мирян и научает, как должно чтить святых отцов духовных. 2. Что должно делать, чтоб найти настоящего духовного отца? 3. И нашедши его, как должно к нему относиться?

Beloved of me in the Lord! I received you into my bosom when you came to me, with warm zeal I taught you the true teaching, with no small difficulty I imagined you in the image of Christ through repentance, and I regenerated you as a spiritual child with great patience, many cares and daily tears, although you did not know any of these things that I experienced for your sake. This is not miraculous. And the children, being in the womb, do not feel in the least the sorrow of their mother, nor the diseases that she endures at the time of their birth.

Likewise, they finally come to know their father and begin to distinguish him from others, to honor and obey, not only according to the natural law, but also according to the laws that the humane God has given.

In this way, parents show proper care for their children, and children repay their parents with goodwill and obedience, and, living with them, are taught by chastisement and the teaching of the Lord. But if parents do not take proper care of their children, do not teach them reason, do not instill good rules in them, then the souls of the children will certainly be exacted from their hands. And on the contrary, if children despise their parents in audacity and disorder, do not listen to their instructions and obey their commands, then, although they will not be given over to temporal death for this, as the old law determines, they will undoubtedly be given over to eternal fire and utter darkness. All the inspired Scriptures clearly proclaim this to us, and we, as if we were deaf, do not listen to it, and if we do, we do not do it, as if we had not heard.

To such I did not have and do not have any desire to say anything or write, especially when I heard what our Lord and God said to His disciples: "If I be cast out, you also shall be cast out" (John 15:20); and again: "If Beelzebub is called the master of the house, how much more than his household" (Matt. 10:25). But in spite of this, He nevertheless sent them to us, the tongues, saying: "Go ye therefore to teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, teaching them to observe all that is commanded unto you" (Matt. 28:19), and then added to this: "Whosoever has faith and is baptized, he shall be saved; and whosoever hath not faith shall be condemned (Mark 16:16), then I have been disposed to write thy love in remembrance, which is good and profitable for thee. And this is especially because my strong love for you overcomes me, as a child-loving father, not allowing me to endure that you, my spiritual son in the Lord, should lead your life as you live. A warm disposition towards you compels me to descend to you and offer the truth of God before your eyes, although in writing I will write the same thing that you yourself read every day and which the Divine Scripture commands us to observe.

Perhaps you will ask me: if you promise to tell me what I already know and what the Divine Scriptures teach us, then the latter is sufficient for me, for what else do you want to write to me about the same thing? To this, my son, this is the reason, or rather the cause, that prompted me to write to you. I do this, in the first place, so that I may not be condemned, as was condemned by this evil servant, who hid the talent of his master, and let me not also hear, when on the day of judgment my Lord will demand an account from me: a wicked servant and a slothful one... And when I came, I took my money with interest" (Matt. 25:26-27). Secondly, in order to leave to you, my beloved son, that which I have to tell you as an inheritance: all this comes from our spiritual fathers and forefathers, but it was received by me before and handed down to you; I do not delay, accept your father's inheritance, but to me, as a grateful child, if you judge, give me the love that you have. Thirdly, in order to show you, my sincere son, what a great spiritual wealth has been given to me by my spiritual father, who begat me through repentance by the grace of the Holy Spirit, so that, not knowing this, you will not somehow despise me, your spiritual father, as poor, having nothing and worthless, thinking that you have not inherited from me any valuable inheritance. Fourthly, and this is most important, so that, having despised me, you will not be found guilty at the Last Judgment of the Lord, if it pleases God to humiliate me and to impute my words to humiliation of Yourself and Your word. Fifthly, that others may hear the word of truth, both now and hereafter, and bear fruit afterwards, some thirty, some sixty, some a hundred, if they receive it in their hearts as seed; but if they do not receive him, that I may remain innocent of blood for their souls.

And in spiritual things it is the same as in sensual things. Each of those who have received wealth from their ancestors then leaves an inheritance to some, gifts to others, such as children, friends, servants, and moreover, in fulfillment of the commandment of God, distributes from his possessions to the poor as much as he wants, and each of those who have received something gives an account of how he has disposed of what he has received. In the same way, those who have received a spiritual gift from God have the duty to pass it on to their spiritual children first, then to friends, acquaintances and servants, and then to strangers, whether they are rich or poor, whether they have received the word of wisdom, or the word of understanding, or the gift of healing, or intercession for souls, or helpful power, or administrative reasoning. And let every one of those who teach or do anything for others know that none of them will be praised or recompensed for what he does, but will be severely tormented, condemned, and punished for everything that he fails to do.

Therefore, I beseech you, do not accept the devil when he comes and begins to suggest to you that I am writing this to you for show, out of pleasing people. You yourself know very well that he who acts in this spirit not only destroys his reward, as one who sells the word of Christ and sells it, but will also be given over to torture where there is weeping and gnashing of teeth. Know that those who condemn him will be condemned with him, for you hear what the Lord says: Judge not, that ye be not judged. For what you judge with judgment, you will be judged, and according to the measure you measure, it will be measured to you (Matt. 7:1,2). Think about this, my brother, remembering at the same time the words of the Apostle, who says: "Obey your leaders and submit yourselves: for they watch over your souls, for they desire to repay the word; let them do this with joy, and not with sighing: for this is not profitable for you (Hebrews 13:17), and the word of the Lord, Who daily calls out to us in the Holy Gospel: "He who receives you, receives Me" (Matt. 10:40), and "Hear you; Mene listens; and reject you, I am rejected (Luke 10:16), and, zealous for your salvation with fear and trembling, obey me and give heed to my word. Do not let your thought tell you that this is said only about the Apostles and that we are obliged to listen to them alone, but listen to what Christ the Lord says to them again: "What I say to you, I say to all" (Mark 13:37). Who is it all for? To those who have faith in me through your teaching, they will keep my commandments even as you do.