«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

Грешим мы даже тем самым, что допускаем при таком положении своем желание говорить что-либо о Боге.

Чего же ради вы, о человеки, не заботитесь паче о том, чтоб увидеть себя в лучшем состоянии, но, небрежа о своем исправлении, пытаете то, что касается Бога и божеских вещей? Нам надобно прежде прейти от смерти в живот, приять в себя свыше семя Бога живого, родиться от Него духовно, стать чадами Ему, восприять в души свои благодать Святого Духа, - и тогда уже, под действием просвещения от Святого Духа, приступать беседовать о том, что касается Бога, сколько то доступно для нас и сколько просвещаемы будем от Самого Бога.

Между тем ты, желающий богословствовать именно таким образом, веруй от всей души в Бога единого, Который не получил бытия от другого кого, потому что прежде Его не было ничего, ни Сам Себя не сотворил, как думали некоторые крайне несмысленные, потому что невозможно тому, что не существует, произойти от себя самого. Веруй в Бога, единого в трех ипостасях, Отца, Сына и Святого Духа, Который безначально был прежде всех веков, всегда есть и будет присно во веки веков. Кто православствует и истинномудрствует, тот не может сказать об ипостасном и триипостасном Боге, что Он не ипостасен, то есть без ипостасей есть. Но будучи и от того, что в себе самом видит, научаем, и от того, что выше его, вразумляем, чтит поклонением и славит едино Божество в трех единосущных лицах. Ибо кто не омрачил и не расстроил в себе страстями еже по образу, дарованное ему Богом, тот, во-первых, знает и понимает себя самого, именно, что от Бога-Творца получил душу живую и ипостасную, и что она в нем тречастна, то есть душа, ум и слово, и таким образом от себя самого заключая, умом своим мудрым и светлым домышляется и о том, что касается Бога. Кроме того, и от Духа Святого, свыше просвещающего, просвещается он и научается, что Бог Отец, все из несущего создавший Словом Своим и силою Духа Своего содержащий, безвременно и безначально рождает единосущного Ему и от Него нимало не отделяющегося Сына Своего, вместе с Коим исходит и Дух Святой, который есть единосущен с Сыном из единосущного Отца. Таким образом добре мудрствуя и исповедуя о Боге, показывает он, что воистину есть по образу создавшего его Бога, поколику имеет душу разумную, мысленную и бессмертную, одаренную умом и словом. Кто же не мудрствует таким образом, тот наверное обличает себя самого, что безумен и бессловесен, то есть не имеет ни ума, ни слова. Ибо если он отступается от исповедания божеских тех особностей, то по каким другим характерам будет он по образу создавшего его Бога? Если же исповедует и утверждает, что эти три - душа, ум и слово, есть в нем, Творца же своего Бога бессловесно и безумно лишает того, что мы сказали о Нем, то, мне кажется, он в таком случае ничем не разнится от язычника и идолопоклонника.

И как невозможно в человеке быть слову или уму без души, так невозможно полагать Сына со Отцом без Святого Духа. Ибо как возможно Богу живому быть без жизни? Дух же Святой есть жизнь.

Итак, надлежит тебе исповедовать о Боге Отце, что Он рождает Сына, но не был прежде Сына; и о Сыне, что Он рождается от Отца, но не так, чтоб проявился после Отца; и о Духе Святом, что Он исходит от Отца, но и Сам есть совечен и единосущен Отцу и Сыну.

Ибо и собственный твой дух, или душа твоя вся есть во всем уме твоем, и весь ум твой - во всем слове твоем, и все слово твое - во всем духе твоем, нераздельно и неслиянно. Сие есть образ Божий и сим обогащены мы свыше, то есть чтоб быть нам подобными Богу и Отцу и иметь в себе образ Того, Кто создал нас. Посему и когда делаем какому-либо человеку поклон, то единое почтение свидетельствуем ему, как имеющему ум, душу и слово, не разделяя их и не предпочитая одно что-либо из сих трех преимущественным почтением, но как он имеет в себе сии три нераздельно и неслиянно, то кланяемся ему и почтение воздаем, не как сущему три сия, но как единому человеку, по общему образу Творца Бога. Таким же образом должно тебе относиться и к Богу, даровавшему тебе сии свойства, и благочестно поклоняться Святой, единосущной и собезначальной Троице, яко единому Богу, помышляя, какими благами почтил тебя Бог, создавший тебя по образу Своему.

Исповедуем равночестного, равномощного и единосущного Отца с Сыном и Духом, Троицу Святую, как единое начало, власть и господство, подобно как и собственный наш ум равночестен, равномощен и единосущен с словом и душою, поколику есть одного с ним естества и существа. Сие есть честь, дарованная нам от Бога, да познаваем Бога и благоговейно чтим Его, яко Отца и Творца, Коим рождены и созданы. Теперь, если человек лишится одной какой из показанных трех принадлежностей, то уже не может быть человеком. Отыми у человека ум, - отымешь вместе с умом и слово, - и выйдет человек безумный и бессловесный. Отыми у него душу, - отымешь вместе с нею и ум и слово. Также если отымешь одно внутреннее слово, то расстроишь все естество человеческое. Ум, который не рождает слова, не может и отынуды (из другого места. - Ред.)

Thus our intellect has received from God the natural belonging to it always to give birth to the word, which it has inseparable and always united with itself. If you take away the word, then along with the word you will also take away the mind, the progenitor of the word. Now think about your prototype, and by this example you will understand with certainty that whoever denies the Son of God also denies the Father who begat Him. Whoever denies the Father and the Son, is it possible for him not to renounce the Holy Spirit, even if he does not want to?

More and less should not be taken by anyone in relation to the Holy and Equal Trinity. O man! You are honored by God more than all other creatures by the dignity of reason, which you rule and reign over them; why it behooves you to understand that which is above you from what is in yourself, from what is in you the image of God, by which you have been vouchsafed. Just as the human mind is known through the medium of the word (it is good to repeat the same thing in order to strengthen your thoughts and goodness, to know the mysteries of the kingdom of heaven hidden in you), and the soul is again known through the medium of the mind and the word, so God the Father has been and is known to us, the faithful, through His Only-begotten Son, and the Holy Spirit through the Father and the Son who are related to Him. Just as when the mind gives birth to the word, it is at the same time made manifest to those who hear it, either through the living word or through the writings, and the desire of the soul, as common to both, both the mind and the word, and these three, the mind, the word, and the soul, do not merge into one and are not divided into three, but all three together, and each is especially seen in one essence, so it behooves us to think piously in relation to the Holy, one-in-essence and indivisible Trinity, and to confess that the Father ineffably and inconceivably begets the Son and the Word, Whom He had in the beginning in Himself and Who has inseparably even after His birth, that the Son is born of the Father, with Whom He is always inseparable and co-existent, and is never separated from Him, and that the Holy Spirit proceeds from the Father and is united and united with the Father and the Son, who is of one essence with Him. with Whom we worship and ask for food from all creation, and moreover, that these three persons of the Most Holy Trinity have one will. Thus the Most Holy Trinity is known and revealed by the grace of the Holy Spirit, by the grace of the Father, through the Son, to all who are enlightened from above. At the same time, it is necessary to believe that the all-existent essence of the one Divinity of these three persons (I repeat the same thing: in the sanctification of oneself by such commemoration and word) is the triune hypostasis, and, believing in this way, it is evident to confess together with us that its three hypostases, being united naturally, do not merge into one, nor are they divided into three. In each of these three persons, the other two are contemplated in thought, in one essence, nature and glory, and these three persons are one God, the Creator and Almighty of all things visible and invisible.

Whoever believes that God is the Creator of all creatures, Who created everything from Him who bears, heavenly, earthly, and underworld, knowing his Creator, abides within his boundaries, and, ascending with his mind from the beauty of creatures to the Creator, sings and glorifies Him as the Creator of all that exists, and does not try to comprehend the incomprehensible nature of God.

He is unapproachable, invisible, ineffable, inconceivable to all creatures created by Him, heavenly and earthly. Nor did we, who formerly erred and believed in many gods, who served creatures and worshipped idols. But He, as loving to mankind and abundantly merciful, took pity on our ignorance and condescended to our weakness as much as was required, so that we might know that the Holy Trinity is the one perfect God, Whom it behooves us to worship piously in the Father, and the Son, and the Holy Spirit.

But what the essence of the Divinity sung in the Trinity is, what is in appearance, in what place it is, what is in greatness, and how it is in unity, not only could people not conceive, but even the Angels themselves could not comprehend the incomprehensible and all-eternal nature. Do not point out to me our theologies, because in them, on the basis of the Word of God, the theologians of our Church have set forth only that which serves to denounce heretical absurdities, and not that which would explain the Divine nature. Wherefore keep in mind that which, since the Divine nature is impregnable, is finite and incomprehensible, and that which is incomprehensible is also ineffable. How many times does it happen that we cannot express in words what we understand as we should? That of which all the Divine Scripture testifies, that it is invisible and inconceivable, what man or angel can explain and describe clearly? Of course, none. It is impossible for the human mind to understand and qualify by any name that which is not something of existence. And all the Divine Scripture, with all the thoughts and sayings contained in it about God, represent only that God is, and not that He is. And it also clearly reveals about God that He always exists, and that this God is and is ever trihypostasis, omnipotent, Almighty, All-seeing, Creator and Provider of all, all-satisfied, all-natural, and that He is known to us as much as one can see the boundless sea, standing on its edge at night with a small lighted candle in his hands. How much, do you think, will this one see from all that boundless sea? Of course, a little, or almost nothing. At the same time, he sees that water well, and knows that the sea is before him, that the sea is boundless, and that he cannot embrace it all with his gaze. So there is a matter in relation to our knowledge of God.

I will give you another example for the clarification of this subject. Suppose there is a man who has never seen or drunk water, and therefore does not know what water is, and you tell him about water, painting to him springs, rivers, and seas. Hearing this, he will certainly ask you to tell him what the nature of water is, what is its appearance, what is its quality and quantity, where it comes from, how it flows, and how, constantly flowing, it is never exhausted. Tell me now, what would you say to him? I think that even if you are of a very high mind and very knowledgeable, you cannot explain and make it clear to someone who has never seen or drunk water what water is, where it comes from, and how it flows. If, however, we cannot say anything definite about the flowing nature of water, which we see, drink, and touch, and cannot explain to those who ask us what the nature of water is, where it comes from, and what elements it is composed of, then what angel or saint can teach those who do not know God and His attributes, what is this God, Who created all things? what is His essence and glory? No one can explain this, absolutely no one.

However, he who has been vouchsafed to see God in the way we spoke of before, has no need of instruction from another, because he has all God, Who dwells, moves, and speaks within him, and teaches him His ineffable mysteries, according to the holiest word of God Himself, Who says: "My mystery is to Me and to Mine." Yes, there can be no other way for God to reveal Himself in anyone, except for the exact fulfillment of His commandments, if, that is, someone does not neglect them and despises them in any matter at all, but preserves them, observes them, and fulfills them with all diligence and zeal. And those who live in this way will not be far from the kingdom of God, but according to the zeal and diligence that they show in the fulfillment of the commandments, they will receive the reward of contemplating God, greater or lesser, faster or slower, according to the ascetic deeds, and will become sons of God and gods by grace in Christ Jesus our Lord, to whom be glory forever. Amen.