«...Иисус Наставник, помилуй нас!»

The Seventieth Word. 1. How should one look after oneself and delve into one's condition, and how should one compare one's deeds with the commandments of Christ the Lord? 65

Homily Seventy-One. 1. About novice monks. 67

Homily Seventy-Two. 1. About the renunciation of the world and the cutting off of one's will. 2. That everyone needs to find an experienced guide in order to learn virtue from him. 3. That one must have faith in one's spiritual father. 4. On the vision of light, by which every soul is enlightened and succeeds in the love of God. 70

Homily Seventy-Three. 1. That one should willingly obey one's elders, not forget one's vows to God, and not murmur because of church services. 73

Homily Seventy-Four. 1. About attachment to relatives. 2. On despair and its types. 3. On the necessity of admonishing such with the words of the Scriptures. 4. Whoever does not fulfill even a small commandment, it cannot be said that he truly believes. 5. An inflow depiction of a procession along the royal path in the midst of temptations. 6. Harm to a monk from partiality for relatives. 77

Homily Seventy-Five. 1. On repentance and tenderness. 2. How can one reach tenderness? 3. About tears. 4. Without them, purity and impassibility cannot be attained. 82

Homily Seventy-Six. 1. It is necessary to observe and keep the salvific fast not only on the first Sunday of the Holy Forty Days, but also on all others. 89

Homily Seventy-Seven. 1. On abstinence and patience in the practice of virtues required by the time of fasting, and on silence, and on how true ascetics should spend all the time of fasting. 91

Homily Seventy-Eight. 1. Who is he who repents, and what is his work? 2. If we do not acquire virtues, then freedom from passions will not benefit us in any way. 3. Who are those who work for God, what are their works, and by what can they be recognized? 94

Слово семьдесят девятое. 1. О животворном умертвии, которое подает Дух Святой подвизающимся о спасении своем. 2. О том, что освободившиеся от работы закону сознательно приемлют благодать божественного света. 3. Каков должен быть иерей, приявший свыше власть решить и вязать? 4. Тому, кто истинно священнодействует и осиявается божественным светом, явны все люди. 101

Слово восьмидесятое. 1. О том, какое ведение есть истинное ведение, и о том, что ведение Бога в добродетельных не от учения происходит, но от чистоты души и от Божественной благодати. 2. Что осуждение есть худое дело. 3. Обличение тех, которые думают, что знают тайны Духа, не имея благодати Духа. 4. О святости Духа. 5. Коль блага вера, какой плод ее и как он множится. 6. Которые имеют сокровище Духа в себе, узнают, когда оно есть и в других, и знают, какие отличительные признаки святых. 7. Кто не родился свыше, тот не может видеть Бога и узнать того, кто достиг сего благодатию Духа Святого. 105

Слово восемьдесят первое. 1. О духовном делании. 2. Каково было это делание у древних святых? 3. Как можно и нам преуспевать в нем?. 110

Слово восемьдесят второе. 1. О животворном умертвии. 2. О том, что стяжание добродетелей покупается кровию. 3. Какие обиталища добродетелей? 4. Кто не восходит в царствие небесное должным порядком, тот не войдет в него. 5. В совершенных качествует радость и веселие, а не слезы. 6. И внутрь их текут реки богословия. 7. Не следует принимать предстоятельство над народом без удостоверения благодати Божией. 8. В чем главное дело тех, кои имеют предстояние над народом, и как разумные овцы должны быть пасомы пастырями?. 115

Слово восемьдесят третье. 1. О бесстрастии и добродетельной жизни. 3. О соединении Бога с душою и души с телом. 4. О преславном соединении трех сих - Бога, души и тела. 5. О духовном врачевстве, и как надлежит врачевать немоществующих душою?. 122