Sacraments and Rites of the Orthodox Church

Епископ Феофан (Говоров) называет грех «ядом» и «разрушением человека через самовольное нарушение закона».187 Исходя из святоотеческого опыта, он прослеживает этот процесс от прилога (диавольского мысленного приражения), который через внимание к нему входит в сердце человека, вызывая услаждение им, до решимости совершить греховное дело. При неоднократном повторении грех вырастает в

страсть - устойчивую греховную склонность, постоянное желание грешить и даже любовь

188

к греховным делам и предметам.

Страсть можно определить как сильное, не управляемое рассудком влечение к какому-либо предмету и желание наслаждаться им, которое подчиняет себе волю человека.

Подвижники веры много писали о страстях и определили главные из ник. «Добротолюбие» называет восемь страстей: чревоугодие, блуд, сребролюбие, гнев, печаль, уныние, тщеславие, гордость. В Требнике указаны страсти под именем семи смертных грехов: гордость, лихоимение (воровство), блуд, зависть, чревобесие, гнев, ленивство (уныние).

Страсть, развившаяся до предосудительного нравственного недостатка, становится позорящим свойством характера, и тогда ей присуще наименование порока. Порок

толкает человека на безнравственное поведение, на распутия греха и неправильные поступки. Порой люди и не подозревают об этом. «Есть нечистый огонь, - говорит преподобный Макарий Великий, который воспламеняет сердце, пробегает по всем членам и побуждает людей к непотребству и к тысячам злых дел. И те, которые раздражаются, внутренне, в сердце совершают блуд. А когда зло таким образом найдет себе пищу, впадают и в явный блуд. То же разумей и о сребролюбии, о тщеславии, о

189

надмении, о ревности, о раздражительности».

Один порок, как правило, порождает другой. Например, ненависть происходит от раздражительности, раздражительность - от гордости, гордость - от тщеславия, тщеславие - от неверия, неверие - от жестокосердия, жестокосердие - от нерадения, нерадение - от разленения, разленение - от небрежности, небрежность - от уныния, уныние - от малодушия, малодушие - от сластолюбия. И другие пороки взаимно один от

190

другого зависят.

Признаком действенности Таинства Покаяния является уничтожение притягательности силы греха. «Таинством истребляется прошлое», - говорит святитель Кирилл Иерусалимский.191

"Sin is a terrible evil," the same saint asserts, "but an evil that must be healed. It is terrible for him who keeps sin in himself, but it is curable for him who lays off sin by repentance. Imagine a man holding a burning coal in his hand. As long as the coal is in his hand, no doubt he is burning it. But if he throws away coal, he will remove from himself also that which burned."192

The prayers of repentance read by the priest at the beginning of confession are aimed precisely at ensuring that a person, through the word of confession, removes from himself every reprehensible inclination, every wrong act.

"In Him who gave birth to you in God," St. Gregory of Nyssa addresses the penitent Christian, "you must rely more than on those who gave birth to you according to the body. Boldly reveal to him the secret sins, like hidden wounds to a physician. He will take care of your honor and your health. Shed bitter and abundant tears before him, and he will unite his tears with yours. Receive the priest as a father in the participation and fellowship of your sorrow (for sins)."193

Realizing his participation in the penitential work of a Christian, the priest after the penitential troparia cries out: "Lord, have mercy" (40 times).

Priest's prayers for penitents and addressing them

Both prayers read by the priest at confession are the most ancient in their origin. The first of them almost does not differ in content from the prayer of repentance placed in the "Apostolic Decrees" (Book 8:9). The second prayer was preserved at the end of the Liturgy of the Apostle James as propitiatory. These prayers for the penitents were lifted up by the Ancient Church between the Liturgy of the Catechumens and the Liturgy of the Faithful. They were read aloud during the entire time appointed by the penitent for the fulfillment of the penance imposed on the penance by the priest and obvious to all.

In prayers for the penitent, the priest asks the Lord to accept the repentance of the sinner, to forgive him his sins and iniquities, to free him from eternal torment and to absolve the guilt and crimes that weigh on him. Prayerful appeal to the Living God helps the penitent to strengthen his readiness to draw closer to God and to say with full truthfulness: "I have sinned against You. I plead guilty to this. You are the Judge. I stand before Thee as a witness against myself. Thy righteousness is in spite of me. But you are love. I commit myself and all that is in me to the mystery of Your Love."