Трое суток стояло тело епископа Игнатия в кельях его, неизменно сохраняя светлое выражение лица, затем оно было перенесено в соборную монастырскую церковь Святителя Николая. По миновании 6 суток, 5 мая, в пятницу, совершена была заупокойная Литургия и отпевание Преосвященным Ионафаном, епископом Кинешемским, викарным Костромским. По его распоряжению отпевание совершалось по чину служения пасхального; по окончании отпевания он произнес надгробное слово и простился с почившим, за ним прощалось духовенство, сослужащие, монастырское братство и все присутствовавшие, во главе их начальник Костромской губернии Т. С. Дорогобужинов. Затем тело в открытом гробе было обнесено  с крестным ходом кругом церкви Святителя Николая и внесено в больничную монастырскую церковь Святителя Иоанна Златоустого и преподобного Сергия Радонежского, где после обычной литии закрыли крышу, и гроб был опущен в склеп за левым клиросом.

По общему отзыву, отпевание усопшего произвело на всех впечатление скорее церковного торжества, чем печального обряда. Ученики Владыки припоминали его слова: «Можно узнать, — говорил он, — что почивший под милостию Божией, если при погребении тела его печаль окружающих растворена какою-то непостижимою отрадою».

Хотя все предшествовавшие погребению дни собрание народа было довольно значительно, но в день погребения, несмотря на разлив Волги, затруднявший переправу в монастырь заречным жителям, стечение народа было до 5 тысяч человек.

Блажени, яже избрал и приял еси, Господи!

Память их в род и род!

АСКЕТИЧЕСКИЕ ОПЫТЫ

Volume I

St. Ignatius Brianchaninov 5. II (17. II). 1807 — 30. IV(12. V). 1867

Preface

The reader who is familiar with the Tradition of the Orthodox Eastern Church will easily see that in the Essays offered to his attention there is set forth the teaching of the Holy Fathers on the science of sciences, on monasticism, a teaching applied to the requirements of modernity. The main feature that distinguishes the activity of ancient monasticism from the activity of modern monasticism is that the monastics of the first centuries of Christianity were guided by divinely inspired teachers, and now, remarks St. Nilus of Sorsky in agreement with other later Fathers, monastics should be guided most by the Holy Scriptures and the writings of the Fathers, because of the extreme impoverishment of living vessels of Divine grace. The explanation of this trend and the need for it constitutes the main idea of the Experiments throughout their space.

The articles that make up my book were written at different times, for various reasons, mainly about the ascetic questions that arose in the society of monks and God-loving laymen who were in spiritual contact with me. At the end of my earthly pilgrimage, I considered it my duty to revise, correct, supplement, compile and publish in print all the articles I had written in the rank of archimandrite [42]. I considered it my duty to do this for two reasons: first, because many of the articles were distributed in manuscripts with greater or lesser errors; secondly, because I consider myself obliged to submit to the Christian community an account of my observation of the Promised Land, which is full of spiritual gifts and blessings, of the contemplation of monastic life, as it appears in the Holy Tradition of the Eastern Orthodox Church, and as God's Providence has led me to contemplate it in some of its living representatives.